Παρασκευή 30 Μαΐου 2008
Απαξιώνεται σιγά - σιγά το ολοήμερο σχολείο
«Το ολοήμερο σχολείο χρειάζεται ενίσχυση και όχι απαξίωση»
Την ανάγκη ύπαρξης του ολοήμερου σχολείου αλλά και την ανάγκη ενίσχυσής του, ακόμα και με την αλλαγή της φυσιογνωμίας του, αναδεικνύουν τα συμπεράσματα σχετικής έρευνας που διοργάνωσαν από κοινού η ΔΟΕ και οι ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στις «τελικές διαπιστώσεις» της έρευνας, η οποία θα παρουσιαστεί επισήμως σε ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί στα Ιωάννινα, το ολοήμερο «έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των γονέων και των εκπαιδευτικών, παρά τα αρνητικά στοιχεία που του προσάπτουν». Ωστόσο, «πρέπει να αξιοποιηθεί διαφορετικά η παρουσία των μαθητών στο σχολικό χώρο, με ενδεδειγμένα οργανωτικά, διδακτικά και παιδαγωγικά μέτρα».
Αν λοιπόν το ένα βασικό συμπέρασμα συνδέεται με τη «θετική γνώμη» γονέων και εκπαιδευτικών για το θεσμό και επιπλέον με την «επιθυμία της συντριπτικής πλειονότητας για τη συνέχιση της λειτουργίας του», το άλλο παραπέμπει στη σκοτεινή πλευρά, στην εγκατάλειψη και απαξίωσή του, τα τελευταία χρόνια.
Με άλλα λόγια, «ικανοποιεί κατά προτεραιότητα τις κοινωνικές ανάγκες των γονέων, δηλαδή επιτελεί κυρίως την κοινωνική του αποστολή, γιατί ουσιαστικά αποδεσμεύει τους γονείς από την επίβλεψη των παιδιών τους». Ομως, «δεν ικανοποιεί στον ίδιο βαθμό τις παιδαγωγικές ανάγκες των παιδιών τους, όπως την παιδαγωγική λειτουργία του, η οποία περιορίζεται στην προετοιμασία των μαθημάτων της επόμενης ημέρας». Επιπλέον, παρατηρείται «έλλειψη και ανεπάρκεια υλικοτεχνικής υποδομής, κυρίως ειδικών χώρων», αλλά και προβλήματα που συνδέονται με τις ελλείψεις που αφορούν το εκπαιδευτικό προσωπικό. Οι ίδιοι οι δάσκαλοι επισημαίνουν την ανεπαρκή επιμόρφωσή τους, τη μη έγκαιρη πρόσληψη διδακτικού προσωπικού και την έλλειψη κινήτρων γι' αυτούς. Ακόμη, οι ίδιοι επισημαίνουν τις ελλιπείς και ανεπαρκείς προϋποθέσεις υλοποίησης του παιδαγωγικού τους ρόλου». Αξιοσημείωτη και η επισήμανσή τους ότι στο ολοήμερο «φοιτούν κυρίως μαθητές με μέτριες επιδόσεις και ότι το ΥΠΕΠΘ αντί να ενισχύει, αποδυναμώνει το θεσμό. Αυτό μπορεί να ερμηνευτεί ως τάση για απαξίωση του θεσμού».
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 24/05/2008
..............................................................
Για το ίδιο θέμα γράφει η εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ στις 26-5-2008:
Παρουσίαση έρευνας για το ολοήμερο σχολείο
Η έρευνα του Ινστιτούτου Εργασίας, της ΓΣΕΕ της ΑΔΕΔΥ, του Ινστιτούτου Παιδαγωγικών Ερευνών και Μελετών και της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, για το ολοήμερο σχολείο, παρουσιάστηκε σήμερα στα Γιάννινα, σε ειδική εκδήλωση και με αφορμή τον εορτασμό των 10 χρόνων, από την έναρξη λειτουργίας των ολοήμερων σχολείων.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, Δημήτρη Μπράτη, η έρευνα για το ολοήμερο σχολείο θα πρέπει να ληφθεί υπόψη από την κυβέρνηση και το ολοήμερο σχολείο να μετατραπεί σε ολοήμερης δράσης, όπου θα γίνονται όλες οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες και ταυτόχρονα οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να ξεκουραστούν και να διασκεδάσουν μακριά από ιδιαίτερα μαθήματα και φροντιστήρια.
Ο πρόεδρος της ΑΔΕΔΥ, Σπύρος Παπασπύρος, επεσήμανε την ανάγκη για έναν σαφή σχεδιασμό ώστε το ολοήμερο σχολείο να εξυπηρετεί τους μαθητές, αλλά και την κοινωνία, κάτι που απαιτεί ριζική αλλαγή στην πολιτική της κυβέρνησης.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νομού Ιωαννίνων, Λεωνίδας Ευθυμίου, κάλεσε το υπουργείο να ανακαλέσει την αναστολή λειτουργίας δέκα ολοήμερων τμημάτων σε ολιγοθέσια σχολεία του Νομού, γιατί τα συγκεκριμένα τμήματα δίνουν επιπλέον τη δυνατότητα για εκμάθηση ξένων γλωσσών και χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών, που τα παιδιά απομακρυσμένων περιοχών δεν θα είχαν τη δυνατότητα να μάθουν, αφού δεν υπάρχουν φροντιστήρια και κέντρα ξένων γλωσσών.
Κατά τη διάρκεια της ημερίδας η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, υπεύθυνη για ζητήματα Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, παρουσίασε τις θέσεις του κόμματός της για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση που μεταξύ άλλων στοχεύουν σε μία τετραετία όλα τα σχολεία να γίνουν ολοήμερα, με αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες και πιστοποίηση γνώσης ξένης γλώσσας και πληροφορικής μέχρι την Γ΄ Γυμνασίου.
Η κ. Διαμαντοπούλου άσκησε κριτική στην κυβέρνηση για την απαξίωση του θεσμού του ολοήμερου σχολείου με αποτέλεσμα τη μείωση των μαθητών που φοιτούν σε αυτά, από 180.000 το 2003 σε 142.000 το 2008.
..............................................................
Επίσης στις 27-5-2008 ο διαδικτυακός τόπος www.esos.gr δίνει περισσότερα στοιχεία από τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας:
Δεν ικανοποιεί, τις παιδαγωγικές ανάγκες των παιδιών το Ολοήμερο Σχολείο.
Το Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο ικανοποιεί, κατά προτεραιότητα, τις κοινωνικές ανάγκες των γονέων, δηλαδή επιτελεί κυρίως την κοινωνική του αποστολή, γιατί ουσιαστικά αποδεσμεύει τους γονείς από την επίβλεψη των παιδιών του σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΠΕΜ/ΔΟΕ και του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ ΑΔΕΔΥ, που παρουσιάστηκε σήμερα σε ημερίδα της ΔΟΕ στα Γιάνννενα.
Σύμφωνα με την έρευνα:
Δεν ικανοποιεί, όμως, στον ίδιο βαθμό τις παιδαγωγικές ανάγκες των παιδιών τους. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις απόψεις των γονέων και των εκπαιδευτικών, το ωράριο λειτουργίας του Ο.Δ.Σ. εξυπηρετεί τις κοινωνικές ανάγκες των μαθητών και των οικογενειών τους (ποσοστό 88,7% για τους εκπαιδευτικούς και 93,4% για τους γονείς.
Σχετικά με το προσφερόμενο πρόγραμμα μαθημάτων και δραστηριοτήτων, τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς υποστηρίζουν ότι η 1η πιο σημαντική δραστηριότητα του Ο.Δ.Σ. είναι η προετοιμασία των μαθημάτων της επόμενης ημέρας (ποσοστό 47,5% για τους εκπαιδευτικούς και 66,4% για τους γονείς) και ότι η 2η πιο σημαντική δραστηριότητα είναι το μάθημα της Πληροφορικής (ποσοστό 32,2% για τους εκπαιδευτικούς και 38,5% για τους γονείς).
Από την αξιολόγηση των ευρημάτων διαπιστώνεται ότι οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς διαφοροποιούνται ως ένα βαθμό σχετικά με την άποψη που έχουν διαμορφώσει για τον τρόπο σίτισης των μαθητών στο Ο.Δ.Σ.. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί, σε ένα αθροιστικό ποσοστό 68,7%, χαρακτηρίζουν τον τρόπο σίτισης των μαθητών από μέτριο έως κακό, ενώ από την αντίθετη πλευρά οι γονείς, σε ένα αθροιστικό ποσοστό 66,7%, χαρακτηρίζουν τον τρόπο σίτισης των μαθητών από μέτριο έως καλό.
Υπάρχει έλλειψη και ανεπάρκεια υλικοτεχνικής υποδομής, κυρίως ειδικών χώρων. Και στο σημείο αυτό συμφωνούν οι γνώμες των γονέων και των εκπαιδευτικών. Στο ίδιο θέμα οι εκπαιδευτικοί αναδεικνύουν την ανεπαρκή επιμόρφωσή τους, τη μη έγκαιρη πρόσληψη διδακτικού προσωπικού και την έλλειψη κινήτρων γι’ αυτούς. Ακόμη, οι ίδιοι επισημαίνουν τις ελλειπείς και ανεπαρκείς προϋποθέσεις υλοποίησης του παιδαγωγικού τους ρόλου (βλ. γράφημα 5, 6).
Οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί εμφανίζονται να είναι ικανοποιημένοι από τις παιδαγωγικές τους προσπάθειες (βαθμός ικανοποίησης: 7,75 με άριστα το 10). Αντιθέτως, οι γονείς εμφανίζονται να μην είναι ευχαριστημένοι με το σχολικό πρόγραμμα των παιδιών τους.
Οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι στο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο φοιτούν κυρίως μαθητές με μέτριες επιδόσεις και ότι το ΥΠ.Ε.Π.Θ. αντί να ενισχύει, αποδυναμώνει το θεσμό. Αυτό μπορεί να ερμηνευτεί ως τάση για απαξίωση του θεσμού.
Οι εκπαιδευτικοί αναδεικνύουν, επίσης, τη θετική συνεργασία των μαθητών μεταξύ τους, παρότι προέρχονται από διαφορετικά κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα.
Σχεδόν οι μισοί εκπαιδευτικοί προτείνουν να αλλάξει ο σημερινός τύπος Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου.
Η συνολική αξιολόγηση της οργάνωσης και λειτουργίας του θεσμού του Ο.Δ.Σ. είναι θετική και αυτό αφορά σε μεγαλύτερο βαθμό τους γονείς απ’ ό,τι τους εκπαιδευτικούς. Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς έχουν σχηματίσει πολύ θετική και θετική άποψη για τη λειτουργία του Ο.Δ.Σ. σε αθροιστικά ποσοστά 73,6% και 86,8% αντιστοίχως
Τελικά, η συντριπτική πλειονότητα των εκπαιδευτικών και των γονέων, σε ποσοστό 98,5% και 99,3% αντιστοίχως, εκφράζουν την επιθυμία να συνεχιστεί και στο μέλλον η λειτουργία του Ο.Δ.Σ
Κατεβάστε από εδώ τα αναλυτικά αποτελέσματα της έρευνας με τα γραφήματα:
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου