Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2010

Μεγάλες αλλαγές στις παιδαγωγικές και καθηγητικές σχολές για την επιλογή στελεχών


Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του esos.gr η υπ. Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου προωθεί σχέδιο το οποίο θα προβλέπει τα εξής:

-Οι φοιτητές των σχολών θα καλούνται να δηλώσουν στο δεύτερο ή τρίτο έτος σποδών εάν επιθυμούν να ακολουθήσουν τη ν κατεύθυνση του εκπαιδευτικού ή του στελέχους της εκπαίδευσης , διοίκησης δηλαδή.

-Α.Οι φοιτητές που θα δηλώσουν τον κλάδο «στελέχους εκπαίδευσης» , μετά την αποφοίτησή τους θα επανδρώνουν θέσεις :


α/στην κεντρική υπηρεσία του υπ. Παιδείας

β/στις περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης,

γ/οργανισμούς του υπ. Παιδείας

δ/διοικητικές θέσεις των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ

ε/εξετάζεται και το ενδεχόμενο, χωρίς ωστόσο η υπ. Παιδείας να έχει κάνει κάτι τέτοιο δεκτό ακόμη οι απόφοιτοι αυτής της κατηγορίας να προορίζονται και για τις θέσεις Διευθυντών των σχολείων,

-Β.Οι φοιτητές που θα δηλώνουν ότι επιθυμούν να διδάξουν σε σχολείο θα είναι υποψήφιοι για τις κενές θέσεις στα σχολεία , οι οποίες θα προκηρύσσονται όχι από το υπ. Παιδείας , αλλά από τα ίδια τα σχολεία.

Το σχέδιο αυτό της κ. Διαμαντοπούλου δεν αποκλείεται συμπεριληφθεί στο πολυνομοσχέδιο που πρόκειται να καταθέσει προς ψήφιση στη Βουλή.

Αυτό θα εξαρτηθεί από την ολοκήρωση των επαφών που έχει ξεκινήσει η υπ. Παδείας με τους πανεπιστημιακούς.

Πηγή: Δικτυακός τόπος: www.esos.gr - Ρεπορτάζ: Σωτήρης Σιακαβάρας

Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2010

ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Λιγότερη ύλη, wi-fi στα σχολεία, προαιρετική αξιολόγηση, επιμόρφωση "μαμούθ"


Μεγάλες περικοπές της εξεταστέας ύλης σε Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, έναρξη αξιολόγησης, πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, υποδομές WiFi στα σχολεία, έμφαση στη διδασκαλία ξένων γλωσσών και πληροφορικής και 200 νέα πιλοτικά ολοήμερα σχολεία από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το πρόγραμμα της κυβέρνησης για το Νέο Σχολείο, δηλαδή τη ριζική μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος.

Σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», το πλάνο των αλλαγών που προωθεί το υπουργείο Παιδείας σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αρχίζει για πρώτη φορά όχι από την οροφή, δηλαδή το εξεταστικό σύστημα και την εισαγωγή στα ΑΕΙ, αλλά από τη βάση, δηλαδή το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό και τη σύνταξη νέων, ενιαίων αναλυτικών προγραμμάτων που θα διατηρούν τη συνοχή της γνώσης από τάξη σε τάξη και από βαθμίδα σε βαθμίδα. Οι αλλαγές θα εφαρμοστούν σταδιακά, με τη μέθοδο των πιλοτικών εφαρμογών σε λίγα σχολεία κάθε έτος και με πλάνο καθολικής εφαρμογής ύστερα από 7 χρόνια, προκειμένου να μην επαναληφθεί η τακτική των προηγούμενων κυβερνήσεων που προχωρούσαν σε πρόσκαιρες και αποσπασματικές αλλαγές με μπαλώματα.

Η βάση του 10

Αυτό σημαίνει ότι οι σκέψεις της προηγούμενης κυβέρνησης για αλλαγή του εξεταστικού συστήματος σε ορίζοντα τριετίας εγκαταλείπονται και οι μαθητές δεν πρέπει να αναμένουν αλλαγή μέχρι το 2017. Μέχρι τότε ωστόσο θα γίνουν διορθωτικές κινήσεις στο υπάρχον σύστημα, με κυριότερη την αναμενόμενη κατάργηση ή τροποποίηση της περίφημης βάσης του δέκα, την οποία εξάλλου έχει προαναγγείλει η υπουργός Παιδείας κ. Άννα Διαμαντοπούλου, ώστε να σταματήσει το φαινόμενο των χιλιάδων κενών θέσεων στα ΤΕΙ της περιφέρειας.

Η επιχείρηση με κωδικό Νέο Σχολείο, όπως την ονομάζει η κυβέρνηση, θέτει σε άμεση προτεραιότητα την αναβάθμιση της διδασκαλίας της πληροφορικής και των ξένων γλωσσών, με ένταξή τους στο ωρολόγιο πρόγραμμα, ώστε να υπάρχει ενότητα της διδασκαλίας. Οι άμεσες αυτές αλλαγές αφορούν τα σχολεία όλων των βαθμίδων.

Λιγότερη ύλη
Στο ίδιο πλαίσιο, το υ πουργείο δρομολόγησε ήδη τη μείωση της διδακτέας ύλης ιδιαίτερα των φυσικών επιστήμων (Μαθηματικά, Χημεία, Φυσική, Βιολογία), καθώς ο σημερινός όγκος της κρίνεται μη παραγωγικός. Σκοπός, όπως λέγεται χαρακτηριστικά, είναι «λιγότερη πληροφορία και περισσότερη ουσία».

Σε αυτή την κατεύθυνση θα αναθεωρηθούν και τα αναλυτικά προγράμματα, τα όποια δεν θα είναι πλέον ανελαστικά, αλλά θα είναι «εθνικά» κατά το μεγαλύτερο μέρος και περιφερειακά κατά το υπόλοιπο, που υπολογίζε- ται στο 15%.

Την επόμενη σχολική χρονιά αρχίζει πιλοτικά η εφαρμογή του προγράμματος του Νέου Σχολείου σε 200 νηπιαγωγεία και δημοτικά, με στόχο την αύξησή τους με γεωμετρική πρόοδο σε ολόκληρη την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Η εφαρμογή του σχεδίου υλοποιείται σταδιακά, αρχίζοντας από το νηπιαγωγείο και συνεχίζοντας μέχρι το λύκειο και τις εισαγωγικές εξετάσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Όπως τονίζουν παράγοντες του υπουργείου, για τις αλλαγές θα επιδιωχθεί ευρύτερη κοινωνική και πολιτική συναίνεση όλων των εμπλεκόμενων εταίρων.


ΤΟ ΠΛΑΝΟ ΑΛΛΑΓΩΝ
του υπουργείου Παιδείας αρχίζει για πρώτη φορά από τη βάση, δηλαδή το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό


Οι 5 άξονες της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης

ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΥΛΗΣ
Προτείνεται η μελέτη της μείωσης και του καλύτερου συντονισμού της ύλης των μαθημάτων που αντιστοιχούν στις Φυσικές Επιστήμες (Φυσική, Χημεία, Βιολογία), την Τεχνολογία και την Πληροφορική, τα Μαθηματικά και τη Γεωγραφία (μόνο στο τμήμα της που αφορά τη Φυσική Γεωγραφία και όχι αυτό που αφορά την Κοινωνική Γεωγραφία) του δημοτικού, του γυμνασίου και του λυκείου. Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι δεν πρόκειται για δομική αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών, αλλά μόνο για περικοπές και αναδιατάξεις της ύλης σε εκείνες τις περιπτώσεις όπου διαπιστωθούν τμήματα ύλης που χαρακτηρίζονται από τους ειδικούς ως επουσιώδη, υπέρμετρα δύσκολα για το γνωστικό επίπεδο των μαθητών της συγκεκριμένης ηλικίας ή αλληλοεπικαλυπτόμενα με άλλα τμήματα ύλης σε άλλες τάξεις ή/και σε άλλα μαθήματα.

WΙ-FΙ ΔΙΚΤΥΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Για την ψηφιακή σύγκλιση του σχολείου προβλέπεται αναβάθμιση στις υπάρχουσες ψηφιακές υποδομές (υπολογιστές, ηλεκτρονικοί μαυροπίνακες, κ.ά.), νέες υποδομές WΙFΙ και δικτύου που θα παρέχουν τη δυνατότητα υποστήριξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο σχολείο, αλλά και από το σπίτι. Ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στον τρόπο διοίκησης και διαχείρισης των εκπαιδευτικών μονάδων με ενιαίο ψηφιακό σύστημα διοίκησης, δημιουργία νέου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και παρεμβάσεις στο πρόγραμμα σπουδών, ώστε να μπορεί να δεχτεί τις ψηφιακές παρεμβάσεις σε ικανοποιητικό χρονικό ορίζοντα.

Έμφαση θα δοθεί στους μαθητές Ειδικής Αγωγής ώστε να έχουν πρόσβαση στο ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό και τις υποδομές.

ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Προκρίνεται το μοντέλο της αυτοαξιολόγησης ως καταλληλότερο για την εισαγωγή της κουλτούρας της κοινωνικής λογοδοσίας στο εκπαιδευτικό σύστημα. Συγκεκριμένα, προτείνεται η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας να γίνει κατ΄ αρχάς σε προαιρετική βάση και να υποστηρίζει την προσπάθεια του σχολείου να απαντήσει σε τέσσερα βασικά ερωτήματα: - Ποια είναι η ποιότητα της εκπαίδευσης στο σχολείο μας;

- Πού επιθυμούμε να φτάσουμε;

- Τι πρέπει να κάνουμε για να βελτιώσουμε το σχολείο μας;

- Τι πρόοδο κάναμε;

ΝΕΑ ΣΧΟΛΕΙΑ, «ΛΙΦΤΙΝΓΚ» ΣΤΑ ΠΑΛΙΑ
Το πρόγραμμα της σχολικής στέγης έχει δύο βασικούς στόχους: να αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των σχολικών κτιρίων με επιτάχυνση των διαδικασιών κατασκευής και να μετασκευάσει το κέλυφος υφιστάμενων σχολικών μονάδων, όπου αυτό είναι απαραίτητο, ώστε αυτές να εκσυγχρονίσουν σημαντικά τις υποδομές τους.

Και ως προς τους δύο στόχους ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στα νηπιαγωγεία.

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ - ΜΑΜΟΥΘ
Αυτή τη στιγμή υπηρετούν στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση περίπου 120.000 εκπαιδευτικοί. Προκειμένου να επιμορφωθούν όλοι αυτοί στο διάστημα της επόμενης τριετίας, θα πρέπει να επιμορφώνονται περίπου 20.000 ανά εξάμηνο, ενώ απαιτείται συνολικός αριθμός περίπου 25.000 επιμορφωτών.

Πηγή: Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, 25/1/2010

Σάββατο 19 Δεκεμβρίου 2009

Ποια επιδόματα θα μειωθούν


«Ψαλίδι» κυρίως σε εφοριακούς, τελωνειακούς, δικαστικούς και εκπαιδευτικούς

Αβεβαιότητα για χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους προκαλεί η απόφαση της κυβέρνησης για μείωση επιδομάτων κατά 10%, πάγωμα μισθών και κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης, που θα οδηγήσουν αναπόφευκτα στη συρρίκνωση του εισοδήματός τους.

Η αβεβαιότητα επιτείνεται εξαιτίας της τακτικής της κυβέρνησης να μην ξεκαθαρίζει τα σχέδιά της, με αποτέλεσμα οι δημόσιοι υπάλληλοι να μη γνωρίζουν ποια επιδόματα θα περικοπούν και από ποιο ύψος θα ξεκινήσουν οι μειώσεις, ποιοι δεν θα πάρουν αύξηση καθώς και τα επιδόματα που θα θιγούν από την κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης.

Οσον αφορά τους μισθούς, ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου ανέφερε ότι το «πάγωμα» των μισθών θα αφορά τα πάνω από 2.000 ευρώ μηνιαία εισοδήματα στο Δημόσιο, χωρίς ωστόσο να ξεκαθαρίσει εάν πρόκειται για μεικτές ή καθαρές αποδοχές. Στην περίπτωση που η κυβέρνηση στοχοποιήσει τις μεικτές αποδοχές, το μεγαλύτερο τμήμα των δημοσίων υπαλλήλων δεν θα πάρει αύξηση το 2010.

Σχετικά με τις περικοπές κατά 10% των επιδομάτων, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, θα αφορούν αμοιβές πάνω από 3.000 ευρώ. Σημαντική μείωση των επιδομάτων που λαμβάνουν σήμερα θα υποστούν οι εφοριακοί, τελωνειακοί, οι υπάλληλοι του Γενικού Χημείου του Κράτους, οι δικαστικοί, οι αξιωματικοί των Σωμάτων Ασφαλείας, οι υπάλληλοι του υπουργείων Μεταφορών, Περιβάλλοντας και Υγείας καθώς και οι εκπαιδευτικοί με τουλάχιστον 25 έτη υπηρεσίας.

Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε τις προηγούμενες μέρες ο κ. Παπανδρέου, κάποιοι δημόσιοι υπάλληλοι δεν θα πάρουν αύξηση, ενώ ταυτόχρονα θα μειωθεί το επίδομα που λαμβάνουν, ενώ θα επιβαρυνθούν από την εφορία λόγω της κατάργησης της αυτοτελούς φορολόγησης. Αν και το θέμα της κατάργησης της αυτοτελούς φορολόγησης θα αποτελέσει αντικείμενο μελέτης στον διάλογο για την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος, εν τούτοις στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι η κατάργηση περίπου 25 περιπτώσεων.

Σήμερα τα επιδόματα που λαμβάνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι καθώς και οι αμοιβές σε ορισμένες κατηγορίες επαγγελμάτων φορολογούνται με συντελεστές 5 έως 20%. Η υπαγωγή των εισοδημάτων αυτών στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος σημαίνει ότι θα επιβαρυνθούν σημαντικά. Μεγάλες επιβαρύνσεις θα υποστούν οι μηχανικοί, οι δικαστές, οι βουλευτές, οι εφοριακοί κ.λπ. δεδομένου ότι θα απολέσουν την ευεργετική φορολογική μεταχείριση που είχαν μέχρι σήμερα.

Στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος θα υπαχθούν τα κατωτέρω εισοδήματα και αμοιβές που σήμερα φορολογούνται αυτοτελώς:

- Οι πάσης φύσεως παροχές στα πρόσωπα που εκλέγονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού, με συντελεστή 15%.

- Οι εφημερίες των γιατρών του ΕΣΥ (για τις πάνω από δύο εφημερίες τον μήνα) με συντελεστή 20%.

- Το 50% του ποσού των ΔΕΤΕ, ΔΕΧΕ και ΔΙΒΕΕΤ (επιδόματα εφοριακών, τελωνειακών και χημικών) με συντελεστή 15%

- Η βουλευτική αποζημίωση και οι αμοιβές των δικαστικών λειτουργών και μελών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (και οι συνταξιούχοι αυτών των κατηγοριών φορολογούνται αυτοτελώς).

Του Προκόπη Xατζηνικολάου
Πηγή: Εφημερίδα "Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 17/12/2009.

Πέμπτη 12 Νοεμβρίου 2009

Ριζικές αλλαγές σε μεταθέσεις, αποσπάσεις, προσλήψεις εκπαιδευτικών


Αλλάζει ριζικά το σύστημα προσλήψεων εκπαιδευτικών, όπως ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας. Οι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών, όπως και εκείνοι των αναπληρωτών, θα γίνονται μέσω του ΑΣΕΠ ανακοίνωσε η Άννα Διαμαντοπούλου.

Η ίδια πρόσθεσε ότι δεν θα υπάρχουν εκπαιδευτικοί αποσπασμένοι σε υπηρεσίες, ενώ θα έπρεπε να βρίσκονται στα σχολεία και μάλιστα να παίρνουν και τα σχετικά μόρια των σχολείων, όπου υποτίθεται ότι διδάσκουν. Επιπλέον, ουδεμία απόσπαση θα γίνεται αν πρώτα δεν βρεθεί ο αντικαταστάτης.

"Επανεξετάζεται συνολικά το σύστημα μοριοδότησης και κινήτρων, έτσι ώστε, όταν μετακινείται ο εκπαιδευτικός δεν θα τον ακολουθούν τα μόρια. Κύριο κριτήριο μεταθέσεων θα είναι οι ανάγκες των σχολείων" δήλωσε η κ. Διαμαντοπούλου.

"Η πολιτική που βάζουμε μπροστά έχει πάθος για δικαιοσύνη και επιδιώκει να εγγυηθεί τη λογική στην κατανομή του εκπαιδευτικού δυναμικού της χώρας (...) Τι μήνυμα δίνουμε στα σημερινά παιδιά και αυριανούς πολίτες όταν στον χώρο της εκπαίδευσης, που είναι ο κατ΄εξοχήν χώρος της μάθησης δια του παραδείγματος, βλέπουν να πρυτανεύουν τα "κονέ" τα "βύσματα" και οι "άκρες"; Βάζουμε, λοιπόν, "τελεία" και δεν αλλάζουμε απλά σελίδα" δήλωσε η κ. Διαμαντοπούλου.

Όπως ανακοίνωσε η υπουργός:

1. "Κωδικοποιούμε όλη τη νομοθεσία που αφορά τους εκπαιδευτικούς και τα όργανα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ώστε να μην βρισκόμαστε “χαμένοι στη μετάφραση” μιας τεράστιας νομικής πολυπλοκότητας που κλείνει “πόρτες” για να αφήσει ορθάνοιχτα “παράθυρα”.

2. Οι προσλήψεις στο εξής θα γίνονται μόνο με τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ. Οι πίνακες σταματούν να τροφοδοτούνται. Θα υπάρξει μεταβατική περίοδος για τους υφιστάμενους. Στόχος μας οι προσλήψεις με σαφή προσδιορισμό του τόπου και του χρόνου του διορισμού.

Η πρόσληψη δηλαδή μπορεί να γίνεται είτε σε επίπεδο σχολείου, είτε σε επίπεδο αρμόδιας Διεύθυνσης και ο χρόνος υπηρεσίας στον τόπο του πρώτου διορισμού θα πρέπει να είναι εξ αρχής προσδιορισμένος και ο ίδιος για όλους.

Και για τον τόπο και για τον χρόνο πιστεύουμε πως θα υπάρξουν χρήσιμες προτάσεις στο στάδιο της διαβούλευσης. Ταυτόχρονα, εξετάζονται οι όροι ουσιαστικής υλοποίησης του θεσμού του δόκιμου εκπαιδευτικού, δηλαδή η επιμόρφωση και η αξιολόγησή του την πρώτη διετία.

3. Επανεξετάζεται συνολικά το σύστημα της μοριοδότησης και κινήτρων. Εδώ η αρχή είναι πολύ συγκεκριμένη. Τα μόρια αφορούν τον τόπο και το αντικείμενο της διδασκαλίας. Απαξ και ο εκπαιδευτικός μετακινηθεί, τα μόρια δεν τον ακολουθούν. Δεν τα μεταφέρει μαζί του, παραμένουν στη θέση απο την οποία ο ίδιος μετακινείται.

4. Κανείς εκπαιδευτικός δεν αποσπάται εάν δεν έχει βρεθεί ο αντικαταστάτης του για τη θέση στην οποία υπηρετεί.

5. Σε ό,τι αφορά τις μεταθέσεις, βασική αρχή πλέον θα είναι πως κάθε μετάθεση αποφασίζεται για να εξυπηρετηθεί πρώτα και κύρια το σχολείο. Δεν είναι αποδεκτό για το δημόσιο συμφέρον να υπάρχουν σχολεία με πλεονάζον προσωπικό και σχολεία με κενά.

6. Ξεκινά διάλογος με την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, προκειμένου να διερευνηθεί η δυνατότητα λειτουργίας ειδικού τμήματος για την εκπαίδευση στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης.

7. Προσδιορίζεται ένα διαφανές και αξιοκρατικό σύστημα επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης και σε αυτή την κατεύθυνση έχουμε τη βεβαιότητα της θετικής συνεισφοράς της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ στη διαμόρφωση των σχετικών κριτηρίων, ώστε να αφήσουμε οριστικά και αμετάκλητα πίσω μας τις γνωστές παθογένειες που ταλανίζουν την εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς".

Όπως έγινε γνωστό, την επόμενη εβδομάδα το νέο πλάνο θα δοθεί για διαβούλευση, μέσω Ίντερνετ, στο πλαίσιο των προτάσεων του υπουργείου, ούτως ώστε να γίνει το νομοθέτημα, να ψηφιστεί από τη Βουλή και να ισχύσει από τον Σεπτέμβριο.

Η υπουργός επίσης ζήτησε συγγνώμη από γονείς και μαθητές, διότι υπάρχουν ακόμη κενά στα σχολεία, ο αριθμός των οποίων είναι μονοψήφιος και "οπωσδήποτε αντιμετωπίσιμος".

Αναφερόμενη στο θέμα της γρίπης, υπογράμμισε ότι "δεν πρέπει να υπάρξει πανικός, τα σχολεία που κλείνουν λειτουργούν ως ανάχωμα για τη μη μετάδοση της γρίπης" και κάλεσε όλους να εμβολιαστούν.

Πηγή: Δικτυακός τόπος: www.nooz.gr, 12/11/2009

Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2009

Βιβλία για... απόσυρση


Απόσυρση των βιβλίων των μαθηματικών του δημοτικού, στα οποία διαπιστώνουν πολλά σφάλματα και ανακρίβειες, ζητούν δάσκαλοι, μαθητές και γονείς, όπως προκύπτει από μεγάλη έρευνα που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Παιδαγωγικών Ερευνών και Μελετών της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ).

1. Τις περισσότερες επικρίσεις δέχεται το βιβλίο της Ε' τάξης του δημοτικού.
Οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν ότι παρουσιάζει δυσκολίες όχι μόνον για τους μαθητές, αλλά και για τους ίδιους.

Εξίσου αυστηρά σχόλια διατυπώνονται και για τα βιβλία μαθηματικών στις υπόλοιπες τάξεις του δημοτικού, ενώ οι δάσκαλοι επισημαίνουν ότι η έλλειψη ουσιαστικής επιμόρφωσης καθιστά ακόμη δυσκολότερη τη διδασκαλία τους.

Ζήτημα εγκυρότητας

Εκτιμούν, επίσης, ότι οι αλλαγές που έγιναν τον περασμένο Μάιο δεν θεραπεύουν τα προβλήματα, απλώς διορθώνουν ορισμένα σημεία χωρίς να βελτιώνουν, όμως, τη γενική εικόνα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εκπαιδευτικοί της Ε' τάξης και στη συνέχεια της Β' τάξης διατηρούν σοβαρές επιφυλάξεις ως προς την επιστημονική εγκυρότητα των βιβλίων μαθηματικών.

2. Έντονη είναι η κριτική και των γονέων, οι οποίοι δηλώνουν ότι η διδασκαλία των βιβλίων των μαθηματικών ήταν «κουραστική εμπειρία, δύσκολη και απογοητευτική» (ιδιαίτερα στην Ε' τάξη). Επίσης, πολλοί είναι εκείνοι που διατυπώνουν σοβαρές αμφιβολίες για το κατά πόσον οι συγγραφείς τους διέθεταν επαρκή εμπειρία από την καθημερινή σχολική πραγματικότητα.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας προκύπτει ότι:

*Μάθημα για τους εκπαιδευτικούς σημαίνει «διδακτικός ακροβατισμός» προκειμένου από τη μία πλευρά να επιτευχθούν οι διδακτικοί στόχοι και από την άλλη να καλυφθεί το σύνολο της ύλης.

*Συναντούν δυσκολίες και προβλήματα αξιοποίησης των σχολικών βιβλίων οι οποίες συζητούνται κυρίως μεταξύ των συναδέλφων και όχι με τους προϊσταμένους, όπως, για παράδειγμα, με τους σχολικούς συμβούλους.

*Διαπιστώνεται ότι η φοίτηση σε φροντιστήριο ή η παρακολούθηση ιδιαίτερων μαθημάτων δεν είναι αμελητέα και αυξάνει όσο οι μαθητές προχωρούν προς τις μεγαλύτερες τάξεις. Περίπου τέσσερις στους δέκα γονείς προετοιμάζουν τα παιδιά τους για όλα τα μαθήματα της επόμενης ημέρας, οι υπόλοιποι ασχολούνται ελάχιστα.

*Μεγαλύτερο φόρτο ύλης παρουσιάζουν τα βιβλία μαθηματικών και φυσικής, ενώ όλα τα τεύχη τους θεωρούνται από πλευράς ύλης περισσότερο επιβαρημένα.

3. Τα σχολικά βιβλία για το μάθημα της γλώσσας θεωρούνται από τους εκπαιδευτικούς όλων των τάξεων επιτυχημένα ως προς τη χρηστικότητα, την εικονογράφηση, τη διάταξη του περιεχομένου, τη γλώσσα, τη συμβατότητα με τα επιστημονικά δεδομένα, τη μεθοδικότητα, το επίπεδο δυσκολίας των παραδειγμάτων, δυσκολίας των ασκήσεων κ.λπ.

Η Ιστορία της Στ' τάξης

Εξαίρεση αποτελεί το βιβλίο της Ε' τάξης, για το οποίο διατυπώνονται επιφυλάξεις ως προς τον επιστημονικό χαρακτήρα, τη μεθοδικότητα παρουσίασης των γνώσεων, το επίπεδο δυσκολίας των ασκήσεων κ.λπ. και χαρακτηρίζουν το συγκεκριμένο βιβλίο προβληματικό.

*Το βιβλίο της Ιστορίας της Στ' τάξης συγκεντρώνει τις περισσότερες αρνητικές κρίσεις. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για το βιβλίο που αντικατέστησε εκείνο της ομάδας Μαρίας Ρεπούση.

4. Η εικόνα για τα βιβλία της Γεωγραφίας και της μελέτης Περιβάλλοντος είναι θετική, με εξαίρεση ορισμένους άξονες αποτίμησης (μεθοδικότητα παρουσίασης της ύλης και δυσκολία δραστηριοτήτων) όπου είναι σχετικά υψηλά τα ποσοστά εκπαιδευτικών που δεν δηλώνουν ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι.

5. Εκτός των εγχειριδίων των μαθηματικών που προαναφέραμε, υψηλά ποσοστά εκπαιδευτικών, που δεν υπερβαίνουν ωστόσο το 30%, προτείνουν να αντικατασταθούν και άλλα βιβλία.

Οι ερευνητές θεωρούν υπολογίσιμο αυτό το ποσοστό και ζητούν να εξετασθεί περαιτέρω το θέμα που θέτουν με την έννοια της ανίχνευσης των ειδικών συνθηκών κάτω από τις οποίες διαμορφώνεται στη συνείδηση των εκπαιδευτικών αυτή η αίσθηση.

Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ
Πηγή: Εφημερίδα ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 18/10/2009

Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2009

Mε συμπτώματα γρίπης 777 μαθητές Δημοτικού


Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία από το Υπουργείο Υγείας, τα οποία παρουσιάστηκαν σήμερα στο www.esos.gr:

Στις 29 Σεπτεμβρίου από τους 758.519 συνολικά μαθητές Δημοτικού απουσίασαν 43.752 μαθητές για οποιοδήποτε λόγο , εκ των οποίων τα 777 παιδιά παρουσίασαν κλινικά συμπτώματα γριπώδους συνδρομής.

Στα Γυμνάσια και Λύκεια από τους 667.941 μαθητές, απουσίασαν για οποιαδήποτε αιτία 34.848 εκ των οποίων οι 477 παρουσίασαν κλινικά συμπτώματα γριπώδους συνδρομής.

Από τους εκπαιδευτικούς αναφέρθηκαν 16 περιστατικά...

Πηγή: www.esos.gr, 1/10/2009