Σάββατο 26 Ιουνίου 2010

Καθηγητές Πληροφορικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση


Λαμβάνοντας υπόψη τη διεθνή βιβλιογραφία και εμπειρία σχετικά με το ζήτημα της εισαγωγής, ένταξης και αξιοποίησης των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση, ιδιαίτερα στην Πρωτοβάθμια, αλλά και την προσωπική μας επαφή με το χώρο και τους έλληνες εκπαιδευτικούς, έχουμε αναλάβει τα τελευταία χρόνια «εκστρατεία» ενημέρωσης και πραγματοποίησης καινοτόμων εφαρμογών, πάνω στις οποίες βασίζονται και οι σκέψεις που παραθέτουμε πιο κάτω, με αφορμή τις πιέσεις που γίνονται για απορρόφηση των αποφοίτων της Πληροφορικής ή και των καθηγητών με σχετική κατάρτιση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Η άποψή μας είναι ότι η τυχόν ανάθεση στους ειδικούς αυτής της κατηγορίας, οι οποίοι στερούνται παιδαγωγικού υπόβαθρου, να αναλάβουν την ένταξη των ΤΠΕ στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση θα ήταν μια ατυχής και επικίνδυνη απόφαση, η οποία θα επιδείνωνε ακόμη περισσότερο το ήδη υπάρχον πρόβλημα της υστέρησης ως προς τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο δημοτικό μέσω της ένταξης των ΤΠΕ σε όλα τα μαθήματα, τις δραστηριότητες και τις λειτουργίες του σχολείου, κατά τρόπο που συνάδει με τα σύγχρονα παιδαγωγικά ιδεώδη και τις διαχρονικές παιδαγωγικές αντιλήψεις και αρχές της εκπαίδευσης.

Είναι όμως σημαντικό να κατανοηθεί ότι εκείνο που προσδίδει αξία στις ΤΠΕ είναι η παιδαγωγική μάλλον χρήση των δυνατοτήτων τους και όχι τόσο η τεχνολογική διάστασή τους καθ' εαυτή. Δεδομένου λοιπόν ότι στόχος της εισαγωγής των ΤΠΕ στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση δεν είναι η διδασκαλία του υπολογιστή ως ξεχωριστού γνωστικού αντικειμένου, ούτε ο στείρος τεχνολογικός αλφαβητισμός, αλλά η παιδαγωγική του χρήση (μέσω της οποίας φυσικά επιτυγχάνεται έμμεσα και η τεχνολογική μάθηση), το πρόβλημα της αξιοποίησής του στο δημοτικό είναι πρωτίστως παιδαγωγικό και δευτερευόντως τεχνολογικό.

Όπως έχει ήδη φανεί, ο υπολογιστής είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί όχι μόνον ως ένα μαζικό εποπτικό μέσο διδασκαλίας και πηγή πληροφόρησης, αλλά και ως δυναμικό εργαλείο γνωστικής ανάπτυξης, χάρις στις πολλές και ποικίλες ιδιότητές του, που παρέχουν εξαιρετικές δυνατότητες για τη δημιουργία ενός γόνιμου και προωθημένου μαθησιακού περιβάλλοντος, το οποίο με την κατάλληλη διαμεσολάβηση του δασκάλου ευνοεί τη νοητική λειτουργία και την ανάπτυξη των μαθητών - αλλά και των εκπαιδευτικών - σε ανώτερα επίπεδα μάθησης και επικοινωνίας, καθώς και την εφαρμογή πολλών σύγχρονων παιδαγωγικών αρχών, που δεν ήταν εύκολο να υιοθετηθούν στο περιβάλλον της παραδοσιακής τάξης.

Αν θέλαμε να δούμε τις εκπαιδευτικές χρήσεις του υπολογιστή στο σχολείο θα μπορούσαμε να καταλήξουμε στις παρακάτω κατηγορίες:

1.Στη διδασκαλία της πληροφορικής ως ξεχωριστού γνωστικού αντικειμένου με στόχο την προώθηση του τεχνολογικού αλφαβητισμού και την απόκτηση προεπαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων στην αξιοποίηση του υπολογιστή ως πηγής και μέσου πληροφόρησης, καθώς και εποπτικού και επικοινωνιακού μέσου για την υποβοήθηση της διδασκαλίας και την ανάπτυξη μη συμβατικών τρόπων μάθησης στη χρήση του υπολογιστή ως γνωστικού και αναπτυξιακού εργαλείου στο πλαίσιο του σχολείου, αλλά και έξω από αυτό, αλλά και ως πεδίου επιστημονικής μελέτης για τη διερεύνηση γνωστικών δομών και μοντέλων της ανθρώπινης σκέψης.

2.Στη χρήση του υπολογιστή ως μέσου διασκέδασης και άτυπης μάθησης. Δυστυχώς η πολιτεία μέχρι τώρα ενδιαφέρεται μόνο για την πρώτη εκπαιδευτική αξία του υπολογιστή (διδασκαλία του μαθήματος της πληροφορικής) και αγνοεί τις υπόλοιπες, προβαίνοντας σε ενέργειες που μαρτυρούν την ύπαρξη παρανοήσεων. Μια τέτοιου είδους άγνοια ή αγνόηση φαίνεται από τις εξής παρανοήσεις, πάνω στις οποίες στηρίζεται ο μέχρι τώρα επίσημος εκπαιδευτικός σχεδιασμός: ο τρόπος με τον οποίο άρχισε η εισαγωγή των ΝΤ στη χώρα μας στα μέσα της δεκαετίας του '80, μαρτυρεί την υπερίσχυση μιας απλοϊκής τεχνοκεντρικής αντίληψης, που περιορίζεται στο στόχο της ανάπτυξης του τεχνολογικού αλφαβητισμού (στο Γυμνάσιο) ή της προ-επαγγελματικής κατάρτισης των μαθητών (στο Λύκειο) με την εισαγωγή στο σχολικό πρόγραμμα ενός ακόμη μαθήματος ξεχωριστής «ειδικότητας» και υποτιμά το ρόλο του υπολογιστή ως γνωστικού εργαλείου για την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε όλα τα μαθήματα.

3.Το γεγονός επίσης ότι η ένταξη των ΤΠΕ στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση έχει παραμείνει στη χώρα μας μέχρι πρόσφατα έξω από κάθε επίσημο σχεδιασμό βασίζεται στην ιδέα ότι το μάθημα της Πληροφορικής δεν είναι τόσο απαραίτητο και κατάλληλο για τις μικρές ηλικίες. (Προφανώς δεν λαμβάνονται υπόψη τα μαθησιακά οφέλη από τις άλλες χρήσεις του υπολογιστή). Αυτό, κατά τη γνώμη μας, είναι σοβαρή παράλειψη όχι μόνον διότι μαρτυρά προχειρότητα και απουσία ολοκληρωμένου εκπαιδευτικού σχεδιασμού, αλλά και για πολλούς άλλους λόγους, μεταξύ των οποίων και το γεγονός ότι: α) πρόκειται για ένα άναρχο και μη σύμφωνο προς τα διεθνώς κρατούντα φαινόμενο, αφού από τη μελέτη της διεθνούς βιβλιογραφίας φαίνεται ότι στις προηγμένες χώρες το βάρος του παιδαγωγικού ερευνητικού ενδιαφέροντος εξ αρχής επικεντρώθηκε στις μικρές, τις κατεξοχήν διαμορφώσιμες και θεμελιακές ηλικίες, κατά τις οποίες δημιουργούνται οι βάσεις κάθε είδους μάθησης. Γι' αυτό και οι σχετικές έρευνες, αλλά και οι πρώτες παιδαγωγικές εφαρμογές εκπαιδευτικού λογισμικού, είχαν συνήθως αποδέκτες το μαθητικό πληθυσμό της Α/βάθμιας Εκπαίδευσης, όπως εξάλλου συμβαίνει και με όλες σχεδόν τις θεωρίες της μάθησης β) η ανάπτυξη στη χώρα μας της παιδαγωγικής επιστήμης και των εφαρμογών της στο νέο αυτό τομέα (Πληροφορική στην Εκπαίδευση) δεν αφορά μόνο την ευκαιριακή κατανάλωση ενός τεχνολογικού ή επιστημονικού προϊόντος, αλλά και τον εκπαιδευτικό πειραματισμό, τη δημιουργία δικής μας εμπειρίας και παράδοσης, καθώς και ένα προγραμματισμό πνοής στο συγκεκριμένο τομέα. Διότι, αν μετά από δέκα χρόνια, για παράδειγμα, εισήγοντο οι υπολογιστές στο Δημοτικό, θα ήταν τότε πλέον αργά να αναζητούμε έμπειρους επιστήμονες που θα χρειαζόταν να πατούν στο γόνιμο έδαφος μιας πλούσιας επιστημονικής και πολιτιστικής παράδοσης στο δικό μας κοινωνικό πλαίσιο, μετά από την απαιτούμενη διαδικασία της αξιολόγησης των πρώτων εφαρμογών, την επακόλουθη διόρθωση των λαθών και, ενδεχομένως, την κριτική αναθεώρηση της ασκούμενης πολιτικής.

4.Οι βασικές αποφάσεις για τη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής πάρθηκαν από επιστημονικές επιτροπές στο ΥΠΕΠΘ, τα μέλη των οποίων προέρχονταν ως επί το πλείστον από άσχετα με τις επιστήμες της αγωγής και της εκπαίδευσης πανεπιστημιακά τμήματα ή τομείς (πολυτεχνικά, γεωπονικά κ.ά)

5. Πιστεύουν οι υπεύθυνοι φορείς του υπουργείου ότι είναι δυνατόν να έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα μία κατάρτιση των εκπαιδευτικών, όπως είναι αυτή της «Κοινωνίας της Πληροφορίας» (που περιορίζεται στην καθαρά τεχνική διάσταση της εισαγωγής τους σε έναν υποτυπώδη τεχνολογικό αλφαβητισμό και που πραγματοποιείται σε χρηστικό κενό) χωρίς την παράλληλη εκπαίδευσή τους με εμπειρίες παιδαγωγικών εφαρμογών και δοκιμής νέων διδακτικών προσεγγίσεων και ρόλων, (ωσάν να επρόκειτο για κατάρτιση άλλου είδους επαγγελματιών, π.χ., γραμματέων, υπαλλήλων γραφείου, ιδιωτών κτλ.) παρά τη συνεχή δημόσια κριτική και την πληθώρα των επισημάνσεων από σχετικούς πανεπιστημιακούς φορείς και μελετητές, που υποστηρίζουν ότι τέτοιου είδους καταρτίσεις των εκπαιδευτικών, δεν έχουν αποτέλεσμα και δεν ενδείκνυνται.

6.Δεν έχουν αντιληφθεί επίσης οι φορείς αυτοί ότι στη χώρα μας, όπως συμβαίνει και στο εξωτερικό, έχει αρχίσει – και πρέπει να ενισχυθεί - η προσπάθεια να παράγονται από τα παιδαγωγικά τμήματα ειδικότητες κατάλληλες για την εκπαίδευση, επιστήμονες δηλαδή που είτε έχουν ως βασικές σπουδές τα παιδαγωγικά και αποκτούν διετή ή και ετήσια τεχνολογική κατάρτιση στενά συνδεδεμένη με περισσότερο προωθημένη μάθηση πάνω στη διδακτική θεωρία και πράξη, είτε έχουν επιστημονική τεχνολογική κατάρτιση και αποκτούν συμπληρωματικά και την παιδαγωγική, στην οποία προσαρμόζουν τις πρότερες γνώσεις τους. Με την τεχνικίστικη αντίληψη που έχουν όμως, θεώρησαν ότι οι επιστήμονες της πρώτης από τις προαναφερθείσες κατηγορίες δεν πρέπει να γίνονται δεκτοί ως επιμορφωτές στα προγράμματα της «Κοινωνίας της Πληροφορίας» (παρόλο που είναι οι πλέον κατάλληλοι, εφόσον μάλιστα διαθέτουν επί πλέον διδακτική και ερευνητική εμπειρία,) και έδωσαν το προβάδισμα στους έχοντες προσόντα τεχνολογικής εκπαίδευσης και (τεχνολογικής) διδακτικής εμπειρίας. Αν τελικά, μετά από επανειλημμένες δικές μας προσπάθειες, έγινε δεκτός και ένας αριθμός επιστημόνων της πρώτης κατηγορίας, αυτό εκλήφθηκε ότι έγινε κατά παραχώρηση!

7.Φλερτάρουν με τις προτάσεις ορισμένων επιστημονικών ομάδων να γίνει μια αρχή εισαγωγής της Πληροφορικής στο δημοτικό διορίζοντας αποφοίτους της Πληροφορικής, που δεν έχουν σχέση με τις παιδαγωγικές και διδασκαλικές σπουδές, κάτι, που ήταν στα σχέδια της προηγούμενης Κυβέρνησης που ευτυχώς που δεν είχε υλοποιηθεί, όμως με την ενδεχόμενη επικράτηση μιας συντεχνιακής νοοτροπίας που επιδιώκει την επαγγελματική αποκατάσταση των ειδικών της Πληροφορικής, σε συνδυασμό με τον τρόπο που αντιλαμβάνονται οι ιθύνοντες την αξιοποίηση των ΝΤ στην Εκπαίδευση, αποφασίστηκε να υλοποιηθεί από την νυν Κυβέρνηση. Τέτοιου είδους αντιλήψεις έχουν καθώς φαίνεται και διάφορες επαγγελματικές ομάδες, όπως οι απόφοιτοι της Πληροφορικής, που πιέζουν για το διορισμό τους στο δημοτικό.

Ελπίζουμε να ευαισθητοποιηθούν οι επαγγελματικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και να συμβάλουν στην αποτροπή ενός τέτοιου ενδεχόμενου, όχι μόνον για τους παραπάνω λόγους, αλλά για να μη συνεχιστεί η ιδέα ότι οποιοσδήποτε επιστήμονας είναι ικανός να αναλάβει τη διδασκαλία παιδιών (κάτι που ήδη γίνεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση), ότι όσο πιο μικρά είναι τα παιδιά, τόσο ευκολότερη είναι η διδασκαλία και ότι τα παιδαγωγικά είναι τόσο απλή υπόθεση που μπορεί να τα μάθει κανείς με λίγα σεμινάρια. Όπως επισημάνθηκε και πιο πάνω, η συνεχώς διογκούμενη διεθνής και ελληνική βιβλιογραφία έχει ήδη δείξει ότι οι δυνατότητες των ΤΠΕ μπορούν να αξιοποιηθούν για μια σημαντική αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο σχολείο (κατ' επέκταση και της κοινωνίας) κάτω όμως από ορισμένες προϋποθέσεις που, όταν απουσιάζουν, είναι δυνατόν να οδηγήσουν ακόμη και στην ενίσχυση, αντί της υπέρβασης, ορισμένων ανεπιθύμητων χαρακτηριστικών και αποτελεσμάτων της εκπαίδευσης.

Η δημιουργική αξιοποίηση του υπολογιστή ως γνωστικού εργαλείου βρίσκει εξαιρετικά πρόσφορο έδαφος στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, όπου η πίεση της προετοιμασίας για ανώτερες ακαδημαϊκές σπουδές δεν είναι τόσο μεγάλη, ενώ οι δάσκαλοι, τα τελευταία χρόνια τουλάχιστον, έχουν αποκτήσει ορισμένες βασικές παιδαγωγικές γνώσεις και διδάσκουν όλα σχεδόν τα μαθήματα έχοντας πολλές ώρες τους ίδιους μαθητές μέσα στην τάξη. Έχουν επομένως πολλές ευκαιρίες για οργανωμένη χρήση του υπολογιστή και μάλιστα για την εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, της διερευνητικής και της ομαδοσυνεργατικής μάθησης, σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι οι συνάδελφοί τους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Mία από τις προτεραιότητες του εκπαιδευτικού σχεδιασμού λοιπόν πρέπει να είναι η επέκταση της εισαγωγής των ΤΠΕ και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως συμβαίνει σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες, με μια μορφή όμως πολύ διαφορετική από αυτή που επιχειρήθηκε στο Γυμνάσιο και το Λύκειο.

Ασφαλώς υπάρχουν πολλά μοντέλα σταδιακής ένταξης των ΤΠΕ στη μαθησιακή διαδικασία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, όμως ένα μοντέλο που βασίζεται σε τεχνοκεντρικές αντιλήψεις σχετικά με την εισαγωγή των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση είναι, σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία και την άποψη όλων σχεδόν των έγκριτων μελετητών της χώρας μας, καταδικασμένο σε αποτυχία και χωρίς αναγεννησιακή πνοή για την υπόθεση της Παιδείας στην εποχή μας.

Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι πώς να τοποθετήσουμε ειδικούς της Πληροφορικής για να «μάθουν κομπιούτερ» τα παιδιά, αλλά πώς θα μάθουν όλοι οι μαχόμενοι εκπαιδευτικοί στο πλαίσιο οργανωμένων, ολοκληρωμένων και βιώσιμων προγραμμάτων να αξιοποιούν τις ΤΠΕ για να γίνουν καλύτεροι δάσκαλοι απελευθερώνοντας τις δικές τους αναπτυξιακές δυνάμεις, αλλά και εκείνες των μαθητών τους και να συμβάλουν, ο καθένας με τον τρόπο του και τους ρυθμούς του, στην πραγματοποίηση μιας εκ των έσω ουσιαστικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και ανάπτυξης.

Η μέχρι τώρα εμπειρία μου από πιλοτικά, επιμορφωτικά και μεταπτυχιακά προγράμματα εκπαιδευτικών στα οποία υπήρξα υπεύθυνος ή επιστημονικός συνεργάτης με έχει πείσει ότι οι δάσκαλοι της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι πολύ επιδεκτικοί στην υιοθέτηση και περαιτέρω ανάπτυξη ενός παιδαγωγικού μοντέλου ένταξης και αξιοποίησης των ΤΠΕ στο δημοτικό, τόσο στο επίπεδο της θεωρίας, όσο και της εφαρμογής.

Οι δάσκαλοι που γνωρίσαμε όχι μόνον δεν υστερούν από εκείνους άλλων ανεπτυγμένων χωρών – παρά τη μέχρι τώρα υποβάθμιση του ρόλου τους από το εκπαιδευτικό μας σύστημα – αλλά στην πλειονότητά τους, και συχνά ανεξαρτήτως ηλικίας, επιδεικνύουν θετική στάση, δημιουργικότητα και παιδαγωγικό ενθουσιασμό, αρκεί τα εκπαιδευτικά προγράμματα στα οποία συμμετέχουν, να συνδυάζουν την τεχνολογική και παιδαγωγική κατάρτιση, να υιοθετούν σύγχρονες προσωποκεντρικές και συνεργατικές προσεγγίσεις μέσα σε ένα κλίμα αποδοχής, σεβασμού, αλληλεγγύης, αυτονομίας,, καθώς και παροχής εσωτερικών κινήτρων και προτύπων παραγωγής καινοτόμου έργου, που συνδέεται με τη διδακτική πράξη.

Το έργο τους παρουσιάζει χρόνο με το χρόνο βελτίωση και συχνά μας εκπλήσσει ευχάριστα, ενώ παράλληλα παρέχει και στους διδάσκοντες ευκαιρίες επαγγελματικής βελτίωσης, αφού η διδακτική γνώση και των πανεπιστημιακών δασκάλων – όπως εξ άλλου και όλων των εκπαιδευτικών - δεν είναι δυνατόν να αναπτυχθεί σε κοινωνικό κενό.(Προσωπικά μπορούμε να δηλώσουμε ότι χάρις στα προγράμματα των τελευταίων χρόνων, που μας έδωσαν την ευκαιρία να εργαστούμε με εκπαιδευτικούς όλων των κατηγοριών, μάθαμε πολλά πράγματα και έχουμε βγει βελτιωμένοι ως δάσκαλοι από την όλη εμπειρία).

Ασφαλώς δεν θα πρέπει να αποκλειστούν από το δικαίωμά τους να εργαστούν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και οι επιστήμονες της πληροφορικής ή άλλων ειδικοτήτων που προορίζονται για την εκπαίδευση στη θέση του υπεύθυνου της τεχνολογικής υποστήριξης του σχολείου, ενός ρόλου που φάνηκε και από το πιλοτικό πρόγραμμα της ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ, το επονομαζόμενο «ΝΗΣΙ ΤΩΝ ΦΑΙΑΚΩΝ», ότι είναι πολύ χρήσιμος, δεδομένου ότι οι δάσκαλοι δεν είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν και να αναλαμβάνουν την επίλυση των πολλών και ποικίλων τεχνολογικών προβλημάτων της λειτουργίας των εργαστηρίων.

Ο επιστήμονας αυτός, εκτός του ότι θα υποστήριζε τεχνολογικά ομάδα σχολείων, θα μπορούσε επίσης να πραγματοποιεί εισαγωγικά τεχνολογικά σεμινάρια ενδοσχολικής και πολλαπλασιαστικής μορφής σε μικρές εθελοντικές ομάδες εκπαιδευτικών και να ενημερώνει εκπαιδευτικούς στις νέες εξελίξεις. Χρειάζεται όμως προσοχή, γιατί δεν είναι δύσκολο, αφού «βάλουν το πόδι τους» στο δημοτικό, να αποφασίσουν κάποιοι πολιτικοί ιθύνοντες, ή και οι ίδιοι οι δάσκαλοι που διστάζουν να ασχοληθούν με τις νέες τεχνολογίες, ότι είναι πιο βολικό να παίξουν οι επαγγελματίες αυτοί και άλλους διδακτικούς ρόλους, που υποκαθιστούν το δάσκαλο.

Του Αριστοτέλη Ράπτη, καθηγητή στο Π.Τ.Δ.Ε. του Κ.Π.Αθηνών
Πηγή: Διαδικτυακός Τόπος: http://www.adraptis.com

Σημείωμα σύνταξης: Προσυπογράφουμε ανεπιφύλακτα τις απόψεις του καθηγητή κ.Ράπτη και τονίζουμε ιδιαίτερα την πάγια θέση του Συλλόγου μας πως δεν πρέπει να διορίζεται κανένας εκπαιδευτικός όχι μόνο στην Πρωτοβάθμια αλλά και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση χωρίς την απαραίτητη παιδαγωγική και διδακτική κατάρτιση. Μια θέση βέβαια που είναι αυτονόητο για το σύνολο των χωρών του κόσμου και ιδιαίτερα του λεγόμενου ανεπτυγμένου, αλλά δυστυχώς κατά ένα περίεργο τρόπο όχι και για τη δική μας...

Κυριακή 20 Ιουνίου 2010

Απογραφή δημοσίων υπαλλήλων - Οδηγίες συμπλήρωσης


Η απογραφή αφορά στο προσωπικό του Δημοσίου, των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α' και Β' βαθμού.
Για τη συμπλήρωση των στοιχείων της απογραφής απαιτούνται μια σειρά από παραστατικά, τα οποία είναι χρήσιμο να τα έχετε μαζί σας πριν ξεκινήσετε τη διαδικασία.

Για τη διευκόλυνση σας, προτείνεται η ανάγνωση των οδηγιών καθώς και η εκτύπωση της φόρμας απογραφής, ώστε να γνωρίζετε εκ των προτέρων τα στοιχεία που καλείστε να συμπληρώσετε.

Θα χρειαστεί να έχετε στη διάθεσή σας τα κάτωθι παραστατικά:

1.Ένα εκκαθαριστικό εφορίας από το 2002 κι έπειτα.
2.Κάρτα ή επιστολή γνωστοποίησης ΑΜΚΑ ή το βιβλιάριο υγείας σας.
3.Την ταυτότητά σας.
4.Ένα λογαριασμό ΔΕΗ της κατοικίας σας.
5.Πρόσφατο εκκαθαριστικό μισθοδοσίας σας.
6.Τίτλους σπουδών σας.

Προσοχή: Η απογραφή ξεκινά από την 1η Ιουλίου 2010 και όχι από τις 12 Ιουλίου που είχε αναφερθεί αρχικά!

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στον επίσημο διαδικτυακό τόπο της απογραφής: ΙΣΤΟΤΟΠΟΣ ΑΠΟΓΡΑΦΗΣ

Κυριακή 6 Ιουνίου 2010

Ματαίωση του οδοιπορικού του Συλλόγου μας σε Πόντο - Καππαδοκία


Δυστυχώς, λόγω της οικονομικής κρίσης, δε συγκεντρώθηκε ο απαιτούμενος αριθμός συμμετεχόντων για την εκδρομή που προγραμματίζαμε (από 1 - 13 Ιουλίου 2010) στην Καππαδοκία και στον Πόντο με αποτέλεσμα αυτή να ματαιωθεί. Ελπίζουμε τις επόμενες χρονιές τα πράγματα να είναι καλύτερα (κυρίως οικονομικά), έτσι ώστε να μπορέσουμε να συνεχίσουμε αυτό το θεσμό των εκδρομών, που αποτελεί ταυτόχρονα φορέα επιμόρφωσης αλλά και ψυχαγωγίας των μελών και των φίλων του Συλλόγου μας.
Καλό Καλοκαίρι!
Από το Δ.Σ. του Συλλόγου μας.

Σάββατο 29 Μαΐου 2010

Μείωση της διδακτέας ύλης στα σχολεία: Η είδηση και ο αντίλογος


Μαχαίρι στην ύλη των θετικών μαθημάτων, από τις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού μέχρι και το Λύκειο, βάζει το υπουργείο Παιδείας, φθάνοντας ακόμα και στην κατάργηση (ουσιαστικά) της μεθόδου εγχειριδίων που έχουν επικριθεί έντονα (βλ. Μαθηματικά και Φυσική Ε' και Στ' Δημοτικού).

Την ίδια στιγμή, προστίθενται ώρες και μαθήματα στο νέο υποχρεωτικό πρόγραμμα των 800 πιλοτικών ολοήμερων Δημοτικών που θα λειτουργήσουν ως προπομποί του «νέου σχολείου».

Στόχος και των δύο παρεμβάσεων: «Η τσάντα να μένει στο σχολείο», επιμένει η υπουργός.

«Λιγότερη ύλη, περισσότερο ψηφιακό υλικό, πιο πολλή δουλειά στο σχολείο» είναι το τρίπτυχο στο οποίο θα βασιστεί το εγχείρημα της αναμόρφωσης του σχολικού προγράμματος, που δεν μπορεί να περιμένει τα νέα αναλυτικά, τα οποία θα είναι έτοιμα σε περίπου δύο χρόνια, όπως επισημάνθηκε στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χθες σύσσωμη η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προκειμένου να παρουσιάσει τα τέσσερα βασικά εγχειρήματα για τη δρομολόγηση της μεταρρύθμισης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Εκτός από τις παρεμβάσεις στην ύλη των μαθημάτων και το πρόγραμμα των πιλοτικών ολοήμερων, ανακοινώθηκε το πρόγραμμα (κατ' αρχήν 200 ωρών) επιμόρφωσης 150.000 εκπαιδευτικών, όπως και η πρωτοβουλία για τη σύσταση Εθνικού Συμβουλίου για την προώθηση της ελληνικής γλώσσας εντός και εκτός συνόρων.

«Έπρεπε να γίνει κάτι τώρα, για τους σημερινούς μαθητές», τόνισε η υπουργός Παιδείας, παραπέμποντας στα μέτρα «ελάφρυνσης της ύλης μέσω περικοπών με σαφή παιδαγωγικά κριτήρια και συντονισμού της ύλης διαφορετικών μαθημάτων».
Όπως διευκρινίστηκε, η περικοπή αφορά ύλη:

-επουσιώδη,

-υπερβολικά δυσνόητη για την ηλικία που διδάσκεται,

-που επαναλαμβάνεται σε επόμενες τάξεις,

-που δεν προαπαιτείται για την παρακολούθηση του μαθήματος στη συνέχεια των σπουδών του μαθητή.

Με άλλα λόγια, η ανατροπή των αναλυτικών προγραμμάτων ξεκίνησε από τα μαθήματα που αποδεδειγμένα έχουν δημιουργήσει προβλήματα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς με αποτέλεσμα, όπως επισημάνθηκε:

-τον εξαντλητικό ρυθμό διδασκαλίας, ώστε να καλυφθεί μια υπερφορτωμένη ύλη,

-το άγχος και την υπερβολική κούραση των μαθητών και των οικογενειών τους.

Ενδεικτική η μείωση που ξεπερνά το ένα τρίτο στα Μαθηματικά και τη Φυσική των Ε' και Στ' Δημοτικού που έχουν κατηγορηθεί για ανώφελο «κατέβασμα» της γυμνασιακής ύλης στις συγκεκριμένες τάξεις. Ανάλογα τα κριτήρια για τη Φυσική σε Γυμνάσιο και Λύκειο (πρωταθλήτρια στη μείωση), τη Χημεία (η περικοπή στην Γ' Γυμνασίου έφθασε στο 41%!) κ.α.

«Προάγγελο των μεγάλων αλλαγών στα νέα αναλυτικά προγράμματα» χαρακτήρισε την παρέμβαση η υφυπουργός Εύη Χριστοφιλοπούλου. Σε μέτρα για την αντιμετώπιση της «αναντιστοιχίας μεταξύ χρόνου διδασκαλίας και ποσότητας ύλης, που εμποδίζει την ποιοτική εκπαίδευση», αναφέρθηκε ο γ.γ. του ΥΠΕΠΘ, Β. Κουλαϊδής.

Στο πλαίσιο της δρομολόγησης του νέου σχολείου και οι αλλαγές στα ολοήμερα «που πέτυχαν τον κοινωνικό αλλά όχι τον εκπαιδευτικό τους στόχο», όπως αναγνώρισε και η κ. Χριστοφιλοπούλου. Στα 800 επιλεγμένα πιλοτικά Δημοτικά (τα μεγαλύτερα ή τα πολυπληθέστερα με διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας) θα εφαρμοστεί το νέο υποχρεωτικό πρόγραμμα που αυξάνεται κατά 36 ώρες (από 174 σε 210) και πλέον προσιδιάζει με αυτό των ιδιωτικών σχολείων.

Σε ό,τι αφορά τη δίωρη προαιρετική ζώνη (μετά τις δύο), το πρόγραμμα θα ορίζεται από το ίδιο το σχολείο βάσει δυνατοτήτων, υποδομών, μαθησιακού επιπέδου κ.ά.

Πώς θα επιτευχθούν όλα αυτά; Επιμένει η υπουργός: Με τον εξορθολογισμό διορισμών -αποσπάσεων, σωστή κατανομή υπεραρίθμων (και με μετακινήσεις από β'/βάθμια σε α'/βάθμια) κ.ά.

Όσο για τα κονδύλια, σε περίοδο τέτοιας κρίσης, απαντά με αισιοδοξία: Μέχρι το 2013 θα «τρέχει» το ΕΣΠΑ, αργότερα άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα και «ελπίζουμε εθνική χρηματοδότηση»...

ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗ
Πηγή: Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 28/5/2010


..................................................................................

«ΝΕΟ» ΣΧΟΛΕΙΟ
Πλήρως υποβαθμισμένα θα είναι τα σχολικά βιβλία
Υποβάθμιση και απαξίωση του βιβλίου ως βασικού μορφωτικού εργαλείου μέσα στο σχολείο, προανήγγειλε η υπουργός Παιδείας



Η μείωση της διδακτέας ύλης στα θετικά μαθήματα κυρίως σε δημοτικό και γυμνάσιο, που ανακοίνωσε προχτές το υπουργείο Παιδείας, μαζί με τα πιλοτικά «διαφοροποιημένα» ολοήμερα σχολεία, δεν ήταν οι μόνες αντιδραστικές εξαγγελίες για το «νέο σχολείο» που θέλει να φτιάξει η κυβέρνηση. Η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου προανήγγειλε με απόλυτη σαφήνεια τη στόχευση της κυβέρνησης να υποβαθμίσει το ρόλο των ίδιων των σχολικών βιβλίων στη μορφωτική διαδικασία του σχολείου! Η απαξίωση του βιβλίου, όμως, σημαίνει απαξίωση της μελέτης που χρειάζεται για να κατακτηθεί η γνώση.

Συγκεκριμένα, με αφορμή τη μείωση της ύλης στα θετικά μαθήματα, η υπουργός Παιδείας ρωτήθηκε για τα σχολικά βιβλία και παραδέχτηκε: «Είναι ακατανόητα. Γιατί δεν υπήρχε λογική σειρά στην ύλη, στα κεφάλαια»! Λες και η αποσπασματικότητα και αντιεπιστημονικότητα του σημερινού σχολείου είναι θέμα σειράς και ταξινόμησης...

Και παρά το ότι παραδέχτηκε πως είναι ακατανόητα τα βιβλία, ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να φτιαχτούν άλλα, καινούρια, απλά θα ...απαξιωθούν! Είπε συγκεκριμένα: «Ετοιμάζονται οι εγκύκλιοι από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, με βάση τα υπάρχοντα βιβλία, αλλά, (...) θα υπάρχει πλέον πάρα πολύ ψηφιακό υλικό για τους εκπαιδευτικούς (...) οι οποίοι θα χρησιμοποιούν πολύ το ψηφιακό υλικό και την αυτενέργειά τους και όχι αποκλειστικά το βιβλίο και τις παραγράφους του».

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου η υπουργός επανέλαβε αυτό το πράγμα τρεις φορές! Με αυτή την εξαγγελία (που θα την κάνει πιο συγκεκριμένη το επόμενο διάστημα, όπως είπε) θεώρησε απαραίτητο να κλείσει και τη συνέντευξη Τύπου, λέγοντας: «Βεβαίως θα υπάρχει ένα υλικό, αλλά δεν είναι το κλασικό υλικό που παίρνω ένα βιβλίο και το μαθαίνω. Είναι ένα σύνολο βοηθημάτων που έχει ο εκπαιδευτικός, ο οποίος πρέπει να φτιάχνει και δικό του υλικό, για να πετυχαίνει τους στόχους στο τέλος της χρονιάς».

Απαξίωση του βιβλίου σημαίνει απαξίωση της ίδιας της γνώσης και της μόρφωσης. Η λογική που λέει μαθαίνω από ένα σύνολο δράσεων και υλικών είναι σαν να λέμε μαθαίνω μέσα από ένα ντοκιμαντέρ που είδα στην τηλεόραση... και μετά πάει έφυγε, έγινε «καπνός»! Δεν μπορώ να ανατρέξω σε αυτό (όπως κάνει κανείς σε ένα βιβλίο), δεν έχω τη δυνατότητα να το δω και να το ξαναδώ, να σταθώ κριτικά απέναντι σε ό,τι διαβάζω και σε ό,τι μου μαθαίνουν.

Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο εντάσσονται και τα σχέδια του υπουργείου για τη διδασκαλία των μαθημάτων. Αποκαλύπτεται έτσι ακόμα καλύτερα το τι σημαίνει «μείωση της ύλης», το τι σημαίνει αυτό που λέει η υπουργός: «Στόχος είναι λιγότερη ύλη, περισσότερο ψηφιακό υλικό», στόχος είναι «σύνολο δραστηριοτήτων και μαθημάτων και όχι απλά μαθήματα, μαθήματα και αποστήθιση»... Γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές να διαβάζουν σ' αυτά τα λόγια ότι στόχος είναι η ΑΜΟΡΦΩΣΙΑ.

Πηγή: Εφημερίδα ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, 30/5/2010

Σάββατο 15 Μαΐου 2010

11 κανόνες ζωής που δεν έμαθαν και δεν θα μάθουν τα παιδιά στο σχολείο


Ο Bill Gates σε μια πρόσφατη ομιλία του σε ένα γυμνάσιο, μίλησε για 11 κανόνες ζωής που δεν έμαθαν και δεν θα μάθουν στο σχολείο. Μιλάει για το πως οι «προοδευτικοί» δάσκαλοι δημιούργησαν μια γενιά χωρίς αίσθηση της πραγματικότητας και πως αυτή αντίληψη προετοιμάζει τα παιδιά να αποτύχουν στον πραγματικό κόσμο.

Κανόνας 1: Η ζωή δεν είναι δίκαιη - συνήθισέ το!
Κανόνας 2: Ο κόσμος δεν ενδιαφέρεται για την αυτό-εκτίμησή σου. Περιμένει πρώτα να επιτύχεις εσύ ο ίδιος κάτι ΠΡΙΝ αισθανθείς καλά με τον εαυτό σου.
Κανόνας 3: Δεν θα κερδίσεις 60.000 ευρώ το χρόνο τελειώνοντας το σχολείο. Δεν πρόκειται να γίνεις αντιπρόεδρος με δωρεάν αυτοκίνητο και κινητό τηλέφωνο μέχρι να τα κερδίσεις και τα δύο.
Κανόνας 4: Εάν νομίζεις ότι ο καθηγητής σου είναι σκλη ρός, περίμενε μέχρι να δεις το αφεντικό.
Κανόνας 5: Το γύρισμα των μπιφτεκιών δεν σου μειώνει την αξιοπρέπεια. Οι παππούδες σου είχαν μια διαφορετική λέξη για αυτή την εργασία: την έλεγαν ευκαιρία.
Κανόνας 6: Εάν τα μουσκέψεις, ΔΕΝ ΦΤΑΙΝΕ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΣΟΥ. Γι' αυτό μην κλαψουρίζεις για τα δικά σου λάθη, αλλά μάθε από αυτά.
Κανόνας 7: Πριν γεννηθείς, οι γονείς σου δεν ήταν τόσο βαρετοί όσο είναι σήμερα. Έγιναν έτσι πληρώνοντας τους λογαρισμούς σου, καθαρίζοντας τα ρούχα σου και ακούγοντάς σε να λες πόσο «cool» είσαι. Πριν λοιπόν σώσεις τα δάση από τα παράσιτα της γενιάς των γονιών σου, προσπάθησε να καθαρίσεις τη ντουλάπα στο δωμάτιό σου.
Κανόνας 8: Το σχολείο μπορεί να έχει βρει τον τρόπο να εξαλείψει τις διαφορές μεταξύ κερδισμένων και χαμένων, αλλά η ζωή ΟΧΙ. Μερικά σχολεία έχουν απορρίψει τις αρνητικές βαθμολογίες και θα σου δώσουν όσες ευκαιρίες θέλεις για να βρεις τη σωστή απάντηση. Αυτή η κατάσταση δεν μοιάζει ούτε στο ελάχιστο με την πραγματική ζωή.
Κανόνας 9: Η ζωή δεν είναι χωρισμένη σε εξάμηνα. Δεν υπάρχουν ολόκληρα καλοκαίρια διακοπών και πολύ λίγοι υπάλληλοι είναι διατεθειμένοι να σε βοηθήσουν να «βρεις» τον εαυτό σου. Αυτό μπορείς να το κάνεις στον ελεύθερο χρόνο σου.
Κανόνας 10: Η τηλεόραση ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ η πραγματική ζωή. Στη πραγματική ζωή οι άνθρωποι είναι στις δουλείες τους και όχι στα μπαρ και στα καφενεία.
Κανόνας 11: Να είσαι ευγενικός με τους σπασίκλες. Στο τέλος μάλλον θα καταλήξεις να δουλεύεις για έναν από αυτούς.

Πηγή: Διαδικτυακός τόπος: pournari.blogspot.com

Σάββατο 1 Μαΐου 2010

H μεγάλη εκδρομή του Συλλόγου στον Πόντο και την Καππαδοκία


13ήμερη ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΟΝΤΟ
ΑΠΟ 1 ΙΟΥΛΙΟΥ 2010 ΕΩΣ 13 ΙΟΥΛΙΟΥ 2010

(σε συνεργασία με το Τουριστικό Γραφείο Silver Star Holidays, Δημ. Γούναρη 40, τηλ. 2310277233)

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΕΚΔΡΟΜΗΣ - ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟΥ

1η μέρα (Πέμπτη 1-7-2010): Θεσσαλονίκη – Μπόλου (855 χλμ)
Αναχώρηση στις 06:00 από τη Θεσσαλονίκη με κατεύθυνση το συνοριακό σταθμό των Κήπων. Άφιξη το βράδυ στην Μπόλου, το αρχαίο Βιθύνιο. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

2η μέρα (Παρασκευή 2-7-2010): Μπόλου – Άγκυρα – Προκόπι (500 χλμ)
Πρόγευμα και αναχώρηση για την πρωτεύουσα της Τουρκίας την Άγκυρα. Επίσκεψη στο Μαυσωλείο του Ατατούρκ. Ξενάγηση στο Μουσείο των Πολιτισμών της Ανατολίας. Συνεχίζουμε για το Προκόπι. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

3η μέρα (Σάββατο 3-7-2010): Προκόπι – Uchisar - Κόραμα – Τσαβουσίν – Ζέλβη – Πασάμπαγ – Άβανoς – Σινασσός – Προκόπι (70 χλμ)
Μετά το πρόγευμα θα επισκεφθούμε το σπίτι του Αγίου Ιωάννου του Ρώσου. Αναχώρηση για το Uchisar και την κοιλάδα του Κοράματος, όπου θα δούμε τις εκκλησίες Çarikli (των σανδαλιών), Karanlik (σκοτεινή), Elmali (του μήλου), των Στεφάνων και Tokali (των κρίκων). Στο Τσαβουσίν θα δούμε την εκκλησία με τις αγιογραφίες του Νικηφόρου Φωκά. Στη συνέχεια θα επισκεφτούμε την κοιλάδα της Ζέλβης, το Πασάμπαγ με τους βράχους σε σχήμα μανιταριών και τη σκήτη του Αγίου Συμεών του Στυλίτη. Έπειτα πηγαίνουμε στην πόλη Άβανος που είναι χτισμένη στον ποταμό Άλυ και είναι γνωστή για τα είδη αγγειοπλαστικής. Συνεχίζουμε για τη Σινασσό όπου θα δούμε την εκκλησία των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, την εκκλησία του Αγίου Βασιλείου και το αρχοντικό Ρίζου. Επιστροφή στο Προκόπι. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

4η μέρα (Κυριακή 4-7-2010): Προκόπι – Μαλακοπή – Καρβάλη - Κοιλάδα Περιστρέμματος - Agzikara Han – Προκόπι (210 χλμ)
Προαιρετική πρωινή πτήση με αερόστατο. Πρόγευμα και αναχώρηση για την Μαλακοπή όπου θα επισκεφθούμε την εκκλησία των Αγίων Θεοδώρων και την υπόγεια πόλη που φτάνει σε βάθος 85 μέτρων και διαρθρώνεται σε οκτώ επίπεδα. Στην Καρβάλη θα δούμε την εκκλησία του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου. Έπειτα φτάνουμε στην κοιλάδα του Περιστρέμματος με τις λαξευτές εκκλησίες. Επίσκεψη στις εκκλησίες Yilanli (των φιδιών) και Sümbüllü (των υακίνθων). Αναχώρηση για το καραβάν σεράι Agzikara Ηan και επιστροφή στο Προκόπι. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

5η μέρα (Δευτέρα 5-7-2010): Προκόπι – Καισάρεια – Αμάσεια (425 χλμ)
Πρόγευμα και αναχώρηση για την Καισάρεια. Θα δούμε το βυζαντινό κάστρο και το μαυσωλείο Döner Kümbet. Άφιξη το απόγευμα στην Αμάσεια, τη γενέτειρα του Στράβωνα και πρωτεύουσα του Μιθριδατικού Βασιλείου του Πόντου. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.


6η μέρα (Τρίτη 6-7-2010): Αμάσεια – Νικόπολη - Πλάτανα – Τραπεζούντα (485 χλμ)
Μετά το πρόγευμα θα επισκεφθούμε τους λαξευμένους βασιλικούς τάφους της Αμάσειας και θα αναχωρήσουμε για την Τραπεζούντα, μέσω Νικόπολης (Sebinkarahisar). Επίσκεψη στα Πλάτανα, που οφείλει το όνομά του στο ιερό άλσος με τα πλατάνια, το οποίο υπήρχε εδώ παλαιότερα. Άφιξη στην Τραπεζούντα. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

7η μέρα (Τετάρτη 7-7-2010): Τραπεζούντα – Παναγία Σουμελά –Τραπεζούντα (100 χλμ)
Μετά το πρόγευμα θα δούμε την εκκλησία του Αγίου Ευγενίου (Γενί Τζουμά Τζαμί), την εκκλησία της Χρυσοκεφάλου (Φατίχ Τζαμί), τα τείχη των Κομνηνών, το Μαυσωλείο της Γκιουλμπαχάρ, την εκκλησία της Αγίας Άννας, το σπίτι-μουσείο του Κωστάκη Θεοφύλακτου και το Φροντιστήριο Τραπεζούντος. Αναχώρηση για την ιστορική μονή της Παναγίας Σουμελά, που ιδρύθηκε τον 4ο αιώνα μΧ. Επιστροφή στην Τραπεζούντα, αφού πρώτα περάσουμε από το Μίθριο Όρος (Boztepe) για να θαυμάσουμε το πανόραμα της πόλης. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

8η μέρα (Πέμπτη 8-7-2010): Τραπεζούντα – Λίμνη Ουζούνγκιολ – Σούρμενα - Τραπεζούντα (180 χλμ)
Πρόγευμα και επίσκεψη στην εκκλησία της Αγίας Σοφίας, και την έπαυλη Καπαγιαννίδη στο λόφο Σογούκ – Σου. Αναχώρηση για τη λίμνη Ουζούνγκιολ (Σαράχω), μέσω Τσάικαρα, που βρίσκεται στην περιοχή του Όφη. Σύντομη στάση στα Σούρμενα. Επιστροφή στην Τραπεζούντα. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

9η μέρα (Παρασκευή 9-7-2010): Τραπεζούντα – Κερασούντα – Κοτύωρα – Ιασώνειο Ακρωτήριο - Σαμψούντα (330 χλμ)
Μετά το πρόγευμα αναχωρούμε για την Κερασούντα, όπου θα επισκεφθούμε το Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Νικολάου και το Παρθεναγωγείο. Σύντομη στάση στα Κοτύωρα, όπου θα δούμε τον Μητροπολιτικό Ναό της Υπαπαντής και τα ερείπια της Ψωμιαδείου Σχολής. Στο Ιασώνειο Ακρωτήριο θα δούμε την εκκλησία του Αγίου Νικολάου, που αναστηλώθηκε πρόσφατα. Συνεχίζουμε για τη Σαμψούντα. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

10η μέρα (Σάββατο 10-7-2010): Σαμψούντα – Σινώπη – Κασταμονή (355 χλμ)
Μετά το πρόγευμα θα δούμε το Τσινέκειο Γυμνάσιο και θα επισκεφθούμε το Αρχαιολογικό Μουσείο. Αναχωρούμε για τη Σινώπη, την πατρίδα του Διογένη του Κυνικού. Θα δούμε τα τείχη της πόλης, την εκκλησία του παλατιού, το ελληνικό Αρρεναγωγείο, το Παρθεναγωγείο και το Αρχαιολογικό Μουσείο. Έπειτα κατευθυνόμαστε στην Κασταμονή. Τη γενέτειρα των Κομνηνών. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

11η μέρα (Κυριακή 11-7-2010): Κασταμονή - Σαφράμπολη – Κωνσταντινούπολη (520 χλμ)
Μετά το πρόγευμα θα δούμε την Παπαζόγλειο Αστική Σχολή και αναχωρούμε για τη Σαφράμπολη, η οποία έχει χαρακτηριστεί διατηρητέος οικισμός και προστατεύεται από την UNESCO. Θα επισκεφθούμε το Καϊμακαμλάρ Κοναγί, την κατοικία του εκάστοτε επάρχου (καϊμακάμη). Συνεχίζουμε για την Κωνσταντινούπολη, που είναι η πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2010. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.


12η μέρα (Δευτέρα 12-7-2010): Κωνσταντινούπολη (30 χλμ)
Το πρωί θα επισκεφθούμε τη μονή της Χώρας, το Οικουμενικό Πατριαρχείο και το ανάκτορο Τοπ Καπί. Χρόνος ελεύθερος στο Καπαλί Τσαρσί. Προαιρετική κρουαζιέρα στο Βόσπορο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

13η μέρα (Τρίτη 13-7-2010): Κωνσταντινούπολη – Θεσσαλονίκη (600 χλμ)
Μετά το πρόγευμα θα επισκεφθούμε την Αγία Σοφία, το Μπλε Τζαμί και τη Βασιλική Κινστέρνα. Αναχώρηση για Θεσσαλονίκη, όπου θα φτάσουμε το βράδυ.


Τιμή εκδρομής: 795 € (σε δίκλινο και τρίκλινο δωμάτιο)
Προκαταβολή: 150 €


Περιλαμβάνονται:
1. Μεταφορά με πολυτελές υπερυψωμένο λεωφορείο (Mercedes Travego μοντέλο 2005)
2. Διαμονή σε ξενοδοχεία 4 ή 5 αστέρων
3. Ημιδιατροφή
4. Είσοδοι στα μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους (εκτός από Κωνσταντινούπολη)
5. Έμπειρος διπλωματούχος ξεναγός γνώστης της τοπικής κουλτούρας και των ντόπιων χαρακτηριστικών
6. Ασφάλεια αστικής ευθύνης

Δεν περιλαμβάνονται:
1. Ποτά στα δείπνα / γεύματα
2. Είσοδοι μουσείων στην Κωνσταντινούπολη
3. Οτιδήποτε αναφέρεται ως προαιρετική ενέργεια εκτός προγράμματος

Δηλώσεις συμμετοχής – πληροφορίες, στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου (καθημερινά μετά τις 19:00):
Γαλάνη Γιώργο (τηλ. 6945346645),
Συρμαλόγλου Ελευθερία (τηλ. 6977707448) και
Χριστόπουλο Παναγιώτη (τηλ. 6945103964).

Σημείωση: Για να μπορέσουμε να έχουμε ένα αρκετά υψηλό επίπεδο παροχών (όσον αφορά στον αρχηγό - ξεναγό, στα ξενοδοχεία κλπ.), θα πρέπει οι δηλώσεις συμμετοχής και οι προκαταβολές να επιδοθούν μέχρι τις 20 Μαΐου 2010.