Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2009
Βιβλία για... απόσυρση
Απόσυρση των βιβλίων των μαθηματικών του δημοτικού, στα οποία διαπιστώνουν πολλά σφάλματα και ανακρίβειες, ζητούν δάσκαλοι, μαθητές και γονείς, όπως προκύπτει από μεγάλη έρευνα που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Παιδαγωγικών Ερευνών και Μελετών της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ).
1. Τις περισσότερες επικρίσεις δέχεται το βιβλίο της Ε' τάξης του δημοτικού.
Οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν ότι παρουσιάζει δυσκολίες όχι μόνον για τους μαθητές, αλλά και για τους ίδιους.
Εξίσου αυστηρά σχόλια διατυπώνονται και για τα βιβλία μαθηματικών στις υπόλοιπες τάξεις του δημοτικού, ενώ οι δάσκαλοι επισημαίνουν ότι η έλλειψη ουσιαστικής επιμόρφωσης καθιστά ακόμη δυσκολότερη τη διδασκαλία τους.
Ζήτημα εγκυρότητας
Εκτιμούν, επίσης, ότι οι αλλαγές που έγιναν τον περασμένο Μάιο δεν θεραπεύουν τα προβλήματα, απλώς διορθώνουν ορισμένα σημεία χωρίς να βελτιώνουν, όμως, τη γενική εικόνα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εκπαιδευτικοί της Ε' τάξης και στη συνέχεια της Β' τάξης διατηρούν σοβαρές επιφυλάξεις ως προς την επιστημονική εγκυρότητα των βιβλίων μαθηματικών.
2. Έντονη είναι η κριτική και των γονέων, οι οποίοι δηλώνουν ότι η διδασκαλία των βιβλίων των μαθηματικών ήταν «κουραστική εμπειρία, δύσκολη και απογοητευτική» (ιδιαίτερα στην Ε' τάξη). Επίσης, πολλοί είναι εκείνοι που διατυπώνουν σοβαρές αμφιβολίες για το κατά πόσον οι συγγραφείς τους διέθεταν επαρκή εμπειρία από την καθημερινή σχολική πραγματικότητα.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας προκύπτει ότι:
*Μάθημα για τους εκπαιδευτικούς σημαίνει «διδακτικός ακροβατισμός» προκειμένου από τη μία πλευρά να επιτευχθούν οι διδακτικοί στόχοι και από την άλλη να καλυφθεί το σύνολο της ύλης.
*Συναντούν δυσκολίες και προβλήματα αξιοποίησης των σχολικών βιβλίων οι οποίες συζητούνται κυρίως μεταξύ των συναδέλφων και όχι με τους προϊσταμένους, όπως, για παράδειγμα, με τους σχολικούς συμβούλους.
*Διαπιστώνεται ότι η φοίτηση σε φροντιστήριο ή η παρακολούθηση ιδιαίτερων μαθημάτων δεν είναι αμελητέα και αυξάνει όσο οι μαθητές προχωρούν προς τις μεγαλύτερες τάξεις. Περίπου τέσσερις στους δέκα γονείς προετοιμάζουν τα παιδιά τους για όλα τα μαθήματα της επόμενης ημέρας, οι υπόλοιποι ασχολούνται ελάχιστα.
*Μεγαλύτερο φόρτο ύλης παρουσιάζουν τα βιβλία μαθηματικών και φυσικής, ενώ όλα τα τεύχη τους θεωρούνται από πλευράς ύλης περισσότερο επιβαρημένα.
3. Τα σχολικά βιβλία για το μάθημα της γλώσσας θεωρούνται από τους εκπαιδευτικούς όλων των τάξεων επιτυχημένα ως προς τη χρηστικότητα, την εικονογράφηση, τη διάταξη του περιεχομένου, τη γλώσσα, τη συμβατότητα με τα επιστημονικά δεδομένα, τη μεθοδικότητα, το επίπεδο δυσκολίας των παραδειγμάτων, δυσκολίας των ασκήσεων κ.λπ.
Η Ιστορία της Στ' τάξης
Εξαίρεση αποτελεί το βιβλίο της Ε' τάξης, για το οποίο διατυπώνονται επιφυλάξεις ως προς τον επιστημονικό χαρακτήρα, τη μεθοδικότητα παρουσίασης των γνώσεων, το επίπεδο δυσκολίας των ασκήσεων κ.λπ. και χαρακτηρίζουν το συγκεκριμένο βιβλίο προβληματικό.
*Το βιβλίο της Ιστορίας της Στ' τάξης συγκεντρώνει τις περισσότερες αρνητικές κρίσεις. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για το βιβλίο που αντικατέστησε εκείνο της ομάδας Μαρίας Ρεπούση.
4. Η εικόνα για τα βιβλία της Γεωγραφίας και της μελέτης Περιβάλλοντος είναι θετική, με εξαίρεση ορισμένους άξονες αποτίμησης (μεθοδικότητα παρουσίασης της ύλης και δυσκολία δραστηριοτήτων) όπου είναι σχετικά υψηλά τα ποσοστά εκπαιδευτικών που δεν δηλώνουν ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι.
5. Εκτός των εγχειριδίων των μαθηματικών που προαναφέραμε, υψηλά ποσοστά εκπαιδευτικών, που δεν υπερβαίνουν ωστόσο το 30%, προτείνουν να αντικατασταθούν και άλλα βιβλία.
Οι ερευνητές θεωρούν υπολογίσιμο αυτό το ποσοστό και ζητούν να εξετασθεί περαιτέρω το θέμα που θέτουν με την έννοια της ανίχνευσης των ειδικών συνθηκών κάτω από τις οποίες διαμορφώνεται στη συνείδηση των εκπαιδευτικών αυτή η αίσθηση.
Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ
Πηγή: Εφημερίδα ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 18/10/2009
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου