Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2008

Καλή σχολική χρονιά με... κινητοποιήσεις



Κενό... γράμμα οι δεσμεύσεις για καλή χρονιά.
Δάσκαλοι, καθηγητές προαναγγέλλουν κοινό απεργιακό μέτωπο για το τέλος Σεπτέμβρη.

Ανοίγουν, σήμερα, οι πόρτες των σχολείων, για να υποδεχθούν χιλιάδες μαθητές που επιστρέφουν ή κάθονται για πρώτη φορά στα θρανία. Πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι, καθηγητές και δάσκαλοι προαναγγέλλουν κοινό απεργιακό μέτωπο -από το τέλος του μήνα- και διαλύουν την εντυπωσιακά αισιόδοξη εικόνα που επιμένει να φιλοτεχνεί για τη φετινή χρονιά ο υπουργός Παιδείας. «Η ετοιμότητά μας δεν έχει προηγούμενο», δήλωσε ο κ. Στυλιανίδης. «Οι δηλώσεις του υπουργού δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα», απάντησαν ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, σε κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν χθες.

«Είμαστε υποχρεωμένοι να προχωρήσουμε σε απεργιακές κινητοποιήσεις», δήλωσαν οι εκπρόσωποι των ομοσπονδιών καθηγητών και δασκάλων, παρουσιάζοντας στοιχεία, προκειμένου να αποδείξουν πως η φετινή χρονιά δεν είναι η καλύτερη των τελευταίων χρόνων, όπως επιμένει να δηλώνει ο υπουργός Τύπου. Με σκληρούς όρους για τα πάγια και επιδεινούμενα προβλήματα, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Κώστας Μανιάτης και ο πρόεδρος της ΔΟΕ Δημήτρης Μπράτης υπενθύμισαν τη σοβαρότητα της κατάστασης στη δημόσια εκπαίδευση. Δεν έμεινε τίποτα εκτός κριτικής. Πάλι υπάρχουν κενά, που φτάνουν στις 5.000 θέσεις, χωρίς να συνυπολογίζονται οι 7.000 αδιόριστοι ακόμα εκπαιδευτικοί για το ολοήμερο -κι ας διαβεβαιώνει για το αντίθετο ο υπουργός-, ενώ και πάλι δεν επαρκούν οι διορισμοί, ακόμα άθλιες είναι οι συνθήκες στα νηπιαγωγεία, ακόμα εγκαταλελειμμένο είναι το ολοήμερο, ακόμα να δοθεί λύση στα δεκάδες άλλα προβλήματα των ελληνικών σχολείων.

Για τα ίδια «σημαντικά» προβλήματα ασκούν εξίσου σκληρή κριτική τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Για «απόλυτη αδυναμία διαχείρισης» μιλά το ΠΑΣΟΚ, για «εικόνα εγκατάλειψης» ο Συνασπισμός.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν χθες τα προεδρεία της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ, η κατάσταση σήμερα στα σχολεία εξακολουθεί να είναι απογοητευτική.

Για τα κενά: Τις 5.000 φθάνουν συνολικά τα λειτουργικά κενά σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία αλλά και τις εκτιμήσεις για όσα δεν έχουν ακόμα συγκεντρώσει οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών.

Αναλυτικά, η ΔΟΕ, βάσει των στοιχείων που έχει συλλέξει από τις διευθύνσεις της χώρας και τους αιρετούς εκπροσώπους στα υπηρεσιακά συμβούλια (δηλαδή, από τις πηγές πληροφόρησης με το ΥΠΕΠΘ, όπως τονίζει η ομοσπονδία επίμονα τον τελευταίο καιρό), υποστηρίζει ότι στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης η κατάσταση έχει ως εξής:
Συνολικά, σε Δημοτικά και νηπιαγωγεία τα κενά που έχουν καταγραφεί είναι 1.939. Ειδικότερα, είναι κενές 735 θέσεις σε Δημοτικά και 275 σε νηπιαγωγεία, ενώ λείπουν ακόμα 364 καθηγητές Αγγλικών, 216 γυμναστές και 349 καθηγητές Μουσικής. Σημειωτέον, δεν έχουν υπολογιστεί οι 7.000 ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων που χρειάζονται για τα 0λοήμερα σχολεία, για τη λειτουργία των οποίων δεν έχει γίνει η παραμικρή ενέργεια, όπως τόνισε χθες ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Δημήτρης Μπράτης.
Σε ό,τι αφορά τη Δευτεροβάθμια, η ΟΛΜΕ χθες ανακοίνωσε πως μέχρι στιγμής έχουν καταγραφεί 910 κενά σε 24 (από τους 58) νομούς. Ωστόσο, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ομοσπονδίας, όπως τόνισε ο πρόεδρός της, Κώστας Μανιάτης, τα κενά αναμένεται να φθάσουν τις 3.000.

Για τα νηπιαγωγεία: Για μία ακόμη χρονιά, 60.000 παιδιά ηλικίας 4-6 χρόνων μένουν εκτός δημόσιων νηπιαγωγείων, επειδή δεν υπάρχουν αίθουσες να τα στεγάσουν. Τα προνήπια θα πάνε σε παιδικούς σταθμούς και τα νήπια θα στοιβαχτούν στις άθλιες υπάρχουσες αίθουσες. Για να χωρέσουν όλα, θα έπρεπε να δημιουργηθούν 3.000 τμήματα. Τώρα, με πίεση και πολύ φιλότιμο, θα στεγαστούν -υποχρεωτικά- στους ενοικιασμένους και στη συντριπτική τους πλειονότητα ακατάλληλους χώρους, που γίνονται ακόμη πιο ανυπόφοροι -ειδικά για νήπια πέντε ετών- όταν πρόκειται για τα ολοήμερα νηπιαγωγεία, που αποτελούν το 60% των μονάδων της προσχολικής εκπαίδευσης. Μέσα στον ίδιο -μικρό και ενιαίο χώρο- τα παιδιά πρέπει να παραμείνουν για εννέα ώρες, και εκεί να τα κάνουν όλα: μάθημα, παιχνίδι, φαγητό, χαλάρωση.

Για το ολοήμερο σχολείο: Ακόμα δεν έχει γίνει καμία πρόσληψη για το ολοήμερο σχολείο, παρά το γεγονός ότι γνωρίζουν πόσα τμήματα θα χρειαστεί κάθε ένα, αφού οι σχετικές δηλώσεις έχουν γίνει από τον Ιούνιο. Ωστόσο, οι 7.000 ωρομίσθιοι που χρειάζονται, παραμένουν στην αναμονή, ενώ οι υποδομές εντάσσονται στο ευρύτερο σκηνικό ντροπής. Στην Αθήνα, το 30% των ολοήμερων σχολείων αντιμετωπίζει οξύ στεγαστικό πρόβλημα, ενώ στη Θεσσαλονίκη οι συνθήκες είναι ακόμη πιο σκληρές.

Για τα βιβλία: Πράγματι, λένε οι εκπαιδευτικοί, τα βιβλία έφθασαν στα σχολεία νωρίς, αν και υπάρχουν ορισμένα σχολεία -και μάλιστα στην Αττική- που δεν έχουν ακόμα παραλάβει βιβλία. Τα Δημοτικά Μαραθώνος και Κάτω Σουλίου, το 2ο Ραφήνας, το 2ο και το 3ο Λούτσας δεν έχουν καθόλου βιβλία, ενώ δύο σχολεία της Αρτέμιδας έχουν ελάχιστα.

Ωστόσο, τα ποιοτικά δεδομένα είναι αυτά που έχουν σημασία, τόνισαν χθες οι εκπαιδευτικοί, παραπέμποντας στο περιεχόμενο των βιβλίων, που έχει ήδη κριθεί με σκληρούς όρους. Ο κ. Μπράτης επανέλαβε ότι ακόμα δεν έχουν αξιολογηθεί τα νέα βιβλία του Δημοτικού από τους εκπαιδευτικούς που τα διδάσκουν, ενώ ήδη έχουν καταγραφεί σοβαρά προβλήματα. Από την άλλη, ο κ. Μανιάτης υπενθύμισε τα απογοητευτικά συμπεράσματα του συνεδρίου της ΟΛΜΕ, όπου η πλειονότητα των εκπαιδευτικών βαθμολόγησε τα περισσότερα σχολικά βιβλία κάτω από τη βάση.

Για την πρόσθετη διδακτική στήριξη: Καταγγέλθηκε η μείωση της ωριαίας αποζημίωσης των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα από 13 σε 7 ευρώ, ενώ, όπως τονίστηκε, παγιώθηκε η αύξηση του αριθμού των μαθητών στα τμήματα (από 5 έως 10 σε τμήματα με 7 έως 14 μαθητές). Ο κ. Μανιάτης, μάλιστα, μίλησε για πελατειακές σχέσεις, στις οποίες στηρίζεται η διαδικασία των προσλήψεων, αλλά και για καθεστώς υπονόμευσης του θεσμού στην πράξη.

Για το εξεταστικό: Οι μεν δάσκαλοι κατέστησαν σαφές πως η πρόταση Βερέμη (για μείωση του αριθμού των τάξεων του Δημοτικού από έξι σε πέντε), αν και στερείται σοβαρότητας, αποτελεί μια σοβαρή «αιτία πολέμου», ενώ οι καθηγητές, διά στόματος του κ. Μανιάτη, κατήγγειλαν πως «πίσω από τις προτάσεις Βερέμη κρύβεται η κυβέρνηση, η οποία καλλιεργεί σύγχυση και αποπροσανατολισμό». Ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, μάλιστα, διετύπωσε πρόταση, σύμφωνα με την οποία: «Η πρόσβαση στα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης πρέπει να είναι ελεύθερη, και μέχρι να γίνει αυτό να διενεργούνται οι εξετάσεις από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σε μικρό αριθμό μαθημάτων και με διαφορετικό συντελεστή βαρύτητας για το καθένα».

Το ίδιο έντονα ήταν ο προβληματισμός και η ανησυχία που διατύπωσαν χθες καθηγητές και δάσκαλοι για πολλά ακόμα προβλήματα που επί χρόνια παρουσιάζονται ή επιδεινώνονται. Ανάμεσα σ' αυτά, η ανυπαρξία ουσιαστικής (και συνεχιζόμενης) επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, η προβληματική ενισχυτική διδασκαλία, η αύξηση της μαθητικής διαρροής από τα Γυμνάσια (8% το 2000, 6% το 2006, αύξηση κατά μισή ποσοστιαία μονάδα πέρυσι), ο αποκλεισμός των αποφοίτων των ΕΠΑΛ από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, εξαιτίας της νέας, αναμενόμενης νομοθετικής ρύθμισης, που ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας (περιορισμένες θέσεις και μόνο στα ΤΕΙ, πρόσβαση μόνο σε αντίστοιχες ειδικότητες, βαθμολογική βάση κ.ά.).

Της ΑΝΝΑΣ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗ
Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 11/9/2008

Δεν υπάρχουν σχόλια: