Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2009

Διάλογο για την παιδεία από μηδενική βάση ανακοίνωσε ο νέος Υπουργός Παιδείας


Διάλογος άνευ όρων και χωρίς προτάσεις



















Την εκπαιδευτική της πολιτική φαίνεται πως ανασχεδιάζει η κυβέρνηση, επιχειρώντας να «κλειδώσει» σε επόμενη πιθανή θητεία την κατάργηση των πανελλαδικών αλλά και την αλλαγή των διατάξεων περί πανεπιστημιακού ασύλου, ώστε να αποδυναμωθούν τα μέτωπα σε σχολεία και αμφιθέατρα.


Η δήλωση του Α. Σπηλιωτόπουλου, μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό στο Μαξίμου, συνόψισε την προαναγγελθείσα από την περασμένη εβδομάδα στροφή πολιτικής -τη βάση της οποίας εκτιμάται πως εξυπηρέτησε ο ανασχηματισμός στο ΥΠΕΠΘ: «Tabula rasa».

Στον άγραφο πίνακα της νέας ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, που τοποθετεί πλέον σε «ανοιχτή ακρόαση» τους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας, πιθανολογείται πως έχει σημειωθεί και το ζήτημα του πανεπιστημιακού ασύλου, παρά την πρόσφατη, εκ νόμου, μετατροπή των σχετικών διατάξεων.

Στη λατινική διάλεκτο του κ. Σπηλιωτόπουλου ανταποκρίθηκε η Αννα Διαμαντοπούλου, που χαρακτήρισε τη φράση του υπουργού «εύκολη απάντηση» -αναγνωρίζοντας εκλογική σκοπιμότητα- ενώ εκ παραλλήλου υποστήριξε πως η χώρα χρειάζεται απαντήσεις στο «quo vadis».

Από τις χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Παιδείας, μετά το «πράσινο» του Μαξίμου, βεβαιώνεται ότι η κυβέρνηση, υπό την απειλή της κλιμάκωσης των αντιδράσεων της μαθητικής και φοιτητικής κοινότητας, επέλεξε να υιοθετήσει πρακτική της προηγούμενης προεκλογικής περιόδου της (κατάργηση πανελλαδικών Β' Λυκείου - μείωση εξεταζόμενων μαθημάτων στη Γ'τάξη).

Η φράση, άλλωστε, της Μαριέττας Γιαννάκου, που υπενθύμισε χθες στο ραδιόφωνο της ΕΡΤ πως την «αλλαγή των εισαγωγικών την είχα αποφασίσει εγώ», ήταν χαρακτηριστική: «Είναι το επόμενο βήμα στις μεταρρυθμίσεις».

«Κυρίαρχη προτεραιότητα στο θέμα της Παιδείας αποτελεί το πώς θα εξελιχθεί το Λύκειο και ασφαλώς ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά θα προχωρούν ακόμα πιο πέρα, στο επόμενο βήμα που είναι το πανεπιστήμιο», δήλωσε ο Α. Σπηλιωτόπουλος. Παρέπεμψε τα ζητήματα στον διάλογο -χωρίς, ωστόσο, να προσδιορίσει τη μορφή του και τη χρονική του έναρξη όπως αναμενόταν- για τη διεξαγωγή του οποίου επανέλαβε την προσέγγιση της ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ: «Χωρίς προειλημμένες αποφάσεις, χωρίς δογματισμούς, χωρίς ετσιθελικές απόψεις».

«Είμαστε ανοικτοί στο πλαίσιο αυτού του διαλόγου σε όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, σε όλους τους πολιτικούς και τους κοινωνικούς χώρους. Αρα, προσερχόμαστε σ' έναν διάλογο ο οποίος εξαρχής θα είναι tabula rasa», κατέληξε.

Εντύπωση προκάλεσαν οι σχετικές με το πανεπιστημιακό άσυλο δηλώσεις του υπουργού, που κατέδειξαν ότι το ζήτημα απασχολεί το κυβερνητικό επιτελείο. Ερωτώμενος εάν το ζήτημα περιλαμβάνεται στην ατζέντα της θεματολογίας του διαλόγου, απάντησε καταφατικά λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «είμαστε ανοικτοί σε απόψεις, να ακούσουμε οτιδήποτε μπορεί να προσφέρει και να προστατέψει το άσυλο».

«Επειτα από πέντε χρόνια διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και αλλαγή τριών υπουργών, σήμερα ο υπουργός Παιδείας είπε ότι όλα ξεκινούν από μηδενική βάση και ότι η εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης είναι tabula rasa», σχολίασε, κατά την παρουσίαση της πρότασης του ΠΑΣΟΚ για την ΤΕΕ, η Αννα Διαμαντοπούλου.

«Αυτό είναι μια εύκολη απάντηση για να οδηγηθούν σε εκλογές και σε προεκλογική περίοδο, δεν είναι όμως αυτό που θέλει η χώρα. Η χώρα χρειάζεται απαντήσεις στο quo vadis. Και αυτές τις δίνει καθημερινά και με συγκεκριμένο τρόπο το ΠΑΣΟΚ», δήλωσε ανακοινώνοντας την έναρξη ηλεκτρονικού διαλόγου, που εγκαινιάζεται στο Διαδίκτυο με τα ζητήματα της Τεχνικής Εκπαίδευσης, αλλά θα επεκταθεί, όπως αποσαφηνίστηκε, εφ' όλης της ύλης, μετά τη δημοσιοποίηση της πρότασης του ΠΑΣΟΚ για το εξεταστικό.

Τις εντυπώσεις προεκλογικού πακέτου που αποκόμισαν τα κόμματα και οι φορείς της εκπαίδευσης -εξ ου και οι σοβαρές επιφυλάξεις για τη συμμετοχή τους στον διάλογο- μετά και τη συνάντηση στο Μαξίμου, επιχείρησε να διασκεδάσει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κατά τη χθεσινή ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, υποστηρίζοντας πως «η συγκεκριμένη εντύπωση δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα».

Δήλωσε πως «δεν υπάρχει τίποτε προεκλογικό» και παρέπεμψε σχετικά στις δηλώσεις του πρωθυπουργού και του υπουργού Παιδείας. *

ΕΛΕΝΑ ΒΑΡΙΝΟΥ

--------------------------------------------------------------------------------

ΑΠΟΨΕΙΣ


Μηδενική και η χρηματοδότηση;



ΑΝΟΙΧΤΟ εθνικό διάλογο για την Παιδεία, χωρίς προαπαιτούμενα και δογματισμούς, ανήγγειλε ο υπουργός Παιδείας κ. Αρης Σπηλιωτόπουλος υπογραμμίζοντας: «Είμαστε ανοιχτοί, tabula rasa». Και πρόσθεσε: «Είμαστε ανοιχτοί να ακούσουμε και προτάσεις που προστατεύουν το άσυλο».

ΣΤΟΝ ΑΓΡΑΦΟ πίνακα (tabula rasa) που προσφέρει ο κ. υπουργός, έχει κατ' επανάληψη γράψει η εκπαιδευτική κοινότητα τις αναγκαίες προϋποθέσεις για να γίνει ένας πραγματικός και ουσιαστικός διάλογος, που θα καταλήξει σε αποτέλεσμα, ώστε να βγει από το τέλμα η Παιδεία.

ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ούτε και στον διάλογο από μηδενική βάση να αγνοούνται οι προϋποθέσεις, τα βασικά θεμέλια στα οποία θα στηριχθούν οι προτάσεις κομμάτων και φορέων. Μεταρρυθμιστικό οικοδόμημα στον αέρα δεν χτίζεται, όπως αποδείχθηκε από τις έως τώρα αποτυχημένες μεταρρυθμίσεις των μεταπολιτευτικών κυβερνήσεων.

ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΙ οι βασικές προϋποθέσεις που επίμονα έχει διατυπώσει ο εκπαιδευτικός κόσμος σε πέντε κύρια σημεία: α) Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης και όχι μείωση των δαπανών για την εκπαίδευση. (Και στον προϋπολογισμό του 2009 έχουμε μείωση.) β) Ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης. γ) Αναβάθμιση του περιεχομένου των σπουδών (βιβλία, αναλυτικά προγράμματα κ.τ.λ.). δ) Οικονομική στήριξη των εκπαιδευτικών. ε) Αναβάθμιση της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης.

ΕΙΝΑΙ, ΛΟΙΠΟΝ, και παραμένει κύριο πρόβλημα της εκπαίδευσης η χρηματοδότησή της από τον κρατικό προυπολογισμό. Είχε υποσχεθεί πριν από πέντε χρόνια με το προεκλογικό της πρόγραμμα η Νέα Δημοκρατία αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στο 5%. Εμεινε αυτό το ποσοστό άπιαστο όνειρο, αφού οι νεοδημοκρατικές κυβερνήσεις πέτυχαν μείωση, ενώ αυξήθηκαν οι ανάγκες. Οι κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών και διδασκομένων δεν απέσπασαν ούτε καν μια δέσμευση του πρωθυπουργού ότι θα τηρηθούν οι προεκλογικές υποσχέσεις.

ΑΜΕΣΗ συνέπεια της υποχρηματοδότησης ήταν η συνεχής υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και η επιβάρυνση των οικογενειών με αυξημένες δαπάνες για φροντιστήρια, ιδιαίτερα μαθήματα, διδασκαλία ξένων γλωσσών κ.τ.λ. Δεν επιβαρύνεται μόνο ο οικογενειακός προϋπολογισμός, αλλά και με πρόσθετο εξοντωτικό κόπο ο μαθητής και ο σπουδαστής, που τρέχουν από τα σχολεία στα φροντιστήρια χωρίς να πάρουν ανάσα.

ΑΠΟ ΜΗΔΕΝΙΚΗ βάση θέλει η κυβέρνηση τον διάλογο για την Παιδεία. Αυτός, όμως, ο διάλογος δεν μπορεί να γίνει και με μηδενική αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης, εκτός και αν ο διάλογος είναι ένα επικοινωνιακό - προπαγανδιστικό τέχνασμα για να σταματήσει η αναταραχή στην εκπαίδευση.



Πηγή: Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 14/01/2009

Δεν υπάρχουν σχόλια: