Σάββατο 9 Οκτωβρίου 2010

Οι 5 βασικοί άξονες του ψηφιακού σχολείου και... κάποια σχόλια


Το Ψηφιακό σχολείο είναι βασικός πυλώνας του Νέου Σχολείου. H χρήση των νέων τεχνολογιών γίνεται ο καταλύτης για την αλλαγή:

α) του περιεχομένου των Προγραμμάτων Σπουδών και της σχολικής γνώσης

β) της διδασκαλίας και της μάθησης

γ) της σχέσης εκπαιδευτικών και μαθητών

δ) της σχέσης γονιών και σχολείου


Η βασική πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει σήμερα το Ψηφιακό Σχολείο είναι η ουσιαστική ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία όλων των μαθημάτων αλλά και στη σχολική ζωή ευρύτερα.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα:

35% των εκπαιδευτικών δηλώνουν ότι έχουν χρησιμοποιήσει τις ΤΠΕ για τα μαθήματά τους (μέσος όρος στην Ε.Ε. 74%).
31% των εκπαιδευτικών δηλώνουν ότι δεν έχουν καμία ή σχεδόν καμία εμπειρία στη χρήση των ΤΠΕ (μέσος όρος στην Ε.Ε. 7%).
40% των σχολείων έχουν δική τους ιστοσελίδα (εκτιμάται ότι μόλις το 10-15% είναι ενεργές).
1, 4% μόλις των εκπαιδευτικών της Α/θμιας και το 3, 7% της Β/θμιας έχουν ενεργή ιστοσελίδα στο ΠΣΔ.

Το ψηφιακό σχολείο αποτελεί λοιπόν μια ολιστική προσέγγιση για την ανάπτυξη όλων των παραμέτρων που η διεθνής εμπειρία αναδεικνύει ως κρίσιμες για την επιτυχή εισαγωγή των ΤΠΕ στο σχολείο προς όφελος του μαθητή.


Οι 5 βασικοί άξονες του ψηφιακού σχολείου

Το ψηφιακό σχολείο υλοποιείται με σειρά δράσεων που οργανώνονται σε πέντε βασικούς άξονες:

1.Ενίσχυση των υποδομών δικτύου και του ηλεκτρονικού εξοπλισμού των σχολείων με στόχο την δημιουργία της ψηφιακής τάξης. Η ψηφιακή τάξη έχει γρήγορη σύνδεση με το διαδίκτυο, είναι εξοπλισμένη με διαδραστικά συστήματα διδασκαλίας (π.χ. διαδραστικοί πίνακες), ενώ ο εκπαιδευτικός και οι μαθητές αλληλεπιδρούν με δυναμικό τρόπο με τη χρήση όλων των σύγχρονων εργαλείων των ΤΠΕ.
2.Πλούσιο, διαδραστικό και αντιστοιχημένο με τα προγράμματα σπουδών ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο (e-books) για όλες τις τάξεις και τα μαθήματα.
3.Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην εκπαιδευτική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.
4.Ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικής διοίκησης της εκπαίδευσης και διαχείρισης εκπαιδευτικών δεδομένων.
5.Οριζόντιες υποστηρικτικές δράσεις.

Αναλυτικότερα, για καθένα από τους παραπάνω άξονες έχουν δρομολογηθεί και υλοποιούνται με ταχύτατους ρυθμούς οι ακόλουθες δράσεις:

1.1. Ψηφιακή τάξη (δίκτυα και εξοπλισμοί)

Τα σχολεία προμηθεύονται:

• Συστήματα διαδραστικής διδασκαλίας (διαδραστικοί πίνακες, data-projectors) αρχικά στη Β’ Γυμνασίου (1.250 σχολεία που υπέβαλλαν σχετικό αίτημα τους προηγούμενους μήνες) και στη συνέχεια σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου (Α’, Β’, Γ’) και την Στ’ Δημοτικού σε 1.190 Γυμνάσια (60% του συνόλου) και 5.200 Δημοτικά (85% του συνόλου).

• Φορητό εργαστήριο Η/Υ (15 Η/Υ, 1 Wifi, 30USB memory sticks, Ερμάριο τροχήλατο) για τα 800 ολοήμερα δημοτικά και όλα τα Γυμνάσια.

• 1 Η/Υ (σε 400 σχολεία σε απομακρυσμένες περιοχές).

Παράλληλα 1300 σχολεία σε 57 Δήμους αποκτούν ευρυζωνική σύνδεση μέσω Μητροπολιτικών Αστικών Δικτύων (ΜΑΝ) οπτικών ινών.

1.2. Ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο (e-books)

Δημιουργείται δημόσια διαθέσιμη ψηφιακή πλατφόρμα ανοικτού λογισμικού, με δυνατότητες ενεργού εμπλοκής των χρηστών με εργαλεία Web 2.0 στην οποία θα είναι ενσωματωμένα:
Όλα τα βιβλία σε ψηφιακή μορφή και εμπλουτισμένα με πρόσθετο διαδραστικό υλικό (animations, videos, υπερσυνδέσμους, κλπ).
Ψηφιακή υποστηρικτική διδασκαλία (βιντεοσκοπημένες πρότυπες διδασκαλίες) για τα βασικά μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Σχέδια μαθημάτων για κάθε ενότητα όπου εντάσσονται οι νέες τεχνολογίες στη διδασκαλία.
Πρόσθετο ψηφιακό υλικό όπως φωτογραφίες, βίντεο, ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια αντιστοιχισμένο ανά ενότητα μαθημάτων από ψηφιακά αρχεία (ΕΡΤ, ΓΑΚ, Βιβλιοθήκες, Μουσεία, κλπ).
Δυνατότητες τοπικής εκπαιδευτικής διαχείρισης της κάθε τάξης (ανταλλαγή εργασιών μεταξύ μαθητών-εκπαιδευτικών, ανακοινώσεις, διαγωνίσματα, βαθμολογίες, απουσίες, κλπ).
Με βάση αυτήν την πλατφόρμα δίνεται πρόσβαση από το σπίτι, στο μεν μαθητή για περαιτέρω εμπέδωση της ύλης και εξάσκηση με τον ιδιαίτερο δικό του ρυθμό, στο δε γονιό για να ενημερώνεται για όλη την πρόοδο και τη σχολική πορεία του παιδιού του. Παράλληλα ο εκπαιδευτικός αποκτά ένα δυναμικό εργαλείο που αναβαθμίζει σημαντικά την καθημερινή του διδασκαλία.

1.3. Επιμόρφωση εκπαιδευτικών

Στο πλαίσιο της συνολικής στρατηγικής για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών:

Είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για την επιμόρφωση 103.000 εκπαιδευτικών (57.2% του συνόλου) στην διδακτική αξιοποίηση των εργαλείων ΤΠΕ στα μαθήματα ειδικότητας τους και στη χρήση διαδραστικών πινάκων και της ψηφιακής εκπαιδευτικής πλατφόρμας.
Δημιουργείται ειδική e-πλατφόρμα για από απόσταση επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Ηλεκτρονική διοίκηση της εκπαίδευσης

Αντικαθίστανται τα διαφορετικά σημερινά βασικά συστήματα καταγραφής δεδομένων του εκπαιδευτικού συστήματος (e-survey, e-school, e-data center, ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα διορισμών και προσλήψεων) με ένα ενιαίο διαλειτουργικό σύστημα, στο οποίο θα μπορεί να έχει πρόσβαση ο καθένας ανάλογα με το επίπεδο της λειτουργίας του (π.χ. ο γονιός του παιδιού του, ο εκπαιδευτικός της τάξης του, ο σχολικός σύμβουλος των σχολείων που εποπτεύει, κ.ο.κ).
Αναπτύσεται ιστοσελίδα σε κάθε σχολείο και αποκεντρωμένη Υπηρεσία του Υπουργείου προκειμένου να αναρτώνται οι αποφάσεις και τα πεπραγμένα τους, στην κατεύθυνση της διαφάνειας και της κοινωνικής λογοδοσίας.
Όλα τα σχολεία της χώρας αποκτούν την ηλεκτρονική τους καρτέλα στην οποία θα αναγράφονται πλήρως όλα τα στοιχεία τους (μαθητές, προσωπικό, εξοπλισμός, κλπ).

1.4. Οριζόντιες υποστηρικτικές δράσεις

Αναπτύσσεται σύστημα υποστήριξης των σχολείων (helpdesk) σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο.
Προωθείται η αριστεία και η καινοτομία στη χρήση των ΤΠΕ από την εκπαιδευτική κοινότητα (βραβεία, διαγωνισμοί, κλπ).
Διεξάγονται μικρές έρευνες ανίχνευσης των τεχνικών και παιδαγωγικών προϋποθέσεων για την καλή ένταξη των ΤΠΕ στο σχολείο καθώς και αξιολόγησης πειραματικών και καινοτομικών δράσεων.
Πιστοποιούνται οι γνώσεις στις ΤΠΕ όλων των μαθητών στη Γ’ Γυμνασίου.
Αναλαμβάνεται δράση με στόχο την ενημέρωση γονέων, μαθητών, και εκπαιδευτικών για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου (safer internet).
Η εκπαιδευτική τηλεόραση μετατρέπεται σε multimedia πλατφόρμα συνδεδεμένη με τα σημαντικότερα sites κοινωνικής δικτύωσης που προσφέρει στην εκπαιδευτική κοινότητα το περιβάλλον για να σχεδιάσουν και να πραγματοποιήσουν τα δικά τους projects: video, online games, social networking services, blogs, twitter, wiki-based projects.

Πηγή: www.esos.gr, 9/10/10

.................................................................................

Σημείωμα σύνταξης.
Διαβάζοντας της εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας για το ψηφιακό σχολείο μας γεννιούνται κάποια εύλογα ερωτήματα:
1. Γιατί η εφαρμογή του προγράμματος ξεκινά από τη Β΄ Γυμνασίου και όχι από το Νηπιαγωγείο και την Α΄ δημοτικού -και χρόνο με το χρόνο να επεκτείνεται στις υπόλοιπες τάξεις-, έτσι ώστε οι νέες γενιές να προετοιμάζονται από μικρή ηλικία για την ψηφιακή εκπαίδευση, αλλά και η εκπαίδευσή τους να είναι ενιαία και όχι αποσπασματική και τυχαία;
2. Αφού στόχος -εκτός της όποιας καλής προθέσεως- είναι και ο εντυπωσιασμός, γιατί δεν προχωρά το Υπουργείο στον άμεσο εξοπλισμό όλων των σχολείων με διαδραστικούς πίνακες, τους οποίους (με ένα υγιή διαγωνισμό) θα μπορούσε να προμηθευτεί σε πολύ χαμηλές τιμές;
3. Γιατί πριμοδοτούνται με καινούρια εργαστήρια Η/Υ, όλα τα γυμνάσια από τη μια μεριά, αλλά μόνο τα 800 ολοήμερα δημοτικά από την άλλη;
4. Γιατί συνεχώς υποτιμάται ο ρόλος των εκπαιδευτικών - άραγε πώς ζητούν με τέτοια προκατάληψη τη συνεργασία τους στη συνέχεια- δηλώνοντας για παράδειγμα πως μόνο το 1, 4% των εκπαιδευτικών της Α/θμιας και το 3, 7% της Β/θμιας έχουν ενεργή ιστοσελίδα στο ΠΣΔ; Δηλαδή μόνο το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο υπάρχει γι' αυτούς; Τόσα blogs και ιστοσελίδες σπουδαίες που φιλοξενούνται σε άλλους χώρους, δεν έχουν για τους ιθύνοντες του Υπουργείου Παιδείας καμιά αξία;
5. Γιατί συνεχώς όταν κάνουν κάποια εξαγγελία θα πρέπει να αναφέρουν και κάποια στατιστικά στοιχεία - συνήθως δείχνοντας τη μεγάλη μιζέρια της Ελλάδος σε όλα τα επίπεδα- όταν είναι πλέον γνωστό πως αυτά τα στοιχεία μπορεί ο καθένας να τα χρησιμοποιήσει όπως θέλει και όταν επιπρόσθετα η σημερινή δυσχερής θέση της χώρας, οφείλεται εν πολλοίς στη χάλκευση από τους ίδιους στατιστικών στοιχείων σχετικά με την οικονομία;
6. Γιατί καταφεύγουν συνέχεια σε μεγάλοστομες εξαγγελίες και δεν κάνουν πρώτα τα αυτονόητα και τα βασικά που είναι η απόδοση στα σχολεία οικονομικής ενίσχυσης για να αντιμετωπίσουν τις βασικές τους ανάγκες: θέρμανση, φωτισμός, καθαρισμός, συντήρηση κλπ. Και μάλιστα όταν τον τελευταίο χρόνο - παρά την αλματώδη αύξηση των εξόδων - η ενίσχυση για τα λειτουργικά έξοδα έχει μειωθεί στο 1/3 της δαπάνης των προηγούμενων χρόνων με αποτέλεσμα τα περισσότερα σχολεία να οδηγηθούν στην υπερχρέωση και στην αδυναμία εκπλήρωσης των οικονομικών υποχρεώσεών τους; Αλλά και ακόμα όσον αφορά και σ' αυτό το "ψηφιακό σχολείο", γιατί δε φροντίζουν πρώτα να συνδέσουν όλα τα σχολεία της χώρας με ευρυζωνικές συνδέσεις (ADSL), χρησιμοποιώντας όπου είναι απαραίτητο και τον ελληνικό δορυφόρο (για απομακρυσμένες ορεινές και νησιωτικές περιοχές); Θυμίζουμε εδώ πως ακριβώς για αυτό το λόγο (ευρυζωνικές συνδέσεις στα σχολεία) χρησιμοποιούν με μίσθωση των ελληνικό δορυφόρο η Κύπρος αλλά και η Αλβανία...

Όλα αυτά τα ερωτήματα, αλλά και άλλες επισημάνσεις που δεν είναι δυνατό να εκτεθούν στον περιορισμένο χώρο μιας υποσημείωσης, συμπεραίνουμε πως η όλη αυτή προσπάθεια στηρίζεται πρώτιστα στον εντυπωσιασμό και κατά συνέπεια θεωρούμε αμφίβολη την επιτυχία της. Μακάρι να διαψευστούμε, αλλά αν θυμηθούμε και κάποιες προηγούμενες προσπάθειες, όπως για παράδειγμα τον περίφημο υπολογιστή για τους μαθητές της α΄ γυμνασίου πέρυσι και πόσο γρήγορα ξεχάστηκε από τη σημερινή κυβέρνηση, καταλαβαίνουμε πως τα περιθώρια για μια επιτυχή εκπαιδευτική μεταρρύθμιση - η οποία θα μπορεί να συμπεριλάβει όλη τους παράγοντες που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία και κυρίως τους εκπαιδευτικούς- είναι εντελώς περιορισμένα έως ανύπαρτα...

Δεν υπάρχουν σχόλια: