Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2011

Λουκέτο σε 1.000 σχολεία


Κλείνουν από τον Σεπτέμβριο του 2011 όλα τα μονοθέσια, διθέσια, μέχρι και πενταθέσια σχολεία της χώρας. Ο σχολικός «Καλλικράτης», που βρίσκεται ήδη στα σκαριά, μετά και τη δημοσιοποίηση της εγκυκλίου για τις «Καταργήσεις και συγχωνεύσεις των σχολικών μονάδων», «σβήνει από τον χάρτη» περισσότερα από 1.000 ολιγοθέσια (1θ, 2θ, 3θ, 4θ) σχολεία.

Καταργούνται δεκάδες μικρά σχολεία και οι λυκειακές τάξεις, ενώ ενοποιούνται όλα τα σχολικά συγκροτήματα που λειτουργούν σε ενιαίο χώρο, ως ξεχωριστές μονάδες της ίδιας εκπαιδευτικής βαθμίδας.

Νέα δεδομένα

Περίπου 2.000 είναι τα ολιγοθέσια σχολεία σε όλη τη χώρα, τα περισσότερα εκ των οποίων όμως βρίσκονται διάσπαρτα στο Αιγαίο και στα μικρονήσια. Ακριβώς πριν από 10 χρόνια ήταν 2.963, ενώ στη δεκαετία του '60 έφθαναν τα 8.956.

Το «Έθνος της Κυριακής» παρουσιάζει σήμερα τον νέο σχολικό χάρτη της επικράτειας, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία των περιφερειακών διευθυντών που καλούνται να προτείνουν τα προς... κατάργηση σχολεία.


Η συγχώνευση των σχολείων θα γίνει με αμιγώς παιδαγωγικά κριτήρια, σύμφωνα με την ηγεσία του υπ. Παιδείας.

Η κατασκευή νέων δρόμων, όπως για παράδειγμα η Εγνατία ή η Ολυμπία Οδός που κατασκευάζεται, δημιουργούν νέα δεδομένα κι εκεί που κάποιες ορεινές περιοχές ήταν στο παρελθόν απομονωμένες, τώρα έρχονται πιο κοντά σε μεγάλες πόλεις και κεφαλοχώρια. Όπου λοιπόν η πρόσβαση για τους μαθητές σε σχολεία μεγάλων χωριών καθίσταται καλύτερη, εκεί θα υπάρξει και κατάργηση του μικρού και απομονωμένου σχολείου.

Το μνημόνιο πέφτει βαρύ ακόμη και στις «πλάτες των σχολείων» και τα λουκέτα είναι πλέον κάτι περισσότερο από επιβεβλημένα, καθώς άμεσα θα πρέπει να μειωθεί το συνολικό μισθοδοτικό κόστος και να ελαχιστοποιηθούν τα λειτουργικά έξοδα αυτών των μονάδων.

Αντίθετοι στις συγχωνεύσεις - καταργήσεις των σχολείων είναι η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ.
Μάλιστα οι καθηγητές σε ανακοίνωσή τους αναφέρουν:

«Σύσσωμος ο κλάδος των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι με καταργήσεις - συγχωνεύσεις σχολείων.

Η συγχώνευση σχολείων θα έχει ως αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των μαθητών, οι οποίοι καθημερινά θα αναγκάζονται να διανύουν μεγάλες αποστάσεις μέχρι να φτάσουν στο σχολείο τους. Η καθημερινή αυτή ταλαιπωρία των μαθητών σαφέστατα θα επηρεάσει και τη σχολική τους επίδοση».

Μείωση μαθητών

Η αλήθεια είναι ότι από τη δεκαετία του ’60, λόγω της εσωτερικής μετανάστευσης, παρατηρείται σταδιακά μία μείωση των μαθητών των σχολείων στις αγροτικές και ημιαστικές περιοχές, ενώ αυξάνονται οι μαθητές των πόλεων. Μετά τα μέσα της δεκαετίας του '80 επιδιώκεται μια συστηματική προώθηση των συνενώσεων σχολικών μονάδων, η οποία και θεσμοθετείται με το Ν. 1566.

Με το σχέδιο Καποδίστριας (1997) για τη συνένωση των μικρών κοινοτήτων σε μεγαλύτερους δήμους, επιχειρείται μια νέα προσπάθεια για συνένωση σχολείων -όπου είναι δυνατόν-, ώστε να δημιουργηθούν εντός των νέων δήμων βιώσιμα, αναβαθμισμένα σχολεία που θα παρέχουν παιδεία ποιότητας.

Σήμερα εν έτει 2011, το μνημόνιο επιβάλλει περιορισμό του κόστους λειτουργίας, του συνόλου της εκπαίδευσης. Τα ολιγοθέσια και περισσότερο τα μονοθέσια κοστίζουν περισσότερο στο κράτος, αφού τα συνολικά έξοδα λειτουργίας τους (συντήρηση κτιρίων, αναλώσιμα υλικά, μισθοί δασκάλων) κατανέμονται σε λιγότερους μαθητές.
Τα ολιγοθέσια, σύμφωνα με τους ερευνητές της εκπαίδευσης, μπορούν να χαρακτηρισθούν ως αντιοικονομικοί και αναποτελεσματικοί εκπαιδευτικοί οργανισμοί, αφού το υψηλό κόστος λειτουργίας τους παρέχει χαμηλό εκπαιδευτικό αποτέλεσμα. Με αυτή την έννοια, τα «ατροφικά» κυρίως σχολεία με 5-12 μαθητές είναι πανάκριβοι δημόσιοι οργανισμοί. Για τον λόγο αυτόν πολλοί υποστηρίζουν σήμερα τη συγχώνευση των μικρών σχολείων και τη δημιουργία των σχολικών κέντρων, η λειτουργία των οποίων οπωσδήποτε θα περιορίσει το οικονομικό κόστος της παιδείας.

Ο σχεδιασμός
Τα κριτήρια συνενώσεων και οι εξαιρέσεις


Ο σχεδιασμός του υπ. Παιδείας ακολουθεί αυστηρά τα κριτήρια που θέτει η εγκύκλιος:

*Η εξέλιξη του μαθητικού δυναμικού την τελευταία πενταετία, ο ρυθμός μείωσης και ο προσδοκώμενος αριθμός φοιτώντων έως το 2013.
*Οι εγγραφές των μαθητών στην α' τάξη κάθε τύπου σχολείου λαμβάνοντας επίσης υπόψη και τη φοίτηση αδελφών σε αντίστοιχα σχολεία.
χιλιομετρική απόσταση έως το προτεινόμενο σχολείο υποδοχής, καθώς και η δυνατότητα μετακίνησης των μαθητών σε λογικές χιλιομετρικές αποστάσεις με καθαρά παιδαγωγικά κριτήρια. Προτείνεται οι μετακινήσεις των μαθητών που θα απαιτηθούν να μην ξεπερνούν, περίπου, τη μισή ώρα διαδρομής για τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
*Οι κτιριακές υποδομές-εγκαταστάσεις στο σχολείο της μετακίνησης.

Από τη διαδικασία των συνενώσεων εξαιρούνται τα σχολεία Α/θμιας και Δ/θμιας των απομονωμένων και απομακρυσμένων ορεινών και νησιώτικων περιοχών της χώρας, στις οποίες οι αποστάσεις, οι καιρικές και οι συγκοινωνιακές συνθήκες δεν διασφαλίζουν τις παιδαγωγικές προϋποθέσεις για την ασφαλή μεταφορά των μαθητών.

Ε. Χριστοφιλοπούλου
Παιδαγωγικοί λόγοι επιβάλλουν τις αλλαγές


«Τη διαδικασία των συνενώσεων επιβάλλουν, κυρίως, λόγοι παιδαγωγικοί», λέει στο «Έθνος της Κυριακής» η υφυπουργός Παιδείας, κ. Εύη Χριστοφιλοπούλου, συμπληρώνοντας:

«Βασικός στόχος είναι να υπάρχει ένας δάσκαλος ανά τάξη και εκπαιδευτικοί ειδικότητας για κάθε μάθημα στα δημοτικά σχολεία. Η διδασκαλία όλων των μαθημάτων ειδικοτήτων θα γίνεται, όπως προβλέπεται από το ωρολόγιο πρόγραμμα, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Έτσι όλα τα παιδιά θα έχουν ίσες ευκαιρίες.

Όταν υπάρχει ικανός αριθμός μαθητών ανά τάξη, τα παιδιά έχουν περισσότερες προσλαμβάνουσες παραστάσεις, αναπτύσσουν πνεύμα ομαδικότητας και ευγενούς άμιλλας, κοινωνικοποιούνται. Τα νέα σχολεία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα μπορούν ευκολότερα να οργανωθούν και να λειτουργήσουν ως σχολεία που εφαρμόζουν το ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα. Επίσης η ύπαρξη των 6/θεσίων και πάνω δημοτικών σχολείων επιτρέπει την ένταξη νέων μαθημάτων στο ωρολόγιο πρόγραμμα (ξένη γλώσσα - πρώτη και δεύτερη, θεατρική αγωγή, εικαστικά, πληροφορική και φυσική αγωγή).

Προφανώς, στα μικρά νησιά και στις δυσπρόσιτες περιοχές όπου υπάρχουν λίγα παιδιά, θα παραμείνουν τα ολιγοθέσια Δημοτικά Σχολεία. Όταν, όμως, για παράδειγμα, τα χωριά είναι σε κοντινή απόσταση, λιγότερο από δέκα (10) λεπτά, είναι κρίμα να υπάρχουν παιδιά σε ολιγοθέσια, που παρακολουθούν πρώτα τη Δ’ και μετά τη Γ’ δημοτικού ή παιδιά που κάνουν δώδεκα (12) ώρες μάθημα και όχι εικοσιτέσσερις (24).

ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ
Πηγή: Εφημερίδα ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, 23/1/2011

ΜΕΓΑΡΟ ΜΑΞΙΜΟΥ: Μυστικές συσκέψεις για τις αλλαγές στην παιδεία


Μυστικές συσκέψεις αμερικανών «σοφών» έγιναν τις προηγούμενες ημέρες στο Μέγαρο Μαξίμου για να «ντύσουν» τις επικείμενες αλλαγές στα σχολεία. Την περασμένη Παρασκευή η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας σύσσωμη, παρουσία του υπουργού Πολιτισμού κ. Π. Γερουλάνου, συμμετείχε σε σύσκεψη που έγινε στο Μέγαρο Μαξίμου προκειμένου να αναζητηθούν οι τρόποι εφαρμογής του τεράστιου προγράμματος μετάβασης των ελληνικών σχολείων στην ψηφιακή εποχή.

Παρακαθήμενοι του πρωθυπουργού κ. Γ. Παπανδρέου ήταν Αμερικανοί, Βέλγοι και Άγγλοι καθηγητές Πανεπιστημίου που ειδικεύονται σε θέματα νέων ψηφιακών βιβλιοθηκών και διάδοσης της γνώσης μέσω Internet, ένας Κροάτης επιχειρηματίας ειδικός στις υπηρεσίες αυτοματισμού και μια Ελληνοαμερικανίδα καθηγήτρια. Από την πλευρά των Ελλήνων συμμετείχαν εκτός του Πρωθυπουργού και του κ. Γερουλάνου, η υπουργός Παιδείας κυρία Αννα Διαμαντοπούλου, η αναπληρώτρια υπουργός κυρία Φώφη Γεννηματά, η υφυπουργός κυρία Εύη Χριστοφιλοπούλου, ο υφυπουργός κ. Γ. Πανάρετος και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου κ. Βασ. Κουλαϊδής.

Εξ αυτών, ο μόνος που δεν μίλησε παρά ελάχιστα, παρά την στοχοπροσήλωσή του στο αγγλοσαξονικό πρότυπο εκπαίδευσης, ήταν ο αρμόδιος για θέματα ανώτατης εκπαίδευσης κ. Πανάρετος. Και αυτό γιατί η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στον χώρο των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ είναι μια προοπτική που μοιάζει πολύ μακρινή και οι ξένοι εμπειρογνώμονες δεν είχαν κανένα ενδιαφέρον να ακούσουν γιατί τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν θέλουν να... εκσυγχρονιστούν. Η σύσκεψη έγινε στα αγγλικά και κράτησε πέντε ώρες.

Η Ελλάδα μπροστά από την Αμερική

Υπάρχει ένα θέμα στο οποίο η αμερικανική κυβέρνηση βρίσκεται πίσω από την ελληνική. Το θέμα της «ψηφιακής» εποχής στην εκπαίδευση. Τουλάχιστον στον σχεδιασμό της. Στη σύσκεψη που έγινε οι Αμερικανοί προσκεκλημένοι του κ. Παπανδρέου δήλωσαν ότι είμαστε η πρώτη χώρα που σχεδιάζει να εφαρμόσει αυτή την πολιτική σε όλες της βαθμίδες της εκπαίδευσης και να εισαγάγει ως και «ψηφιακά βιβλία» (e readers) στα ελληνικά σχολεία. Βέβαια, στο ερώτημα πώς μπορεί να υποστηριχθεί οικονομικά ένα τέτοιο εγχείρημα, στενός συνεργάτης του Πρωθυπουργού αναφέρει ότι τελικά το κόστος δεν είναι απαγορευτικό. Και αυτό γιατί η ανατύπωση όλων των σχολικών βιβλίων ανά δύο χρόνια λόγω διορθώσεων ή αλλαγών που συχνά γίνονται φέρνει στο κράτος ένα τεράστιο κόστος. «Αν τελικά ένα επόμενο βήμα ήταν η χρησιμοποίηση ψηφιακών βιβλίων στις σχολικές τάξεις, η απόσβεση του κόστους τους θα μπορούσε να γίνει μέσα σε δύο ή τρία χρόνια» συνεχίζει ο συνομιλητής μας.

Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του «Βήματος», ο Πρωθυπουργός υποδεχόμενος τους προσκεκλημένους του δήλωσε ότι η Ελλάδα δεν θέλει μόνο να ξεπεράσει την οικονομική κρίση αλλά και να αναδειχθεί σε μια πρωτοπόρο χώρα σε κρίσιμα θέματα όπως η παιδεία και η σύνδεσή της με τις νέες τεχνολογίες. Οι αμερικανοί καθηγητές απάντησαν σε αυτό ότι ήδη και η κυβέρνηση των ΗΠΑ θέλει να προχωρήσει στην ίδια κατεύθυνση και συνεχάρησαν τους εκπροσώπους της Ελλάδας επειδή είναι η πρώτη χώρα που προωθεί ως άμεση πολιτική της τη σύνδεση εκπαίδευσης και τεχνολογίας. «Είσαστε πολύ μπροστά σε σχέση με άλλες χώρες» δήλωσε αμερικανός εκπαιδευτικός αναφερόμενος στα βήματα που έχει κάνει στο θέμα η χώρα μας.

Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί και το Internet

Αυτό για το οποίο έδειξε κυρίως ενδιαφέρον ο κ. Παπανδρέου ήταν η πιλοτική εφαρμογή του γιγαντιαίου προγράμματος του «ψηφιακού σχολείου» και η σταδιακή εισαγωγή των «ψηφιακών βιβλίων» στην εκπαίδευση συμπληρωματικά προς τα συμβατικά βιβλία. Νούμερο ένα θέμα αυτή τη στιγμή στις σκέψεις του κ. Παπανδρέου, όπως αυτές αποτυπώθηκαν στη σύσκεψη, είναι η αναζήτηση εκπαιδευτικών-ακτιβιστών που να έχουν αναπτύξει δικά τους προγράμματα ή να εφαρμόζουν ήδη με πρωτοβουλία τους στην τάξη καινοτόμα προγράμματα. Πρόκειται για το κίνημα «από τη βάση προς τα πάνω» που πρεσβεύει την αρχή ότι στα θέματα ψηφιακού υλικού οι μεγάλες αλλαγές μπορούν να έρθουν κυρίως από κάτω. Με τη συνεννόηση και συνεργασία καθηγητών μεταξύ τους για την ανάπτυξη νέων προγραμμάτων που θα αξιοποιηθούν στη συνέχεια ως «δημοκρατικό εργαλείο ανάπτυξης» όπως είπε ο κ. Παπανδρέου.

Ο Πρωθυπουργός υποστήριξε την άποψη ότι πρέπει να δίνουμε στον πολίτη τα εργαλεία ώστε να μπορεί να αποφασίζει και να εφαρμόζει μόνος του προγράμματα που θα κάνουν πιο εύκολη τη ζωή του. Σε αυτή την κατεύθυνση, αν κάποιος δώσει στους έλληνες μαθητές αντίστοιχα ερεθίσματα, είναι πιθανόν να προκύψουν πολλές μικρές ιδιοφυΐες. Οι λίγοι που έχουν την έμπνευση πρέπει να αναπτύσσουν το υλικό και να το μοιράζονται με τους άλλους, είναι μια από τις αρχές που διατυπώθηκαν. Στη διάρκεια της σύσκεψης έγινε μεγάλη συζήτηση για το πώς αλλάζουν τα συστήματα παιδείας παγκοσμίως και για τους τρόπους με τους οποίους θα δοθεί η δυνατότητα και στους ίδιους τους μαθητές να κάνουν κάτι μόνοι τους και να προχωρήσουν στην αξιοποίηση πρωτοποριακών ιδεών.

Πάντως, οι προσκεκλημένοι του Πρωθυπουργού συμφώνησαν στο ότι θα ήταν απίστευτη πρόοδος για ένα εκπαιδευτικό σύστημα να μπορέσει σε αυτή τη φάση να δώσει έστω και σε πιλοτικό επίπεδο στους μαθητές συσκευές όπως τα «ψηφιακά βιβλία». Εκτενής συζήτηση έγινε και για το τι σημαίνει σήμερα να είσαι εκπαιδευτικός, καθώς όπως δήλωσαν οι εκπρόσωποι του υπουργείου Παιδείας, ο δάσκαλος και ο καθηγητής έχουν χάσει σήμερα τον έλεγχο στη διδασκαλία τους.

Αλλαγή υποδομών

Στο σημείο αυτό η υπουργός Παιδείας κυρία Διαμαντοπούλου περιέγραψε το πρόγραμμα που σχεδιάζεται για την αλλαγή των υποδομών στα σχολεία, τη σταδιακή αλλαγή του εκπαιδευτικού υλικού και την προσπάθεια αξιοποίησης των εμπνευσμένων δασκάλων και καθηγητών. Για αρκετή ώρα μίλησε στη διάρκεια της σύσκεψης η υφυπουργός Παιδείας κυρία Εύη Χριστοφιλοπούλου, η οποία και αναφέρθηκε εκτενώς στη λειτουργία των σχολείων στη χώρα μας και στο πρόγραμμα του Νέου Σχολείου που σχεδιάζει η κυβέρνηση.

Ο κ. Γερουλάνος από την πλευρά του, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, αναφέρθηκε στο εκτεταμένο σχέδιο ψηφιοποίησης αρχειακού υλικού που βρίσκεται σε εξέλιξη στο υπουργείο Πολιτισμού. Ο αμερικανός εμπειρογνώμονας κ. Μπρούστερ Κέιλ, που ασχολείται με την ψηφιοποίηση βιβλιοθηκών, αναφέρθηκε στην ανάγκη της χώρας μας να διαχειριστεί πολιτικά τον πολιτιστικό της πλούτο και να τον «ανοίξει» μέσω της τεχνολογίας στον υπόλοιπο κόσμο. Πάντως, τα δύο θέματα στα οποία αναφέρθηκε εκτεταμένα ο Πρωθυπουργός στη διάρκεια της σύσκεψης ήταν η κοινωνική δικαιοσύνη στον χώρο της παιδείας μέσω της αξιοποίησης των δασκάλων και των καθηγητών και η αποκέντρωση του συστήματος της εκπαίδευσης.

ΤΗΣ ΜΑΡΝΥ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ
Πηγή: Εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ ON LINE, 24/1/2011

Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2011

Η Ετήσια Γενική Συνέλευση του Συλλόγου μας




ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Α.Π.Θ. «ΜΙΛΤΟΣ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑΣ»
Τ.Θ. 11196 - 54110 ΘΕΣ/ΝΙΚΗ


ΠΡΟΣ
Τα μέλη του Συλλόγου


ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Καλείστε στην ετήσια Γενική Συνέλευση (Γ.Σ.) του Συλλόγου μας που θα πραγματοποιηθεί στις 28 Ιανουαρίου 2011,
ημέρα Παρασκευή και ώρα 19.00 μ.μ.,
στον Πύργο της Παιδαγωγικής Σχολής στην Πανεπιστημιούπολη,
στην αίθουσα Ο1 του ισογείου, με θέματα ημερήσιας διάταξης:

1. Απολογισμός απερχόμενου Διοικητικού Συμβουλίου (Διοικητικός - Οικονομικός) -Έκθεση πεπραγμένων Ελεγκτικής Επιτροπής (Ε.Ε.).
2. Συζήτηση για επίκαιρα εκπαιδευτικά θέματα (800 δημοτικά διευρυμένου ωραρίου, αλλαγή τρόπου μεταθέσεων – αποσπάσεων, μείωση αποδοχών κλπ.).
3. Προγραμματισμός δραστηριοτήτων (συνδικαλιστικών, εκδοτικών, επιμορφωτικών, ψυχαγωγικών) του Συλλόγου μας για την επόμενη χρονιά.


Για το Δ.Σ. του Συλλόγου
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΣΥΡΜΑΛΟΓΛΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ



Σημείωση:
Μετά το τέλος των εργασιών της Γενικής Συνέλευσης (γύρω στις 20.30) θα ακολουθήσει κοπή βασιλόπιτας.

Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2011

Οι συγχωνεύσεις σχολείων προ των πυλών


ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΔΡΟΜΟΛΟΓΕΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ

Πολυδύναμα ή πολυαδύναμα;


Τα σχολεία που δεν έχουν καλές εγκαταστάσεις ή άρτιο εξοπλισμό (δηλαδή τα περισσότερα), οι μικρές μονάδες καθώς και οι μαθητές που χρειάζονται μισή ώρα μετακίνησης ή 10 χιλιόμετρα για να φτάσουν στο σχολείο τους θα είναι τα «θύματα» των συγχωνεύσεων που δρομολογεί το υπουργείο Παιδείας.
Με ανακοίνωσή του, χθες, το υπουργείο επιβεβαίωσε τους φόβους της ανάστατης εκπαιδευτικής κοινότητας για ευρείες συγχωνεύσεις των σχολείων της χώρας καθώς αναφέρθηκε σε σχέδια περί «σχολικών κέντρων και πολυδύναμων σχολικών μονάδων». Την ίδια ώρα, δάσκαλοι και καθηγητές πραγματοποιούσαν στάσεις εργασίας και συγκεντρώσεις έξω από όλες τις περιφερειακές διευθύνσεις της χώρας.

Προειδοποιούν για υποβάθμιση της εκπαίδευσης, αύξηση της μαθητικής διαρροής, οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών προκειμένου να διασφαλίσουν την πρόσβαση των παιδιών τους στο σχολείο καθώς και παύση των προσλήψεων εκπαιδευτικών.

Η δημιουργία των «σχολικών κέντρων και πολυδύναμων σχολικών μονάδων θα γίνει με αυστηρώς παιδαγωγικά κριτήρια», διαβεβαιώνει το υπουργείο Παιδείας που, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ήδη προχωρήσει στην κατάρτιση των σχετικών καταλόγων. Αλλωστε, το σχέδιο πρέπει να εφαρμοστεί την επόμενη κιόλας χρονιά.

Με οδηγό τον (ασαφή) κανόνα «ένας δάσκαλος και ικανός αριθμός μαθητών ανά τάξη στα δημοτικά σχολεία» τα σχέδιο προβλέπει τη συγκέντρωση μαθητών και εκπαιδευτικών σε μονάδες που θα πληρούν συγκεκριμένα δημογραφικά, χιλιομετρικά αλλά και ως προς τις υποδομές κριτήρια. Μοναδική εξαίρεση τα σχολεία Α'θμιας και Β'θμιας «των απομονωμένων και απομακρυσμένων ορεινών και νησιωτικών περιοχών της χώρας. Ολα τα άλλα θα υπαχθούν στο πρόγραμμα ανασχεδιασμού του σχολικού χάρτη της χώρας με τον οποίο μεταξύ άλλων, ισχυρίζεται το υπουργείο, θα διευκολυνθεί η οργάνωση των πολυδύναμων κέντρων σε ολοήμερα, η λειτουργία τμημάτων ένταξης και ενισχυτικής διδασκαλίας και πρωτοποριακά προγράμματα διδασκαλίας.

Τα κριτήρια

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, τα κριτήρια επιλογής σχολείων είναι:

* Δημογραφικά στοιχεία κάθε περιοχής (ρυθμός μείωσης των μαθητών).

* Χιλιομετρική απόσταση που καλείται να διανύσει κάθε μαθητής (όχι παραπάνω από 10 χιλιόμετρα ή μετακίνηση άνω της μισής ώρας σε συνάρτηση με το γεωγραφικό ανάγλυφο και τις καιρικές συνθήκες της κάθε περιοχής).

*Κτιριακές υποδομές (εγκαταστάσεις, εξοπλισμός κ.ά.) στο σχολείο μετακίνησης. *



.................................................................................

Ανοιχτά παραμένουν τα μέτωπα της Παιδείας

«Οι εργασιακές σχέσεις στην εκπαίδευση έχουν αλλάξει». Μια διαπίστωση που επαναλαμβάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, ενώ φέτος αποτέλεσε τη μόνιμη επωδό όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας που έζησαν τη δραστική μείωση των διορισμών, τις ανελαστικές μορφές απασχόλησης, την εργασία χωρίς πληρωμή, την αδιοριστία.

Ξαφνικά (;) ορισμένοι εξ αυτών αποφάσισαν να το πουν αλλιώς. Χωρίς να σταματήσουν τις παραδοσιακές μορφές διαμαρτυρίας, άρχισαν μια παράλληλη δράση η οποία αποδείχτηκε εντυπωσιακά ηχηρή. Οι περισσότερες από τις λεγόμενες «παρεμβάσεις» τους έγιναν είδηση. «Αδιόριστοι κατέλαβαν το στούντιο της ΝΕΤ», «αδιόριστοι εισέβαλαν στο υπουργείο Παιδείας», ύψωσαν πανό σε εκδήλωση, ματαίωσαν συνέδριο, ακολούθησαν κατά πόδας την υπουργό σε όλη την Ελλάδα κ.ο.κ.

Βέβαια, δεν πρόκειται για μια ομάδα εκπαιδευτικών με ειδικά προβλήματα, αλλά για ένα ευρύ κοινό μέτωπο καθηγητών και δασκάλων που δικαιούνται αλλά δεν έχουν ή έχασαν τη θέση τους στο σχολείο. Ήτοι, διοριστέοι-αδιόριστοι, ωρομίσθιοι, αναπληρωτές, καθηγητές ξένων γλωσσών κ.ά.

Ετοιμάζουν εκστρατεία
Ήδη έχουν περάσει στην επόμενη φάση της δράσης τους. Σε συντονισμό με τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες ετοιμάζουν εκστρατεία ενημέρωσης για την επόμενη και χειρότερη από ποτέ σχολική χρονιά. Θέματα προς ανάδειξη, όχι μόνον οι όροι της εργασίας τους, αλλά το τοπίο της εκπαίδευσης που κινδυνεύει να ανατραπεί πλήρως και εις βάρος των μαθητών και των οικογενειών τους. Η δεύτερη αναθεώρηση του Μνημονίου, τον Δεκέμβριο, δεν άφησε κανένα περιθώριο δυσπιστίας.

* Συγχωνεύσεις και κλείσιμο τμημάτων - σχολείων που προβλέπεται να φτάσουν σε απροσδόκητα μεγάλο βαθμό (πάνω από 20% του συνολικού αριθμού). Ήδη υπάρχουν σχολεία σε μεγάλες πόλεις, ακόμα και μέσα στην Αθήνα, που ξέρουν ότι την επόμενη χρονιά δεν θα λειτουργήσουν. Στις άμεσες συνέπειες, η οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών για τις μετακινήσεις αλλά και η αύξηση της μαθητικής διαρροής, κυρίως στις απομακρυσμένες περιοχές.

* Περαιτέρω μείωση των σχολικών δαπανών, που ενδέχεται να αποτελέσει ρεκόρ των τελευταίων δεκαετιών, και πέρασμα βασικών λειτουργιών (έκδοση βιβλίων, πληρωμές, επιμόρφωση) στο καθεστώς των ΕΣΠΑ. Δηλαδή, στην ομπρέλα των κοινοτικών προγραμμάτων που έχουν ημερομηνία λήξης (2013 το τρέχον), αυστηρές και ρητά καθορισμένες προϋποθέσεις απορρόφησης (βλ. καινοτομία), ενώ είναι γνωστό πως στο μέλλον η ροή αυτών των κονδυλίων σταδιακά θα μειώνεται, όσα πακέτα στήριξης κι αν ακολουθήσουν.

* Παύση διορισμών και κάλυψη των ελάχιστων αναγκών με ανελαστικά εργαζόμενους, δηλαδή αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου ή ωρομίσθιους, διακτινιζόμενους δε καθημερινώς σε ένα, δύο, τρία ή και περισσότερα σχολεία. Μόνη συνθήκη εργασίας αυτή του ΕΣΠΑ, δηλαδή των μη τακτικών πληρωμών και των λευκών ή λειψών συμβάσεων. Μόλις πρόσφατα και αφού προηγήθηκε ακόμη και επίσχεση εργασίας από τους εκπαιδευτικούς, πληρώθηκαν και υπέγραψαν συμβάσεις οι 5.800 αναπληρωτές των 800 πιλοτικών ολοήμερων.

Της ΑΝΝΑΣ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗ
Πηγή: Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 15/1/2011