Κυριακή 11 Μαΐου 2008

ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ακριβή μου ξένη γλώσσα

Περίπου 540 εκατ. ευρώ δαπανούν ετησίως τα ελληνικά νοικοκυριά για την εκμάθηση ξένων γλωσσών σε φροντιστήρια ή σε ιδιαίτερα μαθήματα. Το να αποφύγει κανείς την «μαύρη τρύπα» των ιδιωτικών εκπαιδευτικών δαπανών μοιάζει αδύνατο για οποιαδήποτε οικογένεια, εξαιτίας και της αποτυχίας του εκπαιδευτικού συστήματος να προσφέρει ικανοποιητικό επίπεδο διδασκαλίας ξένων γλωσσών.

*Σύμφωνα με την Ερευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών 2004-2005, του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ύστερα από επεξεργασία στοιχείων της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδος), περίπου 1.436 εκατ. ευρώ δαπανώνται κάθε χρόνο από τα νοικοκυριά, προκειμένου οι μαθητές να παρακολουθήσουν εξωσχολικά μαθήματα.

Γνώσεις... χρυσάφι

*Αναλυτικά, ποσοστό 38% του ποσού αφορά την εκμάθηση ξένων γλωσσών (είτε σε φροντιστήριο είτε σε ιδιαίτερα μαθήματα), ενώ το υπόλοιπο αφορά υποστήριξη των παιδιών στα μαθήματά τους, σε φροντιστήρια (33,3%) ή σε ιδιαίτερα μαθήματα (28,7%). Με λίγα λόγια, οι ελληνικές οικογένειες πληρώνουν πολύ ακριβά για να αποκτήσουν τα παιδιά τους βασικές δεξιότητες και γνώσεις που σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. κατακτώνται όχι έξω, αλλά μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα.

*Η ελληνική πολιτεία, θεωρητικά, έχει κάνει βήματα για να προσαρμοστεί στις επιταγές της Ε.Ε και στο Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς, που επιβάλλει την προώθηση της εκμάθησης ξένων γλωσσών. Ο στόχος που έχει τεθεί, είναι όλοι οι πολίτες των κρατών-μελών να γνωρίζουν δύο ξένες γλώσσες, πλέον της μητρικής, μετά την ολοκλήρωση των βασικών τους σπουδών.

Ετσι, όλοι οι μαθητές από την Γ' δημοτικού και μετά διδάσκονται αγγλικά (3 ώρες την εβδομάδα, συν άλλες 2 αν παρακολουθούν το ολοήμερο σχολείο). Στο γυμνάσιο θεωρητικά μπορούν να επιλέξουν μεταξύ αγγλικών, γαλλικών ή γερμανικών, αν και κάποια σχολεία δεν δίνουν αυτή τη δυνατότητα ελλείψει εκπαιδευτικών. Στην Α' λυκείου διδάσκονται 3 ώρες ξένη γλώσσα και στην Β' και Γ' από 2 ώρες.

*Από το 2005 εισήχθη στα ελληνικά σχολεία ο θεσμός της δεύτερης ξένης γλώσσας, αλλά μόνο για τα εξαθέσια και άνω σχολεία (προϋπόθεση που εξαιρεί το 45% των μικρότερων σχολικών μονάδων απομακρυσμένων περιοχών). Οπου εφαρμόζεται η δεύτερη ξένη γλώσσα, διδάσκονται γαλλικά ή γερμανικά, 2 ώρες την εβδομάδα, (Ε' και ΣΤ' δημοτικού).

Επιλέγεται μία από τις δύο γλώσσες, ανάλογα με το ενδαφέρον που δηλώνουν οι μαθητές από την Δ' δημοτικού (συγκροτείται τμήμα αν υπάρξουν πάνω από 8 παιδιά). Την ίδια γλώσσα συνεχίζουν να διδάσκονται και στο γυμνάσιο, 2 ώρες την εβδομάδα. Στο λύκειο, αποτελεί μάθημα επιλογής η δεύτερη ξένη γλώσσα (αγγλικά ή γαλλικά ή γερμανικά).

*Πιλοτικά στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση διδάσκονται ως δεύτερη ξένη γλώσσα και τα ιταλικά (από το 2005 σε πέντε σχολεία), ισπανικά (από το 2006 σε τέσσερα σχολεία), τουρκικά (από το 2006 σε γυμνάσια της Κομοτηνής).

Ρώσικα και σλάβικα

*Η γλωσσομάθεια και η πολυγλωσσία είναι «ένας από τους πυλώνες της στρατηγικής της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων», επισημαίνει ο υφυπουργός Σπ. Ταλιαδούρος. Εκτός από τις προαναφερθείσες γλώσσες, ο υφυπουργός προαναγγέλλει ότι «στο αμέσως επόμενο διάστημα θα εισαχθεί στα σχολεία και η ρώσικη γλώσσα» και θα ακολουθήσουν οι σλαβικές.

«Από φέτος, για πρώτη χρονιά εντάσσεται στο μηχανογραφικό των Πανελληνίων το Τμήμα Σλαβικών Σπουδών, με σκοπό την ανάδειξη διδασκόντων αυτού του μαθήματος και στη συνέχεια την ένταξή του στο πρόγραμμα σπουδών».

Ο ίδιος καταλήγει: «φιλοδοξούμε να κερδίσουμε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της χώρας μας στην παιδεία και στον πολιτισμό και η πολυγλωσσία είναι ο δίαυλος για την διεθνή καταξίωση των πολιτών της χώρας μας».

Της ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΜΠΟΥΜΠΟΥΚΑ
Εφημερίδα: ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 11/05/2008

Δεν υπάρχουν σχόλια: