Πέμπτη 15 Ιανουαρίου 2009

Βιβλία Μαθηματικών: αναρίθμητα λάθη



Μαθηματικά Α', Β', Γ', Δ', Στ' Δημοτικού


Αναρίθμητα... τα λάθη



ΕΡΕΥΝΑ: ΑΡΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΕΛΕΝΑ ΒΑΡΙΝΟΥ, ΑΝΝΑ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗ








Ενα στα τρία λάθη, που επισήμως αναγνωρίζει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, αφορά τα βιβλία των Μαθηματικών. Σε αυτά, όμως, οφείλουμε να προσθέσουμε αβλεψίες και μπερδεμένες διατυπώσεις που δεν αναφέρονται, αλλά και μια σειρά άλλων επιλογών που μαζί με τη μαθηματική σκέψη εισάγουν τα παιδιά και στον «όμορφο κόσμο, ηθικό, αγγελικά πλασμένο» των ενηλίκων...


Βάσει των νέων εγχειριδίων, οι μαθητές της Στ' ενημερώνονται μέσα από προβλήματα που καλούνται να λύσουν όχι μόνο για το τι σημαίνει «γενιά των 700 ευρώ», αλλά και το πόσο... κουραστική είναι μια πορεία ειρήνης. Τα επίσημα Παροράματα του Π.Ι. δεν ασχολούνται με τέτοια ζητήματα -τουναντίον εντοπίζουν και ζητούν να διορθωθεί ένας πίνακας που υπάρχει στο βιβλίο του μαθητή στη σελίδα 29.

Παιδεία και CIA

Στον συγκεκριμένο πίνακα αναφέρονται οι πληθυσμοί των πολυπληθέστερων χωρών (Κίνα, Ινδία, ΗΠΑ) και της υφηλίου και από κάτω αναφέρεται ως πηγή το βιβλίο «The World Factbook 2003» της CIA, της διάσημης Αμερικανικής Υπηρεσίας Πληροφοριών!!! Το Π.Ι. ζητεί να αλλάξουν οι αριθμοί και να μπει ως πηγή το Στατιστικό Δελτίο του ΟΗΕ για το 2007. Στην ιστοσελίδα του Π.Ι. (www.pi-schools.gr) πάντως, όπου υπάρχουν τα εγχειρίδια σε ηλεκτρονική μορφή, η CIA επιμένει να παραμένει ως πηγή, ενώ στο βιβλίο που αγοράσαμε από βιβλιοπωλείο, έχει εξαφανιστεί χωρίς, όμως, να αλλάξουν τα νούμερα βάσει του ΟΗΕ...

Ωρομίσθιοι

Στο τεύχος εργασιών α' της Στ' τάξης (σελ. 26) υπάρχει ένα πρόβλημα (μαθηματικό και όχι κοινωνικό), που μιλά για τις προσλήψεις μιας αλυσίδας φαστφούντ που «απασχολεί 8 ωρομίσθιους υπαλλήλους σε καθένα από τα 5 καταστήματά της». Λέει ότι πληρώνονται με 4,5 ευρώ την ώρα και δουλεύουν 8 ώρες την ημέρα, 20 μέρες τον μήνα. Δεν ρωτά όμως τι μισθό παίρνει κάθε ωρομίσθιος (ή πώς τα βγάζει πέρα με αυτόν), αλλά «πόσα είναι τα έξοδα της επιχείρησης για μισθοδοσία κάθε μήνα και κάθε χρόνο»...

Αστυνομικά μαθηματικά

Στο πνεύμα του βιβλίου Θρησκευτικών της Ε' που σημείωνε ότι οι διαδηλώσεις δεν αρκούν για την ειρήνη στον κόσμο, είναι και το πρόβλημα στο τεύχος εργασιών β' (σελ. 36), βάσει του οποίου οι 27 μαθητές της Στ' «συμμετείχαν όλοι με μεγάλη χαρά στην πορεία για την παγκόσμια ειρήνη», η οποία όμως «ήταν πολύ κουραστική γιατί διέσχισαν ολόκληρη την πόλη». Για να μην υπάρχουν μάλιστα κενά, σημειώνεται ότι «πίσω τους, τους συνόδευαν τα αστυνομικά αυτοκίνητα που κινούνταν αργά, με ταχύτητα πέντε χιλιομέτρων την ώρα»!! Για ΜΑΤ και τόνους δακρυγόνων δεν αναφέρει κάτι πάντως...

Προφητείες

Ενώ όμως τα βιβλία, που πρωτογράφονταν κάπου στο 2004, προβάλλουν τόσο έντονα στοιχεία της σημερινής επικαιρότητας, φαίνεται ότι δεν είχαν αναλόγως προφητικές ιδιότητες σε άλλα θέματα. Για παράδειγμα, στη σελ. 82 του βιβλίου μαθητή παρατίθεται, ανάμεσα στα ποσά που κρατούν μονίμως σταθερή τιμή (σημείο τήξης του νερού, ύψος Ολύμπου, άθροισμα γωνιών τετραγώνου), και το «κόστος της τηλεφωνικής μονάδας». Στα επίσημα παροράματα του Π.Ι. ζητείται η διόρθωση αυτού του λάθους, όπως και πλήθους άλλων από τα απλούστερα τυπογραφικά έως τα πιο σύνθετα, καθώς τα βιβλία της Στ' εμπεριέχουν μεγάλο αριθμό ασκήσεων, κανόνων και παραδειγμάτων. Ενδεικτικά, στη σελ. 50, το βιβλίο μαθητή επιμένει ότι οι αριθμοί 4 και 9 δεν έχουν κανένα κοινό διαιρέτη (το 1 δεν μετράει;), σε πρόβλημα της σελίδας 44 το 1.000.000 μεταμορφώνεται αίφνης σε 10.000.000, στη σελ. 76 το κλάσμα 1/8 εμφανίζεται μεγαλύτερο του 1/25 και στη σελ. 38 του β' τεύχους εργασιών το καράβι που ταξιδεύει με 16 μίλια την ώρα διανύει σε 5 ώρες 96 μίλια και σε 6 ώρες 128 μίλια...

Παιδεία τουρισμού


Τα Μαθηματικά που, ως πρώην υπουργός Τουρισμού, ενδεχομένως θα συμπαθήσει περισσότερο ο νέος υπουργός Παιδείας Αρης Σπηλιωτόπουλος είναι εκείνα της Δ' Τάξης, καθώς στη σελ. 24 του βιβλίου μαθητή, προκειμένου να μάθουν πρόσθεση και αφαίρεση, τα παιδιά «περνούν το Σαββατοκύριακο στο χιονοδρομικό κέντρο Καλαβρύτων», κάνουν «σκι στο χιόνι» και «αναρρίχηση» και τρώνε «γάλα με κρουασάν».

Εκεί που τα παιδιά θα μπερδευτούν εντελώς είναι με το θέατρο, καθώς στη σελ. 21 στο ένα πρόβλημα αναφέρεται ότι την απογευματινή παράσταση παρακολούθησαν 32 ενήλικες και 65 παιδιά, στο επόμενο ότι για απογευματινή και βραδινή παράσταση πουλήθηκαν 300 εισιτήρια, ενώ πριν έχουν ενημερωθεί ότι το θέατρο έχει 160 θέσεις. Την παρεξήγηση αναλαμβάνουν να λύσουν τα Παροράματα του Π.Ι., όπως κάνουν και σε άλλα σημεία. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη σελ. 105, όπου ο «Λαμπίτσας» (μια φιγούρα λάμπας με χέρια και πόδια) καλεί τα παιδιά να «δουν έναν έξυπνο τρόπο» για να πολλαπλασιάζουν έναν αριθμό, π.χ. το 13 με το 5, το 50 ή το 500. Η ιδέα είναι να τους πει να πολλαπλασιάζουν το 13 με το 10, το 100 ή το 1.000 και μετά να βρίσκουν το μισό, αλλά στο βιβλίο το 13 έχει μεταμορφωθεί δαιμονικά σε 132 και όποιον πάρει ο Χάρος... Αλλού μάλιστα (σελ. 31) ο Λαμπίτσας, μεθυσμένος από τη λάμψη του, γράφει ότι 3.600:30=360!

Τροχαία παροράματα

Λάθη εντοπίζουν τα επίσημα παροράματα και στα βιβλία της Γ' Δημοτικού. Ομως, στο τεύχος εργασιών γ', σελ. 16, όπου ο πολλαπλασιασμός του 73 με το 54 γίνεται αναλυτικά, το γινόμενο προκύπτει παραδόξως 3.650, χωρίς το λάθος να εντοπίζεται αν και εντοπίζονται άλλα στην απέναντι σελίδα 17 και την προηγούμενη 15. Το καλύτερο όμως συμβαίνει στη σελ. 101 του βιβλίου μαθητή, όπου υπάρχει το γνωστό σήμα του ΚΟΚ για απαγόρευση στάσης και στάθμευσης σε οχήματα άνω των 3,5 τόνων, αλλά το πρόβλημα ρωτά ανερυθρίαστα: «Ποιο από τα παρακάτω αυτοκίνητα (φορτηγό, λεωφορείο, ΙΧ, με αναγραφόμενο το βάρος καθενός) απαγορεύεται να περάσει;».

Παιδικός ανασχηματισμός

Εμπλεα αβλεψιών και τα βιβλία της Β' Δημοτικού. Εδώ ξεχωρίζουν λάθη που θυμίζουν ηλικιωμένο κύριο που μπερδεύει τα ονόματα... Εξηγούμεθα: Από την αρχή της χρονιάς, οι επτάχρονοι μαθητές γνωρίζουν εννέα παιδικές φιγούρες με τα ονόματά τους, που θα πρωταγωνιστήσουν στις ασκήσεις, τα προβλήματα και την περιπέτεια της γνώσης. Σε πολλές περιπτώσεις, τα τέσσερα από αυτά θα αλλάξουν όνομα και θα εμφανίζονται η Μαρίνα ως Σαβίνα, ο Σπύρος ως Μιχάλης, η Ελένη ως Αννα και ο Πέτρος ως Λευτέρης.

Δελφίνι Ορκα

Ξεχωρίζει όμως στη σελ. 36 του βιβλίου μαθητή (τεύχος β'), το δελφίνι Ορκα (!) που όταν γεννιέται «ζυγίζει 210 κιλά», «τρώει 100 κιλά ψάρια την ημέρα» και «βουτάει μέχρι 350 μέτρα». Στο ίδιο τεύχος σελ. 6, το Π.Ι. μας ζητά να διορθώσουμε τα λάθος νούμερα που λένε η Μαρίνα και ο Πέτρος, αλλά δεν ζητά να αφαιρεθεί η ερώτηση που ακολουθεί στο βιβλίο: «Ποια παιδιά υπολόγισαν λάθος;»...

Ξεφούσκωτο μπαλόνι

Στα βιβλία της Α' τάξης, σύγχυση μπορεί να προκαλέσει η ερώτηση στην άσκηση της σελίδας 44 του βιβλίου μαθητή (τεύχος β'): «Πόσες είναι οι χάντρες σε κάθε αριθμητήριο;», αντί για το σωστό «πόσες είναι οι χάντρες που έχουμε ξεχωρίσει σε κάθε αριθμητήριο». Αλλά και η απαίτηση στη σελ. 16 του τεύχους εργασιών α' να βάλουν τα παιδιά «σε κύκλο» τέσσερα ή πέντε σκίτσα που βρίσκονται το ένα δίπλα στο άλλο. Το πρόβλημα είναι ότι τέσσερις σελίδες νωρίτερα, τα εξάχρονα έχουν μάθει με κόπο τι σημαίνει κύκλος, αλλά τώρα για να «κυκλώσουν» τα σκίτσα πρέπει να φτιάξουν μια γραμμή που παραπέμπει σε ξεφούσκωτο μπαλόνι...

* Με τα βιβλία Μαθηματικών της Ε' ασχοληθήκαμε ξεχωριστά στην πρώτη συνέχεια της έρευνάς μας.



--------------------------------------------------------------------------------

Δάσκαλοι σε απόγνωση...


ΕΡΕΥΝΑ: ΑΡΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΕΛΕΝΑ ΒΑΡΙΝΟΥ, ΑΝΝΑ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗ


Φωτιά πήρε το Διαδίκτυο στις αρχές του Σεπτεμβρίου, όταν, λίγες ημέρες πριν από την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς, οι δάσκαλοι άρχισαν να ξεφυλλίζουν τα καινούργια βιβλία. Παραθέτουμε αυτούσιο απόσπασμα διαλόγου μεταξύ εκπαιδευτικών, από αυτούς που -εξακολουθούν να- κατακλύζουν τις εκπαιδευτικές πύλες:*

- Τα μαθηματικά της Τετάρτης μού φαίνονται πολύ περίεργα. Είναι η πρώτη φορά που θα έχω Τετάρτη. Νομίζω πως με μπερδεύουν. Επίσης, τα project στην Ιστορία και τη Μελέτη Περιβάλλοντος κατά πόσο είναι εύκολο να γίνουν; Μου φαίνονται όλα βουνό. Μήπως τα νέα βιβλία ζητούν τα πάντα από μας; Τι να πρωτοκάνει ο άμοιρος ο δάσκαλος; Θα έχει λέει τον ρόλο του οργανωτή και του συντονιστή, θα δουλεύει με ομαδοσυνεργατική, οι μαθητές θα είναι ενεργητικοί στη μάθηση κ.λπ. Αναρωτιέμαι, εγώ που έμαθα ό,τι έμαθα με το παλιό σύστημα έπαθα τίποτα;

-Ναι, έπαθες, γράφεις με κεφαλαία...

- Η αλήθεια είναι ότι όταν πρωτοβλέπεις τα βιβλία της Δ'τάξης σε πιάνει ένας πανικός. Μην αγχώνεσαι. Τα φετινά τεταρτάκια έχουν ήδη διδαχθεί δύο χρονιές με τη νέα μεθοδολογία και θα είναι καλύτερα τα πράγματα, θα σε οδηγήσει και το τμήμα σου.

Στα μαθηματικά θα βρεις και ασκήσεις που μοιάζουν χωρίς σκοπό, αντικατάστησέ τες με άλλες δικές σου. Επίσης, θα χρειαστείς περισσότερο χρόνο για τη διαίρεση και την αναγωγή στη μονάδα από ό,τι υπολογίζουν οι συγγραφείς του βιβλίου.

- Ευχαριστώ. Πάντως όταν είσαι μακριά, είναι πολύ δύσκολο μες στη στεναχώρια σου να διδάσκεις. Αλλά βλέπεις, πρέπει να το κάνουμε, με όσα προβλήματα έχουμε. Ελικρινά, νιώθω τεράστια απογοήτευση με τον διορισμό μου.

- Είναι δύσκολος ο πρώτος καιρός της προσαρμογής. Θα δεις, θα περάσει ο χρόνος γρήγορα... άλλωστε υπάρχουν και οι μεταθέσεις, οι αποσπάσεις...

- Τα βιβλία της Στ' τάξης τα έχετε δει; Κι όταν μάλιστα κλήθηκα να τα διδάξω σε εκτάκια που τα προηγούμενα πέντε χρόνια δούλευαν με τα παλιά βιβλία... εκεί να δείτε χαμός!

- Συνάδελφοι, έχω Στ'. Τι γίνεται με το μάθημα της Ιστορίας; Μπορεί κάποιος να με διαφωτίσει;

- Μετά το πολεμικό σκηνικό που στήθηκε με το βιβλίο Ιστορίας της Ρεπούση και την εκτέλεσή του, επανήλθε το παλιό παπαγαλίστικο βιβλιαράκι... Πάντως στο διδακτικό σκέλος του βιβλίου Ιστορίας που απεσύρθη... έχω τη γνώμη πως είναι πολύ καλό.



--------------------------------------------------------------------------------

...και επιμόρφωση άρπα κόλλα



ΕΡΕΥΝΑ: ΑΡΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΕΛΕΝΑ ΒΑΡΙΝΟΥ, ΑΝΝΑ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗ


Στην έλλειψη επαρκούς επιμόρφωσης αποδίδουν -εκτός καταγεγραμμένων αδυναμιών στα νέα αναλυτικά προγράμματα και λαθών στο εκπαιδευτικό υλικό- οι δάσκαλοι τις αγκυλώσεις που καλούνται να διαχειριστούν καθημερινά στις σχολικές αίθουσες. Διαμαρτυρήθηκαν έντονα για την εικονική διαδικασία, στην οποία κλήθηκαν το καλοκαίρι του 2006 -στα δύο μονοήμερα σεμινάρια που οργανώθηκαν, ενημερώθηκαν επί της μεθοδολογίας που επρόκειτο να εφαρμόσουν τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς, χωρίς το νέο εκπαιδευτικό υλικό, αφού δεν ήταν ακόμη διαθέσιμο- αντιδρούν περισσότερο σήμερα, καθώς εντοπίζουν βιωματικά τα αποτελέσματα των εσπευσμένων διεργασιών υποδοχής του συστήματος.

Το πρόγραμμα επιμόρφωσης (χρηματοδοτούμενο με 170 εκατ. ευρώ κατά τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΠΘ) διαρθρώθηκε σε τέσσερις φάσεις:

- Τον Δεκέμβριο του 2005 επιμορφώθηκαν οι σχολικοί σύμβουλοι των δύο πρώτων εκπαιδευτικών βαθμίδων, σε δύο τριήμερα σεμινάρια, χωρίς να έχουν τα βιβλία στα χέρια τους.

- Από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο του 2006 οι σχολικοί σύμβουλοι κλήθηκαν να ενημερώσουν τους εκπαιδευτικούς της περιφέρειάς τους ανά τη χώρα.

- Το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουνίου του 2006 περίπου 2.000 (700 κατά τη ΔΟΕ) εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν διήμερο σεμινάριο, προκειμένου ως πολλαπλασιαστές να επιμορφώσουν το σύνολο των συναδέλφων τους.

- Από τις 4 έως τις 14 Σεπτεμβρίου του 2006 οι επιμορφωτές-πολλαπλασιαστές κλήθηκαν να ενημερώσουν τους 72.000 εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας για τα νέα βιβλία.

Η εισαγωγή των νέων βιβλίων και ο τρόπος επιμόρφωσης επί της διδασκαλίας τους αποτελούν, κατά τον πρόεδρο της ΔΟΕ, «μνημείο προχειρότητας στην ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης».

«Οι εκπαιδευτικοί είδαν για πρώτη φορά τα βιβλία που μπήκαν πριν από τρία χρόνια στο Δημοτικό, μαζί με τους μαθητές τους», δηλώνει. «Πιλοτική εφαρμογή δεν προηγήθηκε, κάτι που είχε αποτέλεσμα να μην εντοπιστούν και να μη διορθωθούν τα λάθη πριν από τη γενίκευσή τους» λέει ο Δημήτρης Μπράτης. Ο πρόεδρος της ΔΟΕ συνοψίζει τις καταγραφές της Ομοσπονδίας:

- Ασυμβατότητα της ύλης από τάξη σε τάξη.

- Πολλές και συμπυκνωμένες ενότητες.

- Απουσία κειμένων λογοτεχνικού και κοινωνικού περιεχομένου, που υπήρχαν στα προηγούμενα βιβλία.

- Δυσνόητες έννοιες και ατυχή παραδείγματα π.χ. στα Μαθηματικά.

- Εμμεση - άμεση διαφήμιση.

«Παρά τις παρατηρήσεις και τις επισημάνσεις των εκπαιδευτικών τα λάθη δεν διορθώθηκαν και τα βιβλία παραμένουν ίδια», καταλήγει.


Πηγή: Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 15/01/2009

Δεν υπάρχουν σχόλια: