Σάββατο 24 Ιανουαρίου 2009

Ο διάλογος για την Παιδεία...














ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΟΣ Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ.
«ΝΑΙ» ΥΠΟ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ,
«ΟΧΙ» ΑΠΟ ΚΚΕ ΚΑΙ ΣΥΡΙΖΑ,
«ΝΑΙ» ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΑΟΣ


Ψάχνει συνομιλητές στον διάλογο για την Παιδεία


Σε αναζήτηση συμμαχιών προς εξεύρεση λύσεων στον ταραγμένο χώρο της εκπαίδευσης προέβη χθες από του βήματος της Βουλής ο πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής, κηρύσσοντας στην ουσία την έναρξη του εθνικού διαλόγου για την παιδεία.

Το ΠΑΣΟΚ είπε μεν ναι στην προσέλευσή του, διά στόματος του αρχηγού του Γ. Παπανδρέου, υπό προϋποθέσεις όμως, που προδιαγράφουν και την έκβαση. Θετική ανταπόκριση είχε ο ΛΑΟΣ, αρνητική τα κόμματα της Αριστεράς, καθώς είναι σαφέστατη η διαφορετική ιδεολογική βάση εκκίνησης σε μείζονα ζητήματα.

Η συζήτηση κινήθηκε αποκλειστικά στο αντικείμενό της, ήταν επί της ουσίας και σε ιδιαίτερα χαμηλούς τόνους.

Κ. Καραμανλής: Δεν ζητούμε συμμετοχή για την επικύρωση προειλημμένων αποφάσεων. Στόχος είναι να καταλήξουμε μαζί
«Αγραφο χαρτί»

Η αίσθηση πάντως ήταν ότι ο Κ. Καραμανλής εμφανίστηκε αυτοκριτικός, πολύ περισσότερο από ό,τι το συνηθίζει, σε μια εμφανή προσπάθεια να κλείσει ένα φλέγον μέτωπο και να παραπέμψει τα θέματα της εκπαίδευσης στο μέλλον. Εξ ου και δεν προσδιορίστηκαν οι θέσεις της κυβέρνησης -παρέμεινε στο «δόγμα του άγραφου χαρτιού»- καθώς και το χρονοδιάγραμμα του διαλόγου, ενώ και ο υπουργός Παιδείας Αρης Σπηλιωτόπουλος προσδιόρισε τις όποιες αλλαγές στο λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για μετά το 2010.

Το συναινετικό προφίλ Καραμανλή, πάντως, συνδέθηκε από τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ με το ότι ο πρωθυπουργός έχει στο πίσω μέρος του μυαλού του τη διενέργεια πρόωρων εκλογών. «Η σημερινή σας εικόνα είναι απλώς μια άλλη, προεκλογική έκδοση της πολιτικής σας των πέντε τελευταίων ετών», είπε ο Γ. Παπανδρέου. Και ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ όμως, Γ. Καρατζαφέρης, ρώτησε ευθέως τον Κ. Καραμανλή αν θα προκηρύξει σύντομα εκλογές, χωρίς βεβαίως να πάρει απάντηση.

Γ. Παπανδρέου: Η κυβέρνηση να υποβάλει τις προτάσεις της και όχι να κρύβεται πίσω από τη λογική τής tabula rasa

Για το άσυλο

Από τη συζήτηση προέκυψε ότι Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ έχουν συναφείς θέσεις ως προς το πανεπιστημιακό άσυλο, συμφωνούν δηλαδή ως προς την ανάγκη πάταξης των πράξεων βίας εντός του ασύλου. Θέση με την οποία φάνηκε εν πολλοίς να συμφωνεί και το ΚΚΕ, ενώ ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ Γ. Καρατζαφέρης ζήτησε σαφέστατα την κατάργησή του. Την προστασία του πανεπιστημιακού ασύλου ζήτησε μόνον ο ΣΥΡΙΖΑ, καταλογίζοντας στην αστυνομία, όπως άλλωστε έπραξε και το ΚΚΕ, ότι προσχεδιασμένα συγκρούεται με τις ομάδες βίας έξω από τα πανεπιστήμια.

Η κυβέρνηση πάντως, διά στόματος πρωθυπουργού, φαίνεται πως προσανατολίζεται στην αυστηροποίηση των διατάξεων για τις καταλήψεις στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.


Αλέκα Παπαρήγα: Η σελίδα του διαλόγου δεν είναι κενή. Περιέχει νόμους και μέτρα που έχουν δημιουργήσει αρνητικά δεδομένα
Ο πρωθυπουργός, όπως και ο υπουργός Παιδείας Αρης Σπηλιωτόπουλος, επιχείρησαν σε όλους τους τόνους να πείσουν ότι η κυβέρνηση δεν πάει με προειλημμένες αποφάσεις στο τραπέζι του διαλόγου. «Δεν ζητούμε συμμετοχή για την επικύρωση προειλημμένων αποφάσεων. Στόχος είναι να καταλήξουμε μαζί. Η πρώτη έγνοια είναι η επιτυχία του διαλόγου», υπογράμμισε. Και απευθυνόμενος προς την αντιπολίτευση, σημείωσε ότι «δεν είναι ώρα για προφάσεις, είναι ώρα για αποφάσεις». Αξιοσημείωτο είναι ότι για πρώτη φορά παραδέχτηκε ότι η παρεχόμενη παιδεία δεν είναι ακριβώς δωρεάν και ότι δεν έγιναν όλα όσα θα έπρεπε να έχουν γίνει. Παρουσίασε όμως ταυτόχρονα και μια εικόνα πεπραγμένων, καλώς καμωμένων από την κυβέρνηση.

Τρεις όροι ΠΑΣΟΚ

Τρεις προϋποθέσεις έθεσε ο Γ. Παπανδρέου προκειμένου το ΠΑΣΟΚ να προσέλθει στον διάλογο: Να δεσμευθεί ο πρωθυπουργός ότι η Ν.Δ. θα συμμετέχει στον διάλογο και ως αξιωματική αντιπολίτευση. Να υπάρξει πολιτική βούληση για μια ελάχιστη βάση συναίνεσης σε βασικές αρχές. Και βεβαίως, η κυβερνώσα παράταξη να υποβάλει τις προτάσεις της, αντί να κρύβεται πίσω από τη λογική τής tabula rasa. Ο κ. Παπανδρέου υπέβαλε συγκεκριμένες προτάσεις, ενώ παρουσίασε και μια ηλεκτρονική βιβλιοθήκη τσέπης, ως το εργαλείο του μέλλοντος για κάθε μαθητή. Το κόστος της αυτή τη στιγμή είναι περί τα 300 δολάρια, αλλά ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ θεωρεί ότι θα μπορούσε να γίνει παραγωγή του και στη χώρα μας με πολύ μικρότερο κόστος από ό,τι το χαρτί που σήμερα στοιχίζουν τα βιβλία. Την πρότασή του αυτή ενστερνίστηκε, δευτερολογώντας, ο πρωθυπουργός.


Αλ. Αλαβάνος: Να παγώσουν ο νόμος-πλαίσιο και ο νόμος για τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών, να αυξηθούν οι δαπάνες για την Παιδεία
Στο ερώτημα περί του κόστους των εξαγγελιών του, η απάντηση του προέδρου του ΠΑΣΟΚ ήταν: «Για μας, η Παιδεία δεν είναι μέρος του δημοσιονομικού μας προβλήματος. Είναι μέρος της λύσης του οικονομικού μας -και όχι μόνο».

Η σελίδα του διαλόγου δεν είναι κενή, είπε η Αλέκα Παπαρήγα, τονίζοντας ότι εμπεριέχει μέτρα και νόμους από τα δύο μεγάλα κόμματα, που έχουν δημιουργήσει αρνητικά δεδομένα για την εκπαίδευση στη χώρα μας. Η γ.γ. του ΚΚΕ έσπευσε να ξεκαθαρίσει ότι η άρνησή της να συμμετάσχει στον διάλογο δεν αφορά πολιτικές σκοπιμότητες, αλλά την τακτική του κόμματός της να αντιπαλέψει την πολιτική της κυβέρνησης.

Προτάσεις ΣΥΡΙΖΑ

Ο Αλ. Αλαβάνος διατύπωσε δέκα προτάσεις για να υπάρξει τομή στην εκπαίδευση. Εθεσε δε ως προϋποθέσεις για τη συμμετοχή του ΣΥΡΙΖΑ το πάγωμα των νόμων για τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών και του νόμου-πλαισίου, αλλά και την αναθεώρηση προς τα πάνω των δαπανών για την παιδεία. Παράλληλα ζήτησε να διεξαχθεί ο διάλλογος υπό την αιγίδα των μεγάλων ομοσπονδιακών οργανώσεων των αντίστοιχων βαθμίδων της εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ και ΠΟΣΔΕΠ). Τάχθηκε δε υπέρ της ελεύθερης πρόσβασης στα ΑΕΙ και κατα της αλλαγής του νόμου για το άσυλο.

Όσο για τον Γ. Καρατζαφέρη, ανέπτυξε τις γνωστές ακραίες θέσεις του, διαγιγνώσκοντας μάλιστα ότι «ο πρωθυπουργός μπουσούλησε προς τις ιδέες του ΛΑΟΣ». Κατάργηση του ασύλου, κατάργηση της φοιτητικής συμμετοχής στις πρυτανικές εκλογές, ιδιωτικά πανεπιστήμια, αλλά και ανοιχτά, με επιλογή των φοιτητών μεταξύ πρώτου και δεύτερου έτους. *


ΑΛΙΚΗ ΜΑΤΣΗ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
--------------------------------------------------------------------------------

Απάντηση της εκπαιδευτικής κοινότητας με συλλαλητήριο «ανυποχώρητου αγώνα»


Την ώρα που ο πρωθυπουργός επιχειρούσε μέσα στη Βουλή να ρίξει στα έδρανα των εκπροσώπων του Κοινοβουλίου τα χαρτιά της διακομματικής ευθύνης για την «τομή στην εκπαίδευση», απ' έξω οι άμεσα ενδιαφερόμενοι έδιναν τις πρώτες απαντήσεις.


«Οταν τα βρίσκουν στο κτίριο της Βουλής, η μόνη αντιπολίτευση είμαστε εμείς», φώναζαν φοιτητές, καθηγητές και δάσκαλοι στο χθεσινό συλλαλητήριο
«Συνεχίζουμε το διάλογο σε ανοιχτά σχολεία και όχι στα κλειστά συμβούλια» φώναζαν ρυθμικά καθηγητές μέσης εκπαίδευσης και δάσκαλοι περιμένοντας (από τις 12 το μεσημέρι) τους φοιτητές που θα ολοκλήρωναν το συλλαλητήριό τους εκεί, έξω από τη Βουλή. Οταν γύρω στις 3 μετά το μεσημέρι συναντήθηκαν όλοι απέναντι από το μνημείο του Αγνωστου Στρατιώτη, τότε οι φωνές δυνάμωσαν και το πανό του Πολυτεχνείου, που οδηγούσε την πορεία, στήθηκε απέναντι από το Κοινοβούλιο: «Στο δρόμο σπάμε το διάλογό τους / το κίνημα θα δώσει την τελική απάντηση. Συνεχίζουμε στο δρόμο του ανυποχώρητου αγώνα ενάντια στην κυβερνητική πολιτική».

Η συνάντηση όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας και η απόφασή τους να μείνουν εκεί, εξελίσσοντας τη χθεσινή διαδήλωση σε μια μεγάλη εκδήλωση διαμαρτυρίας, αιφνιδίασε ακόμα και τις δυνάμεις των ΜΑΤ που περίμεναν τη φοιτητική πορεία, η οποία είχε ξεκινήσει από τα Προπύλαια γύρω στις 2, να στρίψει όπως πάντα στα λουλουδάδικα για να διαλυθεί, ξανά προς τα Προπύλαια. Αναγκάστηκαν όμως να ανασυνταχθούν προκειμένου να μπουν ανάμεσα στον Αγνωστο Στρατιώτη και το μεγάλο όγκο των διαδηλωτών που αποφάσισαν να σταθούν απέναντι και να «εγκαινιάσουν» τον διάλογο για την παιδεία με το δικό τους τρόπο. Με μικροφωνική εγκατάσταση που είχε στηθεί από νωρίς, έδιναν το ρυθμό. Τραγούδια και συνθήματα μέχρι να ενσωματωθεί η φοιτητική πορεία και αμέσως μετά ομιλίες από εκπροσώπους όλων των φορέων που συμμετείχαν στη διαδήλωση και αποτελούν τους βασικούς συνομιλητές σε όποιο εθνικό διάλογο και φυσικά συνθήματα συνεχόμενα, επαναλαμβανόμενα και ηχηρά.

Οι φοιτητές είχαν ετοιμάσει νέο σύνθημα: «Ο διάλογός τους είναι μια απάτη / ρίχνει τα βάρη στων φοιτητών την πλάτη». Και για να μην αφήνουν να ξεχαστεί η θέση τους και για το άσυλο, έτερο θέμα αναπροσδιορισμού σύμφωνα με την έμπνευση του πρωθυπουργού, επανέλαβαν «Κάτω τα χέρια από το άσυλο» συμπληρώνοντας «Στο δρόμο σπάμε την τρομοκρατία, με όπλα την κατάληψη και την απεργία».

Και για το πολιτικό στίγμα, δεν παρέλειψαν να υπενθυμίσουν ένα από τα τελευταία φοιτητικά συνθήματα: «Οταν τα βρίσκουν στο κτίριο της Βουλής η μόνη αντιπολίτευση είμαστε εμείς».



--------------------------------------------------------------------------------

Της Βουλής


Καραμανλής με ψίχουλα, Γιώργος με όραμα


Της ΝΤΟΡΑΣ ΝΤΑΪΛΙΑΝΑ



Ο ένας, ο πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής, κινήθηκε με όρους ξεπερασμένων και πολυφορεμένων πλέον όρων επικοινωνίας, σε μια εξόφθαλμα τελευταία προσπάθεια να σβήσει την εικόνα παντελούς αποτυχίας της κυβέρνησής του. Και, με στόχο να δείξει ότι κάνει νέο ξεκίνημα, μίλησε για συνεννόηση, σύνθεση και συνένωση δυνάμεων. Εν ολίγοις, επιχειρώντας να δραπετεύσει από τα προβλήματα στον χώρο της Παιδείας, αναζήτησε σωσίβιο στον διάλογο. Λανσάροντας μάλιστα την περίφημη «μηδενική βάση», φρόντισε να ξεπεράσει και τον σκόπελο της ανυπαρξίας συγκεκριμένων προτάσεων. Ατύχησε όμως διπλά. Πρώτον, διότι δεν βρίσκεται στην αρχή νέας θητείας. Εστω της δεύτερης, αλλά σε μια καταφανώς προεκλογική περίοδο, που τη σηματοδοτούν οι ξαφνικές παροχές, έστω σε ψίχουλα. Και, όπως εύστοχα παρατήρησε ο Γ. Παπανδρέου, ο Κ. Καραμανλής επεδίωξε απλώς να μηδενίσει το κοντέρ. Δεύτερον, διότι ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ έκανε ρελάνς με άλμα προς τα εμπρός. Δεν περιορίστηκε καν στην κατάθεση συγκεκριμένων προτάσεων για άλλη προοπτική στην Παιδεία. Δεν αρκέστηκε να κινηθεί στη διακήρυξη «θα κάνουμε την κρίση ευκαιρία» και να δώσει έμφαση στη φιλοδοξία του, να είναι η αναμόρφωση της Παιδείας «το νέο μεγάλο έργο του ΠΑΣΟΚ». Κινήθηκε με όρους νέας εποχής και μέλλοντος. Μίλησε ως αυριανή εξουσία με όραμα, με βαθιά γνώση των σύγχρονων ρευμάτων κα μεθόδων μάθησης. Εμφάνισε το προφίλ του αρχηγού που ηγεμονεύει στη νεολαία όχι εξουσιαστικά, αλλά μιλώντας τη γλώσσα της και κατανοώντας τις ανάγκες και τις προοπτικές που η σύγχρονη τεχνολογία προσφέρει. Το ηλεκτρονικό βιβλίο που παρουσίασε, αποτέλεσε απλώς μια έμπρακτη απόδειξη του πώς βλέπει την ελληνική εκπαίδευση του αύριο. Εν ολίγοις, έβαλε ένα στοίχημα με την κοινωνία αλλά και τις δυνάμεις που κινούνται σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και το κόμμα του, οι οποίες καιροφυλακτούν πατώντας φρένο σε κάθε καινούργιο, κινούμενες στη λογική «μη μου τους κύκλους τάραττε».


Πηγή: Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 24/01/2009

Δεν υπάρχουν σχόλια: