Δευτέρα 29 Μαρτίου 2010

Έντονη η ανησυχία των εκπαιδευτικών για διορισμούς, μεταθέσεις και αποσπάσεις


Έντονη είναι η ανησυχία σε χιλιάδες μόνιμους και αδιόριστους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σχετικά με διάφορα ζητήματα που αφορούν στην επαγγελματική τους πορεία καθώς είναι πλέον δηλωμένες οι προθέσεις του Υπουργείου Παιδείας για αλλαγές οι οποίες αποτυπώνονται στο νομοσχέδιο που θα έρθει στη Βουλή μέσα στον Απρίλιο.
Όσον αφορά στους μόνιμους εκπαιδευτικούς, μεγάλη είναι η αγωνία για τις μεταθέσεις και τις αποσπάσεις. Το Υπουργείο Παιδείας έχει δηλώσει ότι θα υπάρξει μείωση των αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε φορείς του Υπουργείου Παιδείας κατά 50%. Η μείωση αυτή θα εκδηλωθεί και στις φετινές αποσπάσεις οι οποίες θα πραγματοποιηθούν μέσα στην Άνοιξη και αφορούν χιλιάδες εκπαιδευτικούς αλλά πιθανόν και στις μεταθέσεις οι οποίες αναμένονται την εβδομάδα που έρχεται. Παράλληλα στο νομοσχέδιο θα υπάρχουν αλλαγές στον τρόπο μοριοδότησης των εκπαιδευτικών που παίρνουν απόσπαση αλλά δεν έχει διευκρινιστεί αν αυτό θα αφορά μόνο τη μοριοδότηση όσων αποσπούνται από το σχολείο της περιοχής τους σε υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας (π.χ στην κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας, σε διευθύνσεις και γραφεία Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης κλπ).

Περισσότερα είναι τα αναπάντητα ερωτήματα και η ανησυχία των χιλιάδων αναπληρωτών και ωρομισθίων. Πρώτα πρώτα επειδή έχει αποφασιστεί η μείωση κατά 50% των διορισμών μονίμων και κατά 70% των προσλήψεων αναπληρωτών. Αυτό σημαίνει ότι αποσταθεροποιείται όλος ο προγραμματισμός των αδιόριστων εκπαιδευτικών καθώς για τα επόμενα τουλάχιστον δυο χρόνια ένα τμήμα αναπληρωτών θα «πέσει» στην κατηγορία του ωρομισθίου των 300 ευρώ, ένα τμήμα ωρομισθίων δεν θα βρει αντίστοιχη θέση τις επόμενες σχολικές χρονιές στη σχολική εκπαίδευση, ενώ παράλληλα ένα άλλο μεγάλο τμήμα αδιόριστων εκπαιδευτικών που θεωρούσε ότι έπαιρνε σειρά στην πολυπόθητη πρόσληψη βλέπουν τα όνειρά τους να ανατρέπονται.
Στο κόκκινο» βρίσκεται και η αγωνία περίπου 6.500 εκπαιδευτικών οι οποίοι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία περίμεναν το μόνιμο διορισμό τους φέτος. Η ανακοίνωση της μείωσης από το Υπουργείο Παιδείας κατά 50% των μόνιμων διορισμών δεν έχει συνοδευτεί από τις απαραίτητες διευκρινήσεις που αφορούν στις διάφορες κατηγορίες εκπαιδευτικών που περιμένουν να διοριστούν φέτος . Ποιους θα «χωρέσει» φέτος το Υπουργείο Παιδείας στο μαγικό αριθμό των 3.000 διορισμών; Τι θα γίνει με το 24μηνο, το 30μηνο, την κατηγορία του 40% και τους διοριστέους του ΑΣΕΠ; Τι θα γίνει με τους πολύτεκνους και τους προερχόμενους από την Ιδιωτική εκπαίδευση (ΙΔΑΧ); Όσοι δεν διοριστούν φέτος θα διοριστούν την επόμενη χρονιά ή πάει μακρύτερα η «βαλίτσα»; Το μόνο που είναι γνωστό αλλά βεβαίως δεν αποτελεί σαφή απάντηση στα εύλογα ερωτήματα των υπό διορισμό εκπαιδευτικών είναι όσα γράφονται στο νέο νόμο 3833/2010 « Προστασία της εθνικής οικονομίας – Επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης » (ΦΕΚ 40 τ. Α΄/15-3-2010) : α. «Οι επιτυχόντες του Α.Σ.Ε.Π. διορίζονται σταδιακά, βάσει σειράς επιτυχίας, µε έναρξη το β΄ εξάµηνο του έτους 2010 και ο διορισµός όλων όσων περιλαµβάνονται στους οριστικούς πίνακες ολοκληρώνεται µέχρι την 31.12.2012» και β. Ο λόγος του αριθμού των ετήσιων διορισμών εκπαιδευτικού προσωπικού προς τον αριθμό των αποχωρήσεων, για την περίοδο 01-01-2011 έως 31-12-2013, δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος από ένα προς ένα (παρ. 2 του άρθρου 11).

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΣΕΠ (7ος)
Αλλά εκεί που υπάρχει το μαύρο σκοτάδι είναι στο θέμα του νέου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ (του 7ου κατά σειρά). Το Υπουργείο Παιδείας έχει δηλώσει πολλές φορές ότι το νέο νομοσχέδιο που θα φέρει στη Βουλή τον Απρίλιο θα προβλέπει ότι μετά από μια μικρή μεταβατική περίοδο όποιος θέλει να έχει πιθανότητες να προσληφθεί στην εκπαίδευση θα πρέπει να έχει πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας – κατάρτισης και να είναι επιτυχών στο νέο ΑΣΕΠ. Από εκεί και πέρα θα μοριοδοτούνται η προϋπηρεσία και οι μεταπτυχιακές σπουδές, οι παλιότερες (των δυο προηγούμενων) επιτυχίες στο ΑΣΕΠ αλλά και ορισμένα «κοινωνικά κριτήρια». Βεβαίως μέχρι στιγμής δεν υπάρχει ένα σχέδιο για το λεγόμενο Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Επάρκειας για το οποίο μόλις αυτή την περίοδο το Υπουργείο ζητάει τη γνώμη των Πανεπιστημίων για τον τόπο που μπορεί να οργανωθεί. Όπως καταλαβαίνει εύκολα κανείς η πρόθεση αυτή δεν μπορεί να υλοποιηθεί μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα αφού μέχρι σήμερα το Υπουργείο φαίνεται και το ίδιο να μην έχει καταλήξει στον τρόπο που εννοεί ότι θα υπάρχει το Πιστοποιητικό. Ωστόσο, πέρα από τα προβλήματα που δημιουργεί αυτή η νέα πραγματικότητα σε χιλιάδες αναπληρωτές και ωρομίσθιους ένα ακόμη ερώτημα φαίνεται να βασανίζει δεκάδες χιλιάδες πτυχιούχους: Θα προκηρυχθεί διαγωνισμός των εκπαιδευτικών για το 2010; Οι πληροφορίες είναι ότι το ΑΣΕΠ δεν έχει κάποια ενημέρωση από το Υπουργείο για ματαίωσή του οπότε τον υπολογίζει στο πρόγραμμά του από την άλλη όμως δεν έχει και «νέα» από το Υπουργείο για να ξεκινήσει το σχεδιασμό του.

ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΑΤΣΙΚΑ
Πηγή: Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, 28/3/2010

Πέμπτη 4 Μαρτίου 2010

Το "νέο σχολείο" σε δύο νομοσχέδια


Σε δύο νομοσχέδια τα οποία θα κατατεθούν , προς ψήφιση στη Βουλή, μέχρι το τέλος του Μάρτη θα αποτυπωθούν οι προτάσεις που έκανε σήμερα στο υπουργικό Συμβούλιο η υπ. Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου που αφορούν μόνο Νηπιαγωγείο, Δημοτικό και Γυμνάσιο και όχι Λύκειο και εξεταστικό.

Ειδικότερα η 38σέλιδη πρόταση της υπουργού Παιδείας περιλαμβάνει:

-Περικοπή ύλης κατά 30% από το Σεπτέμβριο.

-Από το Σεπτέμβριο επέκταση λειτουργίας σχολείων μέχρι στις 2.30.

-Διδασκαλία της Αγγλικής από τη Α΄ Δημοτικού.

-Πιστοποίηση της ξένης γλώσσας.

-Διαδραστικούς πίνακες σε όλα τα Γυμνάσια.

-Πιστοποιητικό εκπαιδευτικής επάρκειας.

-Από Σεπτέμβριο στο Γυμνάσιο ένα θρανίο κι ένας υπολογιστής.

-Ξεκινά επιμόρφωση 180.000 εκπαιδευτικών για την ψηφιακή σύγκλιση 200 ωρών, προκειμένου να οργανώνουν το μάθημά τους σε δικτυακή πλατφόρμα.

-Θα μπορεί ο μαθητής απ το σπίτι του να συνδέεται μ' αυτή τη πλατφόρμα για το μάθημα που έκανε το πρωί στο σχολείο του.

-Στους εκπαιδευτικούς που θα παρακολουθήσουν τα σεμινάρια θα δοθεί πιστοποιητικό το οποίο θα είναι απαραίτητο για την εξέλιξή τους.

Πηγή: Δικτυακός Τόπος: www.esos.gr

Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2010

16.000 δάσκαλοι σε απόσπαση και τώρα... στο απόσπασμα


«Κοπάνα» από 16.000 δασκάλους!
«Είμαι ένας από τους δέκα ή ίσως και λιγότερους δασκάλους στη χώρα που επέλεξα να μη διοριστώ» λέει ο εκπαιδευτικός Νίκος Παυλάκος, και δεν υπερβάλλει. Ο ίδιος ασκεί το επάγγελμα του συμβούλου επαγγελματικού προσανατολισμού και παραδέχεται ότι η διδασκαλία είναι μια πολύ ψυχοφθόρα διαδικασία. Δεν καταλαβαίνει όμως πώς μπορεί η απλή κούραση ή η καθημερινή δυσκολία στην επικοινωνία με παιδιά να εξελιχθεί σε μόνιμο... ψυχολογικό πρόβλημα. Και τούτο διότι 4.000 δάσκαλοι δηλώνουν σήμερα στην Ελλάδα ότι υποφέρουν από ψυχολογικά προβλήματα και ως εκ τούτου απομακρύνονται από τις σχολικές τάξεις. Ο αστρονομικός αυτός αριθμός καταγράφεται σε μια χώρα όπου υπάρχουν ακόμη κενά στη μέση της σχολικής χρονιάς, σε αίθουσες δημοτικών σχολείων και σε κρίσιμες ειδικότητες. Επίσης σε έναν κλάδο του οποίου οι πτυχιούχοι δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες των σχολείων! Γι΄ αυτό μάλλον φταίει και το ότι 10.000 είναι οι αποσπασμένοι δάσκαλοι σε υπηρεσίες άσχετες με την εκπαίδευση, ενώ 1.600-1.700 άτομα βρίσκονται σε εκπαιδευτική άδεια. Ένα ολόκληρο σύμπαν ασήμαντων θέσεων, γραφείων, υπηρεσιών, φτιαγμένων για να εξυπηρετούν εκπαιδευτικούς οι οποίοι έχουν προσληφθεί, μονιμοποιηθεί, πληρώνονται, αλλά δεν διδάσκουν.

Όπως μάλιστα λέει ο κ. Παυλάκος, οι δάσκαλοι είναι οι αγαπημένοι των βουλευτών. «Έχουν καλή εκπαίδευση και ικανότητα στη γραφή και στον λόγο, είναι μεγάλη ομάδα και είναι πολύ πιο εύκολο να αποσπαστούν από ό,τι οι φιλόλογοι της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» δηλώνει. «Αποτελούν τη βασικότερη πηγή άντλησης προσωπικού για κάθε ευσυνείδητο πολιτικό» συνεχίζει.


Ο κόμπος στο χτένι
Αν στα παραπάνω προστεθεί το γεγονός ότι εφέτος και πέρυσι συνταξιοδοτήθηκε ένας μεγάλος αριθμός δασκάλων που αποτελούσαν ουσιαστικά τη «γενιά του ΄70», η εικόνα μοιάζει απογοητευτική. Στα σχολεία όλης της χώρας τα κενά είναι περίπου 300 σε δασκάλους (μαζί με τις ειδικότητες των δασκάλων φυσικής αγωγής, ξένης γλώσσας κτλ.) και 650 στην ειδική αγωγή. Και αυτό γιατί οι αριθμοί των αποφοίτων των Παιδαγωγικών Σχολών της χώρας δεν επαρκούν. «Οταν ένας δάσκαλος αρρωστήσει είναι τρομερά δύσκολο να αντικατασταθεί» λέει ο δάσκαλος ειδικού σχολείου στην Αττική κ. Αθ. Γκούμας. «Τα κενά που αντιμετωπίζει σήμερα η πρωτοβάθμια εκπαίδευση και κυρίως η ειδική αγωγή είναι πολύ μεγάλα. Σε νηπιαγωγεία στην Παλλήνη και στον Μαραθώνα, αλλά και στο ειδικό σχολείο στο Λαύριο πολλές διδακτικές ώρες δεν γίνονται σε καθημερινή βάση» δηλώνει. «Στην αρχή της χρονιάς ξεκινήσαμε με 300 κενά» συνεχίζει ο κ. Γκούμας. «Πριν από τις εκλογές τα κενά ήταν 182. Δεν έχουμε δασκάλους σε πολλά ολοήμερα σχολεία. Δεν έχει σημασία η ειδικότητα» τονίζει. «Τους αποσπασμένους τούς γεννά η πολιτική της εκάστοτε ηγεσίας του υπουργείου» καταλήγει ο κ. Γκούμας. «Απλώς έφτασε ο κόμπος στο χτένι».


Οι νηπιαγωγοί περισσεύουν...
Την ίδια στιγμή, όπως αποκαλύπτει μεγάλη πανελλαδική έρευνα που ολοκλήρωσαν οι σύμβουλοι επαγγελματικής σταδιοδρομίας κκ. Ν. Παυλάκος και Σπ. Μιχαλούλης , περισσότεροι από 15.000 είναι οι αδιόριστοι νηπιαγωγοί. Έτσι, πολλά ιδιωτικά σχολεία, καθώς δεν βρίσκουν δασκάλους στην αγορά, χρησιμοποιούν νηπιαγωγούς για να διδάσκουν στις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Παρ΄ όλα αυτά, σε τέτοιες περιπτώσεις δεν αναγνωρίζεται στους νηπιαγωγούς η όποια προϋπηρεσία, με αποτέλεσμα να γίνεται από την πλευρά τους λόγος για άνιση μεταχείριση.

Σύμφωνα πάντως με τον κ. Μιχαλούλη, «με δεδομένο το γεγονός ότι όλο και λιγότεροι δάσκαλοι συνταξιοδοτούνται και μειώνονται οι κενές θέσεις που υπάρχουν, φαίνεται ότι η μεγάλη ζήτηση των δασκάλων, που παρατηρείται ως σήμερα, σύντομα θα σταματήσει να υπάρχει» . Τα τελευταία χρόνια συνταξιοδοτούνται ετησίως περίπου 2.000 δάσκαλοι. Την ίδια ώρα αποφοιτούν περίπου 4.000 τον χρόνο από τα εννέα τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης.


Ρύθμιση για αναπληρωτές
Οι αναπληρωτές δάσκαλοι είναι μια άλλη «πικρή ιστορία» για τον εκπαιδευτικό χώρο, καθώς πρόκειται για εκείνους που καλούνται να καλύψουν τα κενά στις οργανικές θέσεις δασκάλων (άδειες, γονικές άδειες, λοχίας, αναρρωτικές, εκπαιδευτικές κτλ.) Ετσι, εργάζονται κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και διακόπτουν τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ δεν είναι ασφαλισμένοι του Δημοσίου- ασφαλίζονται στο ΙΚΑ. «Η μεγάλη διαφορά από τους μόνιμους εκπαιδευτικούς έγκειται στο γεγονός ότι ενώ εξελίσσονται μισθολογικά δεν συμβαίνει το ίδιο και με τη βαθμολογική τους εξέλιξη» λέει ο κ. Παυλάκος. Πολλοί από αυτούς περιμένουν μήνες ώσπου να πληρωθούν. Πάντως, το υπουργείο Παιδείας μελετά ρύθμιση που θα διευθετεί το συγκεκριμένο ζήτημα, επιτρέποντας την ιεραρχική εξέλιξη των αναπληρωτών δασκάλων και καθηγητών.


Οι μισθοί
Οι μισθοί των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (δάσκαλοι, νηπιαγωγοί) ξεκινούν από 1.100 ευρώ τον μήνα καθαρά για τον πρωτοδιόριστο και φτάνουν ως 1.500 ευρώ τον μήνα μετά την πάροδο 32-35 ετών εργασίας. «Στον μισθό αυτόν βέβαια προστίθενται και διάφορα επιδόματα (οικογενειακά κτλ.) που προβλέπονται για κάθε κλάδο του Δημοσίου, με πιο πρόσφατο το εξωδιδακτικό επίδομα ύψους 105 ευρώ που κέρδισαν οι εκπαιδευτικοί έπειτα από μεγάλη απεργία τους την περίοδο της κυρίας Μαριέττας Γιαννάκου στο υπουργείο Παιδείας» λέει ο κ. Παυλάκος.


Της Μ. Παπαματθαίου
Πηγή: Εφημερίδα "ΤΟ ΒΗΜΑ", Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2010


Σημείωμα σύνταξης: Εάν στους παραπάνω αριθμούς προσθέσουμε κι αυτούς που είναι αποσπασμένοι στο εξωτερικό, στα διδασκαλεία και στα κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης καταλαβαίνουμε πως ο αριθμός των δασκάλων που υπηρετεί πραγματικά στα σχολεία της χώρας είναι ακόμα πιο μικρός.

Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2010

Μεγάλες αλλαγές στις παιδαγωγικές και καθηγητικές σχολές για την επιλογή στελεχών


Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του esos.gr η υπ. Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου προωθεί σχέδιο το οποίο θα προβλέπει τα εξής:

-Οι φοιτητές των σχολών θα καλούνται να δηλώσουν στο δεύτερο ή τρίτο έτος σποδών εάν επιθυμούν να ακολουθήσουν τη ν κατεύθυνση του εκπαιδευτικού ή του στελέχους της εκπαίδευσης , διοίκησης δηλαδή.

-Α.Οι φοιτητές που θα δηλώσουν τον κλάδο «στελέχους εκπαίδευσης» , μετά την αποφοίτησή τους θα επανδρώνουν θέσεις :


α/στην κεντρική υπηρεσία του υπ. Παιδείας

β/στις περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης,

γ/οργανισμούς του υπ. Παιδείας

δ/διοικητικές θέσεις των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ

ε/εξετάζεται και το ενδεχόμενο, χωρίς ωστόσο η υπ. Παιδείας να έχει κάνει κάτι τέτοιο δεκτό ακόμη οι απόφοιτοι αυτής της κατηγορίας να προορίζονται και για τις θέσεις Διευθυντών των σχολείων,

-Β.Οι φοιτητές που θα δηλώνουν ότι επιθυμούν να διδάξουν σε σχολείο θα είναι υποψήφιοι για τις κενές θέσεις στα σχολεία , οι οποίες θα προκηρύσσονται όχι από το υπ. Παιδείας , αλλά από τα ίδια τα σχολεία.

Το σχέδιο αυτό της κ. Διαμαντοπούλου δεν αποκλείεται συμπεριληφθεί στο πολυνομοσχέδιο που πρόκειται να καταθέσει προς ψήφιση στη Βουλή.

Αυτό θα εξαρτηθεί από την ολοκήρωση των επαφών που έχει ξεκινήσει η υπ. Παδείας με τους πανεπιστημιακούς.

Πηγή: Δικτυακός τόπος: www.esos.gr - Ρεπορτάζ: Σωτήρης Σιακαβάρας

Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2010

ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Λιγότερη ύλη, wi-fi στα σχολεία, προαιρετική αξιολόγηση, επιμόρφωση "μαμούθ"


Μεγάλες περικοπές της εξεταστέας ύλης σε Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, έναρξη αξιολόγησης, πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, υποδομές WiFi στα σχολεία, έμφαση στη διδασκαλία ξένων γλωσσών και πληροφορικής και 200 νέα πιλοτικά ολοήμερα σχολεία από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το πρόγραμμα της κυβέρνησης για το Νέο Σχολείο, δηλαδή τη ριζική μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος.

Σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», το πλάνο των αλλαγών που προωθεί το υπουργείο Παιδείας σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αρχίζει για πρώτη φορά όχι από την οροφή, δηλαδή το εξεταστικό σύστημα και την εισαγωγή στα ΑΕΙ, αλλά από τη βάση, δηλαδή το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό και τη σύνταξη νέων, ενιαίων αναλυτικών προγραμμάτων που θα διατηρούν τη συνοχή της γνώσης από τάξη σε τάξη και από βαθμίδα σε βαθμίδα. Οι αλλαγές θα εφαρμοστούν σταδιακά, με τη μέθοδο των πιλοτικών εφαρμογών σε λίγα σχολεία κάθε έτος και με πλάνο καθολικής εφαρμογής ύστερα από 7 χρόνια, προκειμένου να μην επαναληφθεί η τακτική των προηγούμενων κυβερνήσεων που προχωρούσαν σε πρόσκαιρες και αποσπασματικές αλλαγές με μπαλώματα.

Η βάση του 10

Αυτό σημαίνει ότι οι σκέψεις της προηγούμενης κυβέρνησης για αλλαγή του εξεταστικού συστήματος σε ορίζοντα τριετίας εγκαταλείπονται και οι μαθητές δεν πρέπει να αναμένουν αλλαγή μέχρι το 2017. Μέχρι τότε ωστόσο θα γίνουν διορθωτικές κινήσεις στο υπάρχον σύστημα, με κυριότερη την αναμενόμενη κατάργηση ή τροποποίηση της περίφημης βάσης του δέκα, την οποία εξάλλου έχει προαναγγείλει η υπουργός Παιδείας κ. Άννα Διαμαντοπούλου, ώστε να σταματήσει το φαινόμενο των χιλιάδων κενών θέσεων στα ΤΕΙ της περιφέρειας.

Η επιχείρηση με κωδικό Νέο Σχολείο, όπως την ονομάζει η κυβέρνηση, θέτει σε άμεση προτεραιότητα την αναβάθμιση της διδασκαλίας της πληροφορικής και των ξένων γλωσσών, με ένταξή τους στο ωρολόγιο πρόγραμμα, ώστε να υπάρχει ενότητα της διδασκαλίας. Οι άμεσες αυτές αλλαγές αφορούν τα σχολεία όλων των βαθμίδων.

Λιγότερη ύλη
Στο ίδιο πλαίσιο, το υ πουργείο δρομολόγησε ήδη τη μείωση της διδακτέας ύλης ιδιαίτερα των φυσικών επιστήμων (Μαθηματικά, Χημεία, Φυσική, Βιολογία), καθώς ο σημερινός όγκος της κρίνεται μη παραγωγικός. Σκοπός, όπως λέγεται χαρακτηριστικά, είναι «λιγότερη πληροφορία και περισσότερη ουσία».

Σε αυτή την κατεύθυνση θα αναθεωρηθούν και τα αναλυτικά προγράμματα, τα όποια δεν θα είναι πλέον ανελαστικά, αλλά θα είναι «εθνικά» κατά το μεγαλύτερο μέρος και περιφερειακά κατά το υπόλοιπο, που υπολογίζε- ται στο 15%.

Την επόμενη σχολική χρονιά αρχίζει πιλοτικά η εφαρμογή του προγράμματος του Νέου Σχολείου σε 200 νηπιαγωγεία και δημοτικά, με στόχο την αύξησή τους με γεωμετρική πρόοδο σε ολόκληρη την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Η εφαρμογή του σχεδίου υλοποιείται σταδιακά, αρχίζοντας από το νηπιαγωγείο και συνεχίζοντας μέχρι το λύκειο και τις εισαγωγικές εξετάσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Όπως τονίζουν παράγοντες του υπουργείου, για τις αλλαγές θα επιδιωχθεί ευρύτερη κοινωνική και πολιτική συναίνεση όλων των εμπλεκόμενων εταίρων.


ΤΟ ΠΛΑΝΟ ΑΛΛΑΓΩΝ
του υπουργείου Παιδείας αρχίζει για πρώτη φορά από τη βάση, δηλαδή το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό


Οι 5 άξονες της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης

ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΥΛΗΣ
Προτείνεται η μελέτη της μείωσης και του καλύτερου συντονισμού της ύλης των μαθημάτων που αντιστοιχούν στις Φυσικές Επιστήμες (Φυσική, Χημεία, Βιολογία), την Τεχνολογία και την Πληροφορική, τα Μαθηματικά και τη Γεωγραφία (μόνο στο τμήμα της που αφορά τη Φυσική Γεωγραφία και όχι αυτό που αφορά την Κοινωνική Γεωγραφία) του δημοτικού, του γυμνασίου και του λυκείου. Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι δεν πρόκειται για δομική αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών, αλλά μόνο για περικοπές και αναδιατάξεις της ύλης σε εκείνες τις περιπτώσεις όπου διαπιστωθούν τμήματα ύλης που χαρακτηρίζονται από τους ειδικούς ως επουσιώδη, υπέρμετρα δύσκολα για το γνωστικό επίπεδο των μαθητών της συγκεκριμένης ηλικίας ή αλληλοεπικαλυπτόμενα με άλλα τμήματα ύλης σε άλλες τάξεις ή/και σε άλλα μαθήματα.

WΙ-FΙ ΔΙΚΤΥΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Για την ψηφιακή σύγκλιση του σχολείου προβλέπεται αναβάθμιση στις υπάρχουσες ψηφιακές υποδομές (υπολογιστές, ηλεκτρονικοί μαυροπίνακες, κ.ά.), νέες υποδομές WΙFΙ και δικτύου που θα παρέχουν τη δυνατότητα υποστήριξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο σχολείο, αλλά και από το σπίτι. Ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στον τρόπο διοίκησης και διαχείρισης των εκπαιδευτικών μονάδων με ενιαίο ψηφιακό σύστημα διοίκησης, δημιουργία νέου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και παρεμβάσεις στο πρόγραμμα σπουδών, ώστε να μπορεί να δεχτεί τις ψηφιακές παρεμβάσεις σε ικανοποιητικό χρονικό ορίζοντα.

Έμφαση θα δοθεί στους μαθητές Ειδικής Αγωγής ώστε να έχουν πρόσβαση στο ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό και τις υποδομές.

ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Προκρίνεται το μοντέλο της αυτοαξιολόγησης ως καταλληλότερο για την εισαγωγή της κουλτούρας της κοινωνικής λογοδοσίας στο εκπαιδευτικό σύστημα. Συγκεκριμένα, προτείνεται η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας να γίνει κατ΄ αρχάς σε προαιρετική βάση και να υποστηρίζει την προσπάθεια του σχολείου να απαντήσει σε τέσσερα βασικά ερωτήματα: - Ποια είναι η ποιότητα της εκπαίδευσης στο σχολείο μας;

- Πού επιθυμούμε να φτάσουμε;

- Τι πρέπει να κάνουμε για να βελτιώσουμε το σχολείο μας;

- Τι πρόοδο κάναμε;

ΝΕΑ ΣΧΟΛΕΙΑ, «ΛΙΦΤΙΝΓΚ» ΣΤΑ ΠΑΛΙΑ
Το πρόγραμμα της σχολικής στέγης έχει δύο βασικούς στόχους: να αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των σχολικών κτιρίων με επιτάχυνση των διαδικασιών κατασκευής και να μετασκευάσει το κέλυφος υφιστάμενων σχολικών μονάδων, όπου αυτό είναι απαραίτητο, ώστε αυτές να εκσυγχρονίσουν σημαντικά τις υποδομές τους.

Και ως προς τους δύο στόχους ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στα νηπιαγωγεία.

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ - ΜΑΜΟΥΘ
Αυτή τη στιγμή υπηρετούν στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση περίπου 120.000 εκπαιδευτικοί. Προκειμένου να επιμορφωθούν όλοι αυτοί στο διάστημα της επόμενης τριετίας, θα πρέπει να επιμορφώνονται περίπου 20.000 ανά εξάμηνο, ενώ απαιτείται συνολικός αριθμός περίπου 25.000 επιμορφωτών.

Πηγή: Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, 25/1/2010

Σάββατο 19 Δεκεμβρίου 2009

Ποια επιδόματα θα μειωθούν


«Ψαλίδι» κυρίως σε εφοριακούς, τελωνειακούς, δικαστικούς και εκπαιδευτικούς

Αβεβαιότητα για χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους προκαλεί η απόφαση της κυβέρνησης για μείωση επιδομάτων κατά 10%, πάγωμα μισθών και κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης, που θα οδηγήσουν αναπόφευκτα στη συρρίκνωση του εισοδήματός τους.

Η αβεβαιότητα επιτείνεται εξαιτίας της τακτικής της κυβέρνησης να μην ξεκαθαρίζει τα σχέδιά της, με αποτέλεσμα οι δημόσιοι υπάλληλοι να μη γνωρίζουν ποια επιδόματα θα περικοπούν και από ποιο ύψος θα ξεκινήσουν οι μειώσεις, ποιοι δεν θα πάρουν αύξηση καθώς και τα επιδόματα που θα θιγούν από την κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης.

Οσον αφορά τους μισθούς, ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου ανέφερε ότι το «πάγωμα» των μισθών θα αφορά τα πάνω από 2.000 ευρώ μηνιαία εισοδήματα στο Δημόσιο, χωρίς ωστόσο να ξεκαθαρίσει εάν πρόκειται για μεικτές ή καθαρές αποδοχές. Στην περίπτωση που η κυβέρνηση στοχοποιήσει τις μεικτές αποδοχές, το μεγαλύτερο τμήμα των δημοσίων υπαλλήλων δεν θα πάρει αύξηση το 2010.

Σχετικά με τις περικοπές κατά 10% των επιδομάτων, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, θα αφορούν αμοιβές πάνω από 3.000 ευρώ. Σημαντική μείωση των επιδομάτων που λαμβάνουν σήμερα θα υποστούν οι εφοριακοί, τελωνειακοί, οι υπάλληλοι του Γενικού Χημείου του Κράτους, οι δικαστικοί, οι αξιωματικοί των Σωμάτων Ασφαλείας, οι υπάλληλοι του υπουργείων Μεταφορών, Περιβάλλοντας και Υγείας καθώς και οι εκπαιδευτικοί με τουλάχιστον 25 έτη υπηρεσίας.

Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε τις προηγούμενες μέρες ο κ. Παπανδρέου, κάποιοι δημόσιοι υπάλληλοι δεν θα πάρουν αύξηση, ενώ ταυτόχρονα θα μειωθεί το επίδομα που λαμβάνουν, ενώ θα επιβαρυνθούν από την εφορία λόγω της κατάργησης της αυτοτελούς φορολόγησης. Αν και το θέμα της κατάργησης της αυτοτελούς φορολόγησης θα αποτελέσει αντικείμενο μελέτης στον διάλογο για την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος, εν τούτοις στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι η κατάργηση περίπου 25 περιπτώσεων.

Σήμερα τα επιδόματα που λαμβάνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι καθώς και οι αμοιβές σε ορισμένες κατηγορίες επαγγελμάτων φορολογούνται με συντελεστές 5 έως 20%. Η υπαγωγή των εισοδημάτων αυτών στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος σημαίνει ότι θα επιβαρυνθούν σημαντικά. Μεγάλες επιβαρύνσεις θα υποστούν οι μηχανικοί, οι δικαστές, οι βουλευτές, οι εφοριακοί κ.λπ. δεδομένου ότι θα απολέσουν την ευεργετική φορολογική μεταχείριση που είχαν μέχρι σήμερα.

Στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος θα υπαχθούν τα κατωτέρω εισοδήματα και αμοιβές που σήμερα φορολογούνται αυτοτελώς:

- Οι πάσης φύσεως παροχές στα πρόσωπα που εκλέγονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού, με συντελεστή 15%.

- Οι εφημερίες των γιατρών του ΕΣΥ (για τις πάνω από δύο εφημερίες τον μήνα) με συντελεστή 20%.

- Το 50% του ποσού των ΔΕΤΕ, ΔΕΧΕ και ΔΙΒΕΕΤ (επιδόματα εφοριακών, τελωνειακών και χημικών) με συντελεστή 15%

- Η βουλευτική αποζημίωση και οι αμοιβές των δικαστικών λειτουργών και μελών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (και οι συνταξιούχοι αυτών των κατηγοριών φορολογούνται αυτοτελώς).

Του Προκόπη Xατζηνικολάου
Πηγή: Εφημερίδα "Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 17/12/2009.