Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2008

ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΕΙΨΗ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΤΕΤΡΑΕΤΙΑ


Είδος εν ανεπαρκεία οι δάσκαλοι

Αποφοιτούν κάθε χρόνο από τις σχολές τους κατά μέσο όρο περίπου 1.500 και διορίζονται κατά μέσο όρο 2.000. Άλλοι 3.500- 4.000 απαιτούνται ετησίως ως αναπληρωτές.

Μιλάμε για το πλέον περιζήτητο επάγγελμα σήμερα στην Ελλάδα, τους δασκάλους, που η ταχύτητα απορρόφησής τους από τη δημόσια και την ιδιωτική εκπαίδευση εκπαίδευση είναι αστρονομική: πρόσληψη εντός ολίγων εβδομάδων! Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι οι 280 απόφοιτοι του Παιδαγωγικού Θεσσαλονίκης, που ορκίστηκαν το περασμένο καλοκαίρι, εργάζονται στο σύνολό τους σε δημόσια σχολεία, ενώ οι τέσσερις τελευταίοι πτυχιούχοι του Παιδαγωγικού Φλώρινας, μία μέρα μετά την ορκωμοσία τους, μπήκαν σε σχολικές τάξεις για να διδάξουν.
Η καθιέρωση του Ολοήμερου Σχολείου που αύξησε δραστικά τις ανάγκες σε προσλήψεις μόνιμων και αναπληρωτών δασκάλων και ο ανύπαρκτος σχεδιασμός στο θέμα του αριθμού εισακτέων στα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης, τα τελευταία χρόνια, απορρόφησε αρχικά όλα τα «αποθέματα» των πτυχιούχων (περίοδος 2001 - 2005) και αμέσως μετά (2006- 2008) δημιούργησε αναντιστοιχία ανάμεσα στον αριθμό των προσλήψεων και στον αριθμό των νέων που ολοκλήρωναν κάθε χρόνο τις σπουδές τους. Παράλληλα, η δημογραφική κάμψη που μείωνε τον μαθητικό πληθυσμό σε όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του ΄90 φρεναρίστηκε με τη σταδιακή είσοδο στα δημοτικά σχολεία περίπου 70.000 αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών πρώτης και δεύτερης γενιάς.

«Αντικειμενική δυσκολία»

Όσο κι αν ηχεί παράξενα στο τοπίο της μεγάλης ανεργίας των πτυχιούχων ΑΕΙ-ΤΕΙ και ιδιαίτερα των πτυχιούχων καθηγητικών σχολών (φιλόλογοι, φυσικοί, μαθηματικοί, γυμναστές κ.λπ.), τη φετινή σχολική χρονιά δημιουργήθηκε μεγάλο έλλειμμα δασκάλων! Το γεγονός παραδέχθηκε ο υφυπουργός Παιδείας Ανδρέας Λυκουρέντζος στις 11 Φεβρουαρίου στη Βουλή, απαντώντας σε επερώτηση βουλευτών για τα κενά στα σχολεία που δεν καλύπτονται μεσούσης της σχολικής χρονιάς. «Δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί διαθέσιμοι για να προσληφθούν ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι.Εξαντλήσαμε όλες τις δυνατότητες.Προσελήφθησαν μέχρι και εκπαιδευτικοί,οι οποίοι υπηρετούσαν για κάποιες ημέρες ή εβδομάδες ακόμα τη θητεία τους. Προσελήφθησαν απόφοιτοι των Παιδαγωγικών Τμημάτων, οι οποίοι ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους τον Σεπτέμβριο μήνα... Υπάρχει αντικειμενική δυσκολία.Αν έχετε να μας προτείνετε έναν ή μία δασκάλα, ευχαρίστως αύριο να εξασφαλίσουμε την πίστωση,για να γίνει η πρόσληψη».
Στον τελευταίο διαγωνισμό των εκπαιδευτικών (2007) σε κάθε μία προσφερόμενη θέση εισακτέου αντιστοιχούσαν λιγότερο από 1,3 δάσκαλοι, ενώ την ίδια ώρα η αναλογία για τους φιλολόγους ήταν 1:17, για τους γυμναστές 1: 83, για τους θεολόγους 1:32, για τους Φυσικούς 1: 10 κ.λπ. (πίνακας 1). Για τα επόμενα τέσσερα χρόνια (2008- 2011) ο αριθμός των δασκάλων που θα βγαίνουν από τα εννέα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης θα κυμαίνεται στους 1.500. Την ίδια περίοδο το ΥΠΕΠΘ αναμένεται να διορίζει κατά μέσο όρο ετησίως 2.000 μόνιμους δασκάλους και να προσλαμβάνει πάνω από 3.500 αναπληρωτές. Αυτό φανερώνει ότι τα προβλήματα έλλειψης δασκάλων τα οποία παρουσιάστηκαν φέτος και ανάγκασαν το ΥΠΕΠΘ να ανακαλέσει όλες τις αποσπάσεις, την επόμενη τετραετία θα ξεσπάσουν με μεγαλύτερη ένταση, καθώς υπολογίζεται ότι θα λείπουν 2.000 δάσκαλοι!

Ασφυξία από την αύξηση των εισακτέων

Η ΤΕΡΑΣΤΙΑ έλλειψη δασκάλων που παρατηρήθηκε στους διορισμούς τη χρονιά που πέρασε οδηγεί σε νέα αύξηση του αριθμού των εισακτέων στα Παιδαγωγικά Τμήματα των πανεπιστημίων. Το ΥΠΕΠΘ σχεδιάζει να αυξήσει τις θέσεις εισακτέων στα Τμήματα Δασκάλων συνολικά πάνω από 10%, ωστόσο αντιμετωπίζει τις εύλογες αντιδράσεις πολλών τμημάτων στα οποία η συνεχής αύξηση των εισακτέων χωρίς την αντίστοιχη βελτίωση των υποδομών από τη μεριά του ΥΠΕΠΘ έχει δημιουργήσει ασφυξία. Σε πολλές περιπτώσεις τα αμφιθέατρα «πλημμυρίζουν» από κόσμο και οι φοιτητές αναγκάζονται να στέκονται όρθιοι ή να κρατούν σημειώσεις καθισμένοι στα σκαλοπάτια. Η μόνιμη δημόσια υποχρηματοδότηση όταν συνδέεται με συνεχή αύξηση των θέσεων εισακτέων υποβαθμίζει το επίπεδο σπουδών των φοιτητών και ρίχνει χτυπήματα κάτω από τη μέση στον δημόσιο χαρακτήρα των πανεπιστημίων.

Του Χρίστου Κάτσικα
Από την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, 22 Φεβρουαρίου 2008

Δεν υπάρχουν σχόλια: