Σάββατο 29 Μαΐου 2010

Μείωση της διδακτέας ύλης στα σχολεία: Η είδηση και ο αντίλογος


Μαχαίρι στην ύλη των θετικών μαθημάτων, από τις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού μέχρι και το Λύκειο, βάζει το υπουργείο Παιδείας, φθάνοντας ακόμα και στην κατάργηση (ουσιαστικά) της μεθόδου εγχειριδίων που έχουν επικριθεί έντονα (βλ. Μαθηματικά και Φυσική Ε' και Στ' Δημοτικού).

Την ίδια στιγμή, προστίθενται ώρες και μαθήματα στο νέο υποχρεωτικό πρόγραμμα των 800 πιλοτικών ολοήμερων Δημοτικών που θα λειτουργήσουν ως προπομποί του «νέου σχολείου».

Στόχος και των δύο παρεμβάσεων: «Η τσάντα να μένει στο σχολείο», επιμένει η υπουργός.

«Λιγότερη ύλη, περισσότερο ψηφιακό υλικό, πιο πολλή δουλειά στο σχολείο» είναι το τρίπτυχο στο οποίο θα βασιστεί το εγχείρημα της αναμόρφωσης του σχολικού προγράμματος, που δεν μπορεί να περιμένει τα νέα αναλυτικά, τα οποία θα είναι έτοιμα σε περίπου δύο χρόνια, όπως επισημάνθηκε στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χθες σύσσωμη η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προκειμένου να παρουσιάσει τα τέσσερα βασικά εγχειρήματα για τη δρομολόγηση της μεταρρύθμισης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Εκτός από τις παρεμβάσεις στην ύλη των μαθημάτων και το πρόγραμμα των πιλοτικών ολοήμερων, ανακοινώθηκε το πρόγραμμα (κατ' αρχήν 200 ωρών) επιμόρφωσης 150.000 εκπαιδευτικών, όπως και η πρωτοβουλία για τη σύσταση Εθνικού Συμβουλίου για την προώθηση της ελληνικής γλώσσας εντός και εκτός συνόρων.

«Έπρεπε να γίνει κάτι τώρα, για τους σημερινούς μαθητές», τόνισε η υπουργός Παιδείας, παραπέμποντας στα μέτρα «ελάφρυνσης της ύλης μέσω περικοπών με σαφή παιδαγωγικά κριτήρια και συντονισμού της ύλης διαφορετικών μαθημάτων».
Όπως διευκρινίστηκε, η περικοπή αφορά ύλη:

-επουσιώδη,

-υπερβολικά δυσνόητη για την ηλικία που διδάσκεται,

-που επαναλαμβάνεται σε επόμενες τάξεις,

-που δεν προαπαιτείται για την παρακολούθηση του μαθήματος στη συνέχεια των σπουδών του μαθητή.

Με άλλα λόγια, η ανατροπή των αναλυτικών προγραμμάτων ξεκίνησε από τα μαθήματα που αποδεδειγμένα έχουν δημιουργήσει προβλήματα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς με αποτέλεσμα, όπως επισημάνθηκε:

-τον εξαντλητικό ρυθμό διδασκαλίας, ώστε να καλυφθεί μια υπερφορτωμένη ύλη,

-το άγχος και την υπερβολική κούραση των μαθητών και των οικογενειών τους.

Ενδεικτική η μείωση που ξεπερνά το ένα τρίτο στα Μαθηματικά και τη Φυσική των Ε' και Στ' Δημοτικού που έχουν κατηγορηθεί για ανώφελο «κατέβασμα» της γυμνασιακής ύλης στις συγκεκριμένες τάξεις. Ανάλογα τα κριτήρια για τη Φυσική σε Γυμνάσιο και Λύκειο (πρωταθλήτρια στη μείωση), τη Χημεία (η περικοπή στην Γ' Γυμνασίου έφθασε στο 41%!) κ.α.

«Προάγγελο των μεγάλων αλλαγών στα νέα αναλυτικά προγράμματα» χαρακτήρισε την παρέμβαση η υφυπουργός Εύη Χριστοφιλοπούλου. Σε μέτρα για την αντιμετώπιση της «αναντιστοιχίας μεταξύ χρόνου διδασκαλίας και ποσότητας ύλης, που εμποδίζει την ποιοτική εκπαίδευση», αναφέρθηκε ο γ.γ. του ΥΠΕΠΘ, Β. Κουλαϊδής.

Στο πλαίσιο της δρομολόγησης του νέου σχολείου και οι αλλαγές στα ολοήμερα «που πέτυχαν τον κοινωνικό αλλά όχι τον εκπαιδευτικό τους στόχο», όπως αναγνώρισε και η κ. Χριστοφιλοπούλου. Στα 800 επιλεγμένα πιλοτικά Δημοτικά (τα μεγαλύτερα ή τα πολυπληθέστερα με διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας) θα εφαρμοστεί το νέο υποχρεωτικό πρόγραμμα που αυξάνεται κατά 36 ώρες (από 174 σε 210) και πλέον προσιδιάζει με αυτό των ιδιωτικών σχολείων.

Σε ό,τι αφορά τη δίωρη προαιρετική ζώνη (μετά τις δύο), το πρόγραμμα θα ορίζεται από το ίδιο το σχολείο βάσει δυνατοτήτων, υποδομών, μαθησιακού επιπέδου κ.ά.

Πώς θα επιτευχθούν όλα αυτά; Επιμένει η υπουργός: Με τον εξορθολογισμό διορισμών -αποσπάσεων, σωστή κατανομή υπεραρίθμων (και με μετακινήσεις από β'/βάθμια σε α'/βάθμια) κ.ά.

Όσο για τα κονδύλια, σε περίοδο τέτοιας κρίσης, απαντά με αισιοδοξία: Μέχρι το 2013 θα «τρέχει» το ΕΣΠΑ, αργότερα άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα και «ελπίζουμε εθνική χρηματοδότηση»...

ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗ
Πηγή: Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 28/5/2010


..................................................................................

«ΝΕΟ» ΣΧΟΛΕΙΟ
Πλήρως υποβαθμισμένα θα είναι τα σχολικά βιβλία
Υποβάθμιση και απαξίωση του βιβλίου ως βασικού μορφωτικού εργαλείου μέσα στο σχολείο, προανήγγειλε η υπουργός Παιδείας



Η μείωση της διδακτέας ύλης στα θετικά μαθήματα κυρίως σε δημοτικό και γυμνάσιο, που ανακοίνωσε προχτές το υπουργείο Παιδείας, μαζί με τα πιλοτικά «διαφοροποιημένα» ολοήμερα σχολεία, δεν ήταν οι μόνες αντιδραστικές εξαγγελίες για το «νέο σχολείο» που θέλει να φτιάξει η κυβέρνηση. Η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου προανήγγειλε με απόλυτη σαφήνεια τη στόχευση της κυβέρνησης να υποβαθμίσει το ρόλο των ίδιων των σχολικών βιβλίων στη μορφωτική διαδικασία του σχολείου! Η απαξίωση του βιβλίου, όμως, σημαίνει απαξίωση της μελέτης που χρειάζεται για να κατακτηθεί η γνώση.

Συγκεκριμένα, με αφορμή τη μείωση της ύλης στα θετικά μαθήματα, η υπουργός Παιδείας ρωτήθηκε για τα σχολικά βιβλία και παραδέχτηκε: «Είναι ακατανόητα. Γιατί δεν υπήρχε λογική σειρά στην ύλη, στα κεφάλαια»! Λες και η αποσπασματικότητα και αντιεπιστημονικότητα του σημερινού σχολείου είναι θέμα σειράς και ταξινόμησης...

Και παρά το ότι παραδέχτηκε πως είναι ακατανόητα τα βιβλία, ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να φτιαχτούν άλλα, καινούρια, απλά θα ...απαξιωθούν! Είπε συγκεκριμένα: «Ετοιμάζονται οι εγκύκλιοι από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, με βάση τα υπάρχοντα βιβλία, αλλά, (...) θα υπάρχει πλέον πάρα πολύ ψηφιακό υλικό για τους εκπαιδευτικούς (...) οι οποίοι θα χρησιμοποιούν πολύ το ψηφιακό υλικό και την αυτενέργειά τους και όχι αποκλειστικά το βιβλίο και τις παραγράφους του».

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου η υπουργός επανέλαβε αυτό το πράγμα τρεις φορές! Με αυτή την εξαγγελία (που θα την κάνει πιο συγκεκριμένη το επόμενο διάστημα, όπως είπε) θεώρησε απαραίτητο να κλείσει και τη συνέντευξη Τύπου, λέγοντας: «Βεβαίως θα υπάρχει ένα υλικό, αλλά δεν είναι το κλασικό υλικό που παίρνω ένα βιβλίο και το μαθαίνω. Είναι ένα σύνολο βοηθημάτων που έχει ο εκπαιδευτικός, ο οποίος πρέπει να φτιάχνει και δικό του υλικό, για να πετυχαίνει τους στόχους στο τέλος της χρονιάς».

Απαξίωση του βιβλίου σημαίνει απαξίωση της ίδιας της γνώσης και της μόρφωσης. Η λογική που λέει μαθαίνω από ένα σύνολο δράσεων και υλικών είναι σαν να λέμε μαθαίνω μέσα από ένα ντοκιμαντέρ που είδα στην τηλεόραση... και μετά πάει έφυγε, έγινε «καπνός»! Δεν μπορώ να ανατρέξω σε αυτό (όπως κάνει κανείς σε ένα βιβλίο), δεν έχω τη δυνατότητα να το δω και να το ξαναδώ, να σταθώ κριτικά απέναντι σε ό,τι διαβάζω και σε ό,τι μου μαθαίνουν.

Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο εντάσσονται και τα σχέδια του υπουργείου για τη διδασκαλία των μαθημάτων. Αποκαλύπτεται έτσι ακόμα καλύτερα το τι σημαίνει «μείωση της ύλης», το τι σημαίνει αυτό που λέει η υπουργός: «Στόχος είναι λιγότερη ύλη, περισσότερο ψηφιακό υλικό», στόχος είναι «σύνολο δραστηριοτήτων και μαθημάτων και όχι απλά μαθήματα, μαθήματα και αποστήθιση»... Γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές να διαβάζουν σ' αυτά τα λόγια ότι στόχος είναι η ΑΜΟΡΦΩΣΙΑ.

Πηγή: Εφημερίδα ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, 30/5/2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: